|

کنعانی در پاسخ به «شرق»:

در ارتباط با تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی گفت: مسیحیان عزیز در شرق و غرب عالم این روزها دلشان با مردم فلسطین است. ناصر کنعانی در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان مطلب فوق گفت: امروز افکار عمومی دنیا از جمله مسیحیان عزیز خواستار توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه هستند.

در ارتباط با تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کنیم
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

وحیده کریمی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی گفت: مسیحیان عزیز در شرق و غرب عالم این روزها دلشان با مردم فلسطین است. ناصر کنعانی در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان مطلب فوق گفت: امروز افکار عمومی دنیا از جمله مسیحیان عزیز خواستار توقف فوری جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه هستند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ادعای وزارت دفاع آمریکا که حمله پهپادی به کشتی تجاری در ساحل هند را به ایران نسبت داده با بیان اینکه اتهام‌زنی آمریکا بی‌پایان است، گفت: بزرگ‌ترین متهم در جریان تحولات دو‌ماه‌و‌نیم اخیر، دولت آمریکاست که عملا بخشی از جنایت جنگی و شاید مسئول اول و آخر هم آغاز جنگ و حملات رژیم صهیونیستی و هم استمرار آن به مدت بیش از دو‌ماه‌و‌نیم است. کنعانی اضافه کرد: دولت آمریکا از منظر اخلاقی و حقوقی، بین‌المللی در جایگاهی قرار ندارد که نسبت به دیگر طرف‌ها در خارج و داخل منطقه اتهاماتی را مطرح کنند، این اتهامات را به شکل کامل مردود و بی‌ارزش می‌دانیم. این‌گونه ادعاها با هدف انحراف افکار عمومی و در راستای سرپوش‌گذاشتن بر جنایات رژیم اسرائیل است و انگیزه‌های روشنی دارد. وی ادامه داد: آمریکا با اقدامات غیرقانونی خود و حمایت تمام‌عیار از جنایت جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین، تنفر عمومی ملت‌های جهان را در کنار تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی متوجه خود کرده است. کنعانی تصریح کرد: اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران مردود است و هیچ‌گونه ارزشی ندارد.

 ایران همواره بخشی از تأمین امنیت در آب‌های بین‌المللی و آبراه‌های بین‌المللی بوده

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: درباره امنیت دریانوردی در منطقه، ایران همواره بخشی از تأمین امنیت در آب‌های بین‌المللی و آبراه‌های بین‌المللی بوده و همواره نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در امنیت دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌المللی از طریق آب‌های بین‌المللی داشته و همواره مسئولانه عمل کرده و بخش مهمی از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباه تأمین امنیت آب‌های بین‌المللی بر عهده ایران بوده است. وی گفت: دولت آمریکا در جایگاهی نیست که در این زمینه به ایران اتهام وارد کند؛ نه آمریکا و نه هیچ طرف دیگری.

در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال «شرق» درباره بیانیه نشست مراکش و واکنش ایران و اینکه «در پنج ماه اخیر برای بار دوم شاهد نقض حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه توسط روسیه هستیم و گویا تعریف روسیه از احترام به تمامیت ارضی ایران منهای جزایر سه‌گانه است، با توجه به واکنش‌های داخلی که رفتار دستگاه دیپلماسی را کافی نمی‌دانند و خواستار بازتعریف سیاسی در روابط ایران با روسیه هستند آیا برخورد ایران با روسیه به آنچه تاکنون رخ داده محدود خواهد شد یا می‌توان شاهد تلاش‌های بیشتر برای برخورد با مواضع روسیه بود»، تصریح کرد: موضع خود را مطرح کردیم و یک بار دیگر تأکید می‌کنم که ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مذموم است و مفاد آن از نظر ایران از اساس مردود و غیرقابل قبول است. طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله نقض اصول پذیرفته‌شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست. او افزود: در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض خود را اعلام کرده و هم مفاد بیانیه را کاملا مردود شمرده و هم درمورد روسیه صریح‌ترین عبارات ایران در اعتراض به این بیانیه مشترک در عالی‌ترین سطح به مقامات دولت روسیه اعلام شده است. کنعانی ادامه داد: مواضع ما روشن است. ایران در ارتباط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کند. عکس‌العمل‌ها و واکنش‌ها و اقدامات دیپلماتیک ایران هم در چارچوب اهتمام جدی و قاطعانه و مسئولانه و توأم با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب منافع ملی و با نظرداشت همه ابعاد منافع ملی ایران صورت می‌گیرد. او افزود: اقدامات دیپلماتیک را در این خصوص انجام داده و در هر چارچوب دیگری که اقتضا کند، مبتنی بر منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران اقدامات دیگر انجام خواهد شد.

 درباره کامرون چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است

کنعانی همچنین در واکنش به ادعاهای بی‌اساس دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس و اینکه ایران را متهم به فعالیت‌های مخرب در انگلیس و غرب آسیا کرده اضافه کرد: اتهامات و ادعاهای غیرقابل‌قبول وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعاهای آمریکا بی‌پایه و اساس و تکراری و نخ‌نما و مردود و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی است. او بیان کرد: به‌ویژه درخصوص شخص کامرون که از آن نام بردید، چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. سران رژیم کودک‌کش صهیونیستی از آقای کامرون به عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کردند. اینکه کامرون چنین اظهاراتی درباره ایران مطرح کند، چیز عجیب و دور از انتظاری نیست، چیزی را مطرح می‌کند که در آقای کامرون وجود دارد و چیزی را مطرح می‌کند که رژیم صهیونیستی از آن انتظار دارد. کنعانی ادامه داد: انگلیس درباره تحولات جاری در غزه دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. کنعانی بیان کرد:‌ دولت انگلیس در ارتباط با آنچه در منطقه درحال رخ‌دادن است، دارای مسئولیت است و باید پاسخ‌گوی اقدامات خود در گذشته و شرایط کنونی باشد و هرگز در جایگاهی قرار ندارد، چه از منظر حقوقی و چه اخلاقی که نسبت به دیگران قضاوت کرده یا اتهاماتی را متوجه دیگر طرف‌ها در منطقه و خارج از منطقه کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها