|

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت

اسلامی: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌شان پاسخ دادند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد و تصریح کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است؛

اسلامی: گروسی به‌زودی  به ایران سفر می‌کند

 اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌شان پاسخ دادند. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد و تصریح کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است؛ بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان‌پی‌تی مربوط است. در بخش پادمان و ان‌پی‌تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است. در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی‌شان نسبت به عملکرد ما همیشه به‌روز است. وی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تأییدشده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر و برخی در رفت‌وآمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند. جمهوری اسلامی هرگونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه‌دار کند، نمی‌پذیرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به وضعیت برجام‌ گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چارچوب پادمان است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است. ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم؛ در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی درخصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند ولی رافائل گروسی در صحبت‌های اخیر گفته است ایران نسبت به غنی‌سازی بالا اقدام می‌کند اما باید تأکید کنیم این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست. آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس هم اشاره کرده است. او در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به‌روز خواهد شد.

تکذیب خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس»‌ 

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، خروج ایران از شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی را تکذیب کرد و توضیح داد: ایکوموس شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی است و اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می‌شود. وی تأکید کرد: در دولت سیزدهم فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب بیشتر دنبال شده است.

استقبال از کالابرگ الکترونیکی ۹۵درصدی است 

صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی استقبال از کالابرگ الکترونیکی را خصوصا در دهک‌های پایین، بالای ۹۰ درصد توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در مرحله سوم این طرح به حدود ۹۵ درصد برسد. وی افزود: درباره تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیاز به تصمیم مجدد است و تاکنون تصمیم جدیدی وجود ندارد.

تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بی‌کاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است. شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند، اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

ماهواره‌های متعددی آماده پرتاب داریم 

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و ماهواره‌هایی آماده پرتاب داریم، گفت: سعی می‌کنیم ماهواره‌های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.

واگن‌های متروی چینی در سال جاری وارد می‌شوند 

علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به واردات واگن مترو از چین در سال جاری، گفت: کارفرمای واردات مترو برای دو هزار واگن وزارت کشور بود. برای واردات هزارو 71 دستگاه طی دو قرارداد زحمت‌های اولیه کشیده شده بود، اما اختلاف‌نظرهایی برای واردات از چین به وجود آمد و اعتراض رئیس شورای شهر هم به رعایت‌نشدن زمان ۱۰روزه تعیین‌شده در قرارداد بود که اختلاف‌‌نظرها رفع شده و واگن‌ها در سال جاری وارد کشور می‌شود. وی با اشاره به نصب دوربین بر روی البسه حریم‌بان‌ها، ادامه داد: این اقدام در جهت سامان‌یافتن و ایجاد شرایط، امری کلی است تا دستگاه‌های مسئول بتوانند ثبت و ضبط کنند. شهردار تهران همچنین از واگذاری فروشگاه شهروند از طریق بورس خبر داد و گفت: بناست که این‌چنین شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم 

جواد اوجی وزیر نفت از تلاش این وزارتخانه از ثبت رکورد تولید نفت طی سال جاری خبر داد و افزود: سال گذشته رشد تولید نفت و گاز بالای ۲۰ درصد بود و فراورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی هم رشد تولید داشتند. برنامه‌ریزی کردیم، هم برای سرمایه‌گذاری جدید و هم پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده تا در سال ۱۴۰۳ جهش خوبی در رشد تولید داشته باشیم. وی تأکید کرد: امسال هم تلاش می‌کنیم حتی بالاتر از ۲۰ درصد سال گذشته رکورد بزنیم.

قیمت بلیت کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد 

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش قیمت بلیت کنسرت‌ها تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه‌کنندگان اجراهای صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر می‌شود تا قیمت بلیت این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد. وی با اشاره به جلسه شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تصویب اولیه سند ملی ثبت پوشش 

اسلامی‌–‌ایرانی را داشتیم. این سند از زمان ابلاغ اجرائی می‌شود و نتایجش در جامعه قابل مشاهده است. اسماعیلی همچنین با تشکر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای حجاج خانه خدا انجام شد و ان‌شاءالله ۹۰ هزار زائر از اواخر اردیبهشت به حج اعزام می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها