|

تداوم کشتار در بیمارستان‌های فلسطین

جنون جنایت

۴۳ روز از عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد. در این مدت تل‌آویو تقریبا مرزهای نسل‌کشی را جابه‌جا کرده و عملا نه تنها به گفته نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هیچ جای غزه برای ساکنان آن امنیت ندارد، بلکه کل بیمارستان‌های فلسطینی از غزه تا کرانه باختری نیز به میدان جنگ اسرائیل تبدیل شده است.

جنون جنایت

شرق: ۴۳ روز از عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل می‌گذرد. در این مدت تل‌آویو تقریبا مرزهای نسل‌کشی را جابه‌جا کرده و عملا نه تنها به گفته نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هیچ جای غزه برای ساکنان آن امنیت ندارد، بلکه کل بیمارستان‌های فلسطینی از غزه تا کرانه باختری نیز به میدان جنگ اسرائیل تبدیل شده است. از بامداد چهارشنبه هفته گذشته ارتش اسرائیل به جای محاصره بیمارستان‌های غزه اقدام به یورش نظامی کرد و در اولین گام، بیمارستان الشفا مورد حمله قرار گرفت. در ادامه بامداد دیروز (جمعه) نیز نیروهای ارتش اسرائیل به بیمارستان‌های جنین کرانه باختری هم حمله کردند.

آن‌طورکه رسانه‌های فلسطینی بامداد دیروز جمعه گزارش دادند که نیروهای ارتش اسرائیل خواستار تخلیه فوری بیمارستان ابن سینا در شهر جنین شدند و بعد از آن اقدم به کشتن سه فلسطینی و بازداشت دو امدادگر، در این بیمارستان کردند. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، دکتر وسام صبیحات، مدیر کل وزارت بهداشت در جنین نیز تأکید کرد که روز جمعه نیروهای ارتش اسرائیل بیمارستان ابن سینا و بیمارستان دولتی جنین را محاصره و از رسیدن آمبولانس‌ها و حتی بیماران به آن جلوگیری کردند. به گزارش ایسنا حمله به بیمارستان ابن سینا و بیمارستان دولتی جنین واقع در شمال کرانه باختری در حالی است که بیمارستان‌های غزه چندین روز است که توسط اسرائیل محاصره شده‌ است. تل‌آویو با ادعای وجود تونل‌های حماس زیر بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان الشفا اقدام به بمباران بیمارستان و محاصره آن کرده است‌. لذا نگرانی‌ها در مورد تشدید بحران انسانی به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و کمک‌های غذایی به‌ویژه با اعلام یوآو گالانت درباره آغاز مرحله جدید عملیات زمینی در نوار غزه افزایش یافته است. در این باره سازمان جهانی بهداشت دیروز (جمعه) اعلام کرد که به شدت نگران گسترش بیماری‌ها در نوار غزه است، جایی که بمباران چند هفته‌ای اسرائیل باعث شده ساکنان آن در پناهگاه‌هایی با کمبود شدید مواد غذایی و آب تمیز تجمع کنند.

ریچارد پیپرکورن، نماینده این سازمان در سرزمین‌های فلسطینی، گفت که بیش از ۷۰ هزار مورد عفونت حاد تنفسی و حدود ۴۴ هزار مورد اسهال در نوار پرجمعیت غزه شناسایی شده که نشان می‌دهد این تعداد بسیار بیشتر از حد انتظار است. می ‌الکیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز دیروز جمعه از مرگ ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد طی شش روز در نتیجه محاصره بیمارستان الشفا در غرب شهر غزه خبر داد. الکیله به رسانه‌های قطری گفت که از ۱۱ نوامبر و آغاز محاصره بیمارستان الشفا توسط ارتش اسرائیل، ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد تازه متولدشده در نتیجه محاصره بیمارستان و نبود سوخت لازم و برق در این بیمارستان شهید شده‌اند. پزشکان ما در آنجا بدون آب و غذا هستند. به گفته وی، بیمارستان الشفا که علاوه بر مجروحان و بیماران، حداقل شش هزار نفر را در خود جای داده، تنها بیمارستانی است که هنوز در شمال نوار غزه فعال است.

علاوه بر بیمارستان الشفا سایر بیمارستان‌های غزه هم یکی پس از دیگری از کار می‌افتند. در این خصوص حسام ابو صفیه، مدیر بخش‌ اطفال مجتمع پزشکی کمال عدوان در غزه گفت که شرایط غم‌انگیز غزه بیمارستان را بر آن داشت تا بخش انکوباتور را با بخش مراقبت‌های ویژه ادغام کند و این نشان می‌دهد که فشار زیادی بر بیمارستان وجود دارد. وی اظهار کرد که خانواده‌های مجروحان نیز خواستار پایان جنگ اسرائیل در نوار غزه و ارائه سوخت لازم برای ادامه کار بیمارستان برای نجات مجروحان به ویژه با قطعی مکرر برق شده‌اند که جان خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند.

در کنار آن هلال احمر فلسطین اعلام کرد که پس از محاصره‌شدن بیمارستان المعمدانی توسط نیروهای اشغالگر، ارتباط جمعیت هلال احمر با تیم‌های پزشکی خود که در بیمارستان المعمدانی در جنوب شهر غزه کار می‌کردند، به طور کامل قطع شده است. هلال احمر فلسطین پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای امدادی این سازمان در بیمارستان المعمدانی محاصره شده و علاوه بر تیراندازی شدید، صدای انفجارهایی را نیز در منطقه شنیده‌اند. جمعیت هلال احمر فلسطین خاطرنشان کرد که تانک‌ها بیمارستان را در میان درگیری‌های شدید محاصره کرده‌اند.

در این بین خبرنگار المیادین در غزه هم تأکید کرد که اسرائیل مانع دسترسی به بانک خون و انبارهای دارو و مواد غذایی در بیمارستان الشفا می‌شود و همچنان این بیمارستان در محاصره است. خبرنگار المیادین در غزه دیروز گزارش داد که سربازان اسرائیلی در داخل بخش‌های بیمارستان الشفا پرسه می‌زدند و تعدادی مواد منفجره را در بخش‌های این بیمارستان منفجر کردند. تانک‌ها در امتداد خیابان الوحده در میان عملیات بولدوزر ارتش در محوطه آن حضور دارند. وی با تأکید بر اینکه اشغالگران همچنان شبکه ارتباطی و اینترنت را قطع کرده‌اند، خاطرنشان کرد که در مجاورت بیمارستان المعمدانی درگیری وجود دارد و شرایط آنجا بسیار خطرناک و دشوار است. پیش‌تر اعلام شد، پس از حمله مجدد نیروهای اسرائیل به مجتمع پزشکی الشفا، تخریب تأسیسات، حیاط‌های آن و منزوی‌کردن کامل آن از جهان به دلیل قطع برق و اینترنت، هم‌زمان با قطع اینترنت در نوار غزه بلاتکلیفی و ابهام بر وضعیت فعلی مجتمع پزشکی الشفا حاکم است.

دکتر محمد زقوت، مدیر کل بیمارستان‌های غزه گفت که وزارت بهداشت از شب گذشته ارتباط خود را با تیم‌های پزشکی داخل مجتمع الشفا از دست داده و نمی‌داند چه بر سر آنها آمده است. وی افزود که وزارتخانه تماس‌هایی را از سوی آژانس‌های امدادی و صلیب سرخ جهانی برای انتقال برخی از بیماران و نوزادان نارس به بیمارستان‌های داخلی دریافت کرد، اما کمبود ظرفیت، وزارتخانه را بر آن داشت تا درخواست کند که آنها برای درمان به مصر منتقل شوند. دکتر محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع پزشکی الشفا نیز تصویری از شرایط سخت بیش از هفت هزار نفر از جمله مجروحان، بیماران، آوارگان و کادر پزشکی در بیمارستان را ۴۸ ساعت پس از اشغال آن توسط سربازان اسرائیلی ارائه کرد که تعدادی از بخش‌های مجتمع، داروخانه و دیوار شمالی آن بمباران شده است. از طرف دیگر بیمارستان‌های غزه به دلیل کمبود دارو دیگر قادر به درمان کودکان نیستند و هرکسی که در حال حاضر در استان غزه بیمار شود ممکن است در خطر مرگ باشد. براساس آخرین آمار، از زمان آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل در هفتم اکتبر، حداقل 11هزارو 500 فلسطینی از جمله بیش از هفت هزارو 800 زن و کودک کشته شده‌اند و بیش از 29هزارو 200 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سایه مرگ  بر   سر  ساکنان  غزه  در   اثر   گرسنگی

در کنار فاجعه تمام‌عیاری که برای سیستم بهداشت و درمان غزه رقم خورده، برنامه جهانی غذا هشدار داد که نوار غزه با قحطی گسترده روبه‌رو است و تمام ساکنان این منطقه به کمک‌های غذایی نیاز فوری دارند. سندی مک‌کین، مدیر اجرائی برنامه جهانی غذا اعلام کرد که غیرنظامیان در غزه با احتمال مرگ از گرسنگی با نزدیک‌شدن زمستان و ازدحام جمعیت در پناهگاه‌های غیرامن مواجه می‌شوند. غزه با کمبود شدید مواد غذایی و آب روبه‌رو است و کمک‌هایی که از طریق مرزها وارد این منطقه می‌شود، بسیار اندک است. تنها امید نجات ساکنان غزه ایجاد گذرگاه امن دیگری برای ورود کمک‌های بشردوستانه به ویژه مواد غذایی ضروری، است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، سندی مک‌کین گفت که مواد غذایی که وارد غزه شده‌ است، تنها هفت درصد از نیاز روزانه ساکنان را برطرف می‌کند. کمبود سوخت مانع ورود کمک‌های غذایی به ساکنان غزه می‌شود. کامیون‌هایی که سه‌شنبه گذشته از مصر وارد غزه شد هنوز محموله خود را به دلیل کمبود سوخت به دست غیرنظامیان نرسانده‌اند. از سوی دیگر عبیر عطیفه، سخنگوی منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در خاورمیانه اذعان داشت که مردم غزه حتی نمی‌توانند به یک وعده غذایی در روز دست یابند و تنها غذاهای کنسرو‌شده به دست آنها می‌رسد. دستیابی به نان نیز بسیار دشوار شده‌ است. به گفته او، اگر فورا سوخت و کمک‌های غذایی فراهم نشود، غزه با خطر گرسنگی شدید روبه‌رو خواهد شد. ۲.۲ میلیون نفر یعنی تقریبا تمام ساکنان غزه به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

همچنین سازمان کمک‌رسانی آکسفام اعلام کرد اسرائیل از گرسنگی به‌عنوان سلاحی در جنگ غزه استفاده می‌کند. یک میلیون نفر به جنوب غزه کوچ کرده‌اند که برق و آب ندارند و غذای اندکی به دست آنها می‌رسد. ساکنان غزه در معرض مجازات جمعی قرار دارند. سازمان ملل هم در گزارشی از اسرائیل خواست که دسترسی مردم غزه به سوخت و آب آشامیدنی را آزاد کرده و پیش از آنکه دیر شود، شبکه‌های تأمین آب و مراکز نمک‌زدایی در این منطقه تحت محاصره را به راه بیندازد. به گزارش ایسنا، پدرو آروخو-آگودو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بهداشت و آب آشامیدنی سالم گفت: هر ساعتی که می‌گذرد و اسرائیل اجازه دسترسی نوار غزه به آب آشامیدنی را نمی‌دهد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که شهروندان غزه را در خطر مرگ بر اثر تشنگی و بیماری‌های مرتبط با آن قرار می‌دهد.

 قطع‌نامه  شورای   امنیت

سرانجام شورای امنیت سازمان ملل بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطع‌نامه ارائه‌شده از سوی مالت برای برقراری وقفه بشردوستانه در غزه را تصویب کرد. به گزارش فارس، پیش‌نویس قطع‌نامه تصویب‌شده ضمن تأکید بر لزوم کمک‌رسانی به غیرنظامیان در نوار غزه، خواستار آزادی فوری اسرای صهیونیست شده است. پیش‌نویس قطع‌نامه تصویب‌شده توسط شورای امنیت همچنین خواستار وقفه فوری و گسترده بشردوستانه و ایجاد گذرگاه‌های امن در سراسر نوار غزه است. این قطع‌نامه همچنین بر آتش‌بس فوری و تمدیدشده در سراسر نوار غزه برای چند روز کافی برای امکان رسیدن کمک‌ها تأکید می‌کند. جالب اینجاست که این قطع‌نامه با ۱۲ رأی مثبت و سه رأی ممتنع (آمریکا، انگلیس و روسیه) به تصویب رسید. پیش از این، آمریکا و دیگر متحدان اسرائیل سه قطع‌نامه را که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه بوده، وتو کرده‌اند. روسیه و چین هم در مقابل، قطع‌نامه دیگری را که آمریکا ارائه کرده بود وتو کرده‌اند. پیش‌تر هم مجمع عمومی سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را در محکومیت کشتار اسرائیل صادر کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها