|

از تحقیر تا فشار مالی

در این مطلب مروری داریم به برخی خبرهایی که در گوشه‌‌و‌کنار ایران رخ می‌دهد

از تحقیر تا فشار مالی

در این مطلب مروری داریم به برخی خبرهایی که در گوشه‌‌و‌کنار ایران رخ می‌دهد

تحقیر کولبران

فردای‌ اقتصاد: با استناد به اطلاعات موجود، دو هفته پیش پنج کولبر ایرانی توسط حرس‌الحدود (مرزبانی عراق مستقر در اقلیم کردستان) به اتهام ورود غیرقانونی به مرزهای عراق بازداشت می‌شوند. مرزبانی اقلیم در اقدامی تحقیرآمیز موی سر و سبیل کولبران را می‌تراشد و تصاویر این اقدام ناپسند را در فضای مجازی اقلیم کردستان منتشر می‌کند. شهریار حیدری، نماینده سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس، این خبر را داده است. او همچنین از وزارت امور خارجه نسبت به کندی روند بررسی مسئله تراشیدن موی سر و سبیل کولبران توسط حرس‌الحدود انتقاد کرده است. حیدری تأکید دارد: «با آنکه وزارت امور خارجه از دو هفته پیش به این موضوع ورود کرده است اما هنوز تذکر رسمی به مقامات عراقی داده نشده است». به گفته حیدری کولبری و تجارت چمدانی اقلیم کردستان با کردستان ایران سابقه ۷۰ساله دارد. او تأکید کرد: «مجلس قانون جدید کولبری و ملوانی را تصویب کرد اما دولت هنوز آیین‌نامه اجرائی آن را ابلاغ نکرده است».

مبادی اینترنت ایران

تجارت‌نیوز گزارشی درباره نحوه تأمین اینترنت ایران از کشورهای همسایه منتشر کرده است. به گزارش این رسانه کشورهای همسایه ایران مهم‌ترین راه‌های ارتباطی و ورودی اینترنت به کشور هستند. به غیر از مسیرهای زمینی، پنج درگاه ورودی اینترنت از جنوب و خلیج فارس ایران را به اینترنت جهانی متصل می‌کند. تعداد درگاه‌های ورودی اینترنت به ایران 25 تاست که از کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان و مسیرهای دریایی از خلیج فارس تأمین می‌شود.

تأثیر فشار مالی

چند روزی است که درباره کاهش ارزش پول ایران تحلیل‌هایی می‌شود. چند روز پیش گزارشی درباره حذف گوشت قرمز از سبد غذایی خانواده‌های ایرانی منتشر شده بود و همچنین تحقیقاتی جهانی منتشر شد که فقر بر کاهش میزان هوش افراد تأثیر می‌گذارد. همچنین دیجیاتو گزارشی از تحقیقات جهانی منتشر کرده که طبق آن فشار مالی بیشتر از غم و اندوه بر سلامت ما تأثیر منفی می‌گذارد. طبق این تحقیق که در آن پنج هزار فرد بالای 50 سال حضور داشتند، افرادی که معمولا با مشکل مالی همراه هستند، تقریبا 60 درصد بیشتر احتمال دارد که چهار سال بعد یکی از تغییرات پرخطر را تجربه کنند. طبق گزارش محققان بریتانیایی، استرس ناشی از پول با تغییرات طولانی‌مدت همراه است و سبب نقص در سیستم ایمنی، سیستم عصبی و سیستم هورمونی افراد می‌شود. از بین تمام شش عامل استرس‌زای رایجی که در این مطالعه بررسی شده (از جمله فشار مالی، مراقبت، ناتوانی، سوگ، بیماری و طلاق)، فشار مالی با پرخطرترین تغییرات سلامتی در درازمدت همراه بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها