|

مهدی تاج:

هرگز به فکر فرار از ژاپن نبودیم

‌تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی باید امروز برابر ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا قرار بگیرد که پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه ممکن است ایران با شکست عمدی برابر امارات خودش را به آن سوی جدول برساند، وجود داشت.

هرگز به فکر فرار از  ژاپن نبودیم

‌تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی باید امروز برابر ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا قرار بگیرد که پیش از این گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه ممکن است ایران با شکست عمدی برابر امارات خودش را به آن سوی جدول برساند، وجود داشت. ماجرا مربوط به آخرین بازی مرحله گروهی تیم ملی ایران در جام هجدهم بود. آن روزها، عراق توانسته بود ژاپن را شکست دهد و صدرنشین شود. ژاپنی‌ها با ایستادن در رده دوم مرحله گروهی به این سمت جدول، یعنی جایی که کره و ایران قرار داشتند، آمدند. کره که با تساوی در آخرین بازی مرحله گروهی، دوم شد و خودش را به آن سوی جدول رساند تا از تقابل زودهنگام با ژاپنی‌ها بپرهیزد. موضوعی که بسیاری از آن به‌عنوان یک تاکتیک مصلحتی یاد کردند و از این گفتند که کره‌ای‌ها عمدا خودشان را به آن سوی جدول کشاندند تا قبل از بازی نهایی به تیم ژاپن نخورند. ایران ولی باید تصمیم می‌گرفت که می‌خواهد خودش را از مسیر ژاپن خارج کند یا نه. تیم ملی تا قبل از بازی با امارات در گروهش صدرنشین بود و اگر می‌خواست خودش را به آن سوی جدول، یعنی جایی که ژاپن حضور ندارد، بکشاند، باید شکستی مصلحتی مقابل تیم امارات متحمل می‌شد تا در جدول دوم شود. این موضوع حتی تبدیل به سوژه‌ای برای کارشناسان شد تا تحلیل کنند آیا چنین شکست مصلحتی در ادامه مسیر به سود تیم ملی و شکستن طلسمی طولانی‌مدت است یا خیر. اگرچه تعدادی از این موضوع به عنوان یک احتمال قوی یاد می‌کردند ولی تیم ملی در تقابل با امارات یکی از بهترین بازی‌هایش را انجام داد و می‌توانست پرگل برنده شود. پیام روشن بود؛ ایران علاقه‌ای به فرار از مسیری که برایش تعریف شده بود نداشت. این موضوعی است که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم به آن اشاره کرده است. تاج می‌گوید: «می‌شنیدم که بسیاری از این می‌گویند که تیم ملی باید در گروهش دوم شود تا مسیر راحت‌تری انتخاب کند ولی ما، یعنی مجموعه تیم ملی و فدراسیون فوتبال، لحظه‌ای به این موضوع فکر نکردیم. یعنی می‌خواهم بگویم اگر چنین صحبتی حتی در اردوی تیم ملی مطرح می‌شد بالاخره به ما می‌گفتند تا هم‌فکری کنیم ولی آن‌قدر فضا حرفه‌ای بود که لحظه‌ای درباره‌اش صحبت نشد». تاج درباره اینکه کره‌ای‌ها ممکن است چنین کرده باشند هم گفت: «ببینید، درباره کره نمی‌توانیم به یقین بگوییم چنین شده است. ما از مشاهده بازی آنها هم به‌طور قطعی پی نبردیم که کره‌ای‌ها خواسته‌اند تبانی کنند تا به ژاپن نخورند. به نظر می‌رسید داستان بازی آخر کره در مرحله گروهی، یک اتفاق فوتبالی بود. حداقل برای من که این‌طور است».

ایران حالا باید در یک‌چهارم نهایی با ژاپن روبه‌رو شود و سخت‌ترین بازی‌اش در جام ملت‌ها را برگزار کند. دیداری که البته برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران هم حس و حال متفاوتی دارد. تاج در ادامه از بازیکنان تیم ملی هم حمایت می‌کند و می‌گوید: «وقتی شما چنین بازیکنانی در دسترس دارید اصلا امکان ندارد که بتوانید نزد آنها فرضیه شکست عمدی را مطرح کنید. آنها بازیکنان فوق حرفه‌ای هستند و اصلا شدنی نیست که نزد آنها بخواهی از شکست عمدی در یک مسابقه فوتبال حرف بزنی. طبیعی است که مطرح‌کردنش هم باعث ناراحتی بازیکنان تیم ملی می‌شود. ضمن اینکه ما واقف به این موضوع هستیم که تیمی که می‌خواهد برای قهرمانی بازی کند، فرقی نمی‌کند در کدام مرحله به چه تیمی می‌خورد».

حالا که تقریبا زمان زیادی از آن گمانه‌زنی‌ها گذشته، زمان دیدن نتیجه تصمیم‌گیری‌هاست. تیم ملی باید امروز مقابل ژاپن به میدان برود و برای رسیدن به جمع چهار تیم پایانی، مدعی اصلی را شکست دهد. ایران و ژاپن همواره تقابل‌های جذابی داشته‌اند ولی کمتر کسی انتظارش را داشت تا قدرت اول و دوم آسیا در همین مرحله از بازی‌ها یعنی مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف یکدیگر بروند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها