|

پرسپولیس – استقلال؛ کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

فردا هفته بیست‌و‌نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شده و رقابت دو تیم استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی و چند تیم خوزستانی برای فرار از سقوط از سر گرفته می‌شود.

پرسپولیس – استقلال؛ کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

فردا هفته بیست‌و‌نهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شده و رقابت دو تیم استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی و چند تیم خوزستانی برای فرار از سقوط از سر گرفته می‌شود. بدون در نظر گرفتن معادلات حساسی که می‌تواند سرنوشت تیم‌های قعر جدولی را تحت تأثیر قرار دهد، اتفاقات در بالای جدول، جایی که دو تیم پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی مبارزه می‌کنند، حساسیت بیشتری دارد. این حساسیت در هفته بیست‌و‌هشتم به اوج خود رسید. استقلال در این هفته به‌عنوان صدرنشین کارش را شروع کرد، ولی تساوی با نساجی در قائمشهر، برنامه‌های جواد نکونام را به هم زد؛ چراکه پرسپولیس در یک بازی عجیب، توانست استقلال خوزستان را در ورزشگاه آزادی، آن‌هم پس از آنکه با سه گل عقب افتاده بود، شکست دهد. این دو اتفاق مهم، جای تیم‌های اول و دوم رده‌بندی را تغییر داده است. حالا در آستانه شروع بازی‌های هفته بیست‌و‌نهم، پرسپولیس با 62 امتیاز صدرنشین است و استقلال با 61 امتیاز در تعقیب رقیب دیرینه.

بازی‌های استقلال ساده‌تر است

در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، دو تیم تهرانی شرایط حساسی را سپری می‌کنند، ولی حداقل به لحاظ رقبایی که قرار است روبه‌رویشان قرار بگیرند، می‌توان گفت کار استقلال ساده‌تر است. شاگردان نکونام هر دو بازی آینده‌شان را در تهران برگزار خواهند کرد، ولی پرسپولیس یک دیدار خارج از خانه دارد که دست بر قضا اهمیت زیادی دارد. پرسپولیس باید فردا به قزوین سفر کند و در دیداری دشوار مقابل شمس‌آذر این شهر به میدان برود. نتیجه این بازی می‌تواند تأثیر زیادی بر سرنوشت قهرمان لیگ برتر داشته باشد. از سوی دیگر، آخرین بازی پرسپولیس در لیگ برتر هم اگرچه در ورزشگاه آزادی خواهد بود، ولی مقابل تیم متحول‌شده مس رفسنجان است که هرگز بازی ساده‌ای از آب درنخواهد آمد. از سوی دیگر، استقلال فردا در ورزشگاه آزادی با تیم گل‌گهر بازی می‌کند و در هفته آخر هم باید به مصاف تیم پیکان برود. روی کاغذ، رقبای استقلال از رقبای پرسپولیس در دو هفته باقی‌مانده ساده‌تر هستند.

شانس پرسپولیس بیشتر است

درست است که استقلال رقبای ساده‌تری دارد، ولی صدرنشینی پرسپولیس در لیگ برتر، حتی اگر با اختلاف یک امتیاز هم باشد، باز شانس این تیم را برای قهرمانی بیشتر می‌کند. در بین قریب به 80 معادله‌ای که می‌توان برای بازی‌های باقی‌مانده در نظر گرفت، پرسپولیس تقریبا بیش از 65 درصد بخت قهرمانی دارد. مهم‌ترین موضوع این است که شاگردان اوسمار ویرا ابتکار عمل را به دست دارند و اگر قهرمان نشوند، نباید فرد دیگری را سرزنش کنند. پرسپولیس اگر هر دو بازی‌اش را ببرد، بدون در نظر گرفتن نتایجی که استقلال به دست می‌آورد، قهرمان لیگ برتر می‌شود. این پیشتازی می‌تواند مهم‌ترین برگ برنده پرسپولیس در جدال‌های پیش‌رو باشد. البته با توجه به قوانین جدید وضع‌‌شده در لیگ برتر ایران، پرسپولیس بسته به شرایطی که این یکی ارتباط مستقیمی به نتایج استقلال دارد، می‌تواند خوش‌بین باشد که در صورت تساوی امتیازاتش با استقلال، باز قهرمان لیگ برتر شود. در قوانین جدید، در صورت مساوی‌شدن امتیازات تیم‌ها، نتیجه بازی رودررو تعیین‌کننده جایگاه دو تیم خواهد بود، ولی از آنجا که هر دو بازی رفت و برگشت دربی مساوی شده، تفاضل گل اهمیت زیادی پیدا کرده است. اینجاست که پرسپولیس فعلا دست بالا را دارد و می‌تواند امیدوار باشد که در صورت تساوی امتیازات، به لطف تفاضل گل بهترش عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

پرسپولیس فردا قهرمان می‌شود؟

این یکی هم از آن دست معادلاتی است که ممکن است رقم بخورد. همان‌طور که عنوان شد، بازی پرسپولیس در مقایسه با استقلال دشوارتر است، ولی اگر استقلال مقابل گل‌گهر شکست بخورد و پرسپولیس از سد شمس‌آذر عبور کند، آن‌وقت پرسپولیس در فاصله یک هفته مانده به پایان، قهرمان می‌شود. این تنها حالت قطعی قهرمانی پرسپولیس در روز سه‌شنبه است. این موضوع ولی برای استقلال فعال نیست. در‌واقع حتی اگر پرسپولیس برابر شمس‌آذر ببازد و استقلال از سد گل‌گهر عبور کند، از آنجا که فاصله امتیازات دو تیم بیش از سه نمی‌شود، استقلال برای قطعی‌کردن قهرمانی‌اش باید یک هفته دیگر هم منتظر بماند.

 

گل‌گهر به دنبال طلسم‌شکنی در ۱۴۰۳

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان در سال ۱۴۰۳ یک آمار منفی از خود به جا گذاشته و شاگردان «مارینوس اوزونیدیس» به دنبال پایان این رکورد منفی برابر استقلال تهران هستند. به گزارش مهر، تیم‌های فوتبال گل‌گهر و استقلال تهران در هفته بیست‌و‌نهم لیگ برتر باید روز سه‌شنبه هشتم خرداد در ورزشگاه آزادی تهران رو‌در‌روی هم قرار بگیرند. گل‌گهر با ۳۶ امتیاز و استقلال با ۶۱ امتیاز به ترتیب در رده‌های هشتم و دوم جدول جای گرفته‌اند و این بازی برای هر دو تیم‌ به‌خصوص آبی‌پوشان پایتخت، بسیار حساس و مهم است. تیم گل‌گهر که در این فصل با هدایت ‌مارینوس اوزونیدیس‌ کار خود را آغاز کرده است، در نیم‌فصل اول توانست با کسب ۲۳ امتیاز در رده هفتم جدول قرار گیرد، اما این تیم در نیم‌فصل دوم به مراتب نتایج ضعیف‌تری را کسب کرده است. آخرین باری که گل‌گهر توانست یک تیم را در لیگ برتر شکست دهد، به دیدار برابر صنعت‌نفت آبادان در هفته بیستم و تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ برمی‌گردد که شاگردان اوزونیدیس موفق شدند با نتیجه یک بر صفر میهمان خود را شکست دهند. نکته جالب اینجاست که گل‌گهر در سال ۱۴۰۳ در مجموع هفت دیداری که در لیگ برتر انجام داده‌، سه تساوی و چهار شکست را کسب کرده و هنوز تیمی را شکست نداده است. با نگاهی به آمار بازی‌های رو‌در‌روی گل‌گهر و استقلال تهران، متوجه خواهیم شد که در ۱۰ مصاف قبلی دو تیم، هشت پیروزی سهم آبی‌ها بوده و یک بازی با نتیجه تساوی به پایان رسیده و در یک دیدار هم گل‌گهر پیروز از زمین خارج شده است. فصل گذشته هر دو دیدار با برتری استقلال تهران به پایان رسید و در دیدار رفت فصل جاری، اوزونیدیس موفق شد از استقلال امتیاز بگیرد و حالا او و شاگردانش امیدوارند تا در ورزشگاه آزادی دست به کار بزرگی بزنند و بتوانند با شکست‌دادن استقلال، به اولین پیروزی خود در سال ۱۴۰۳ نیز دست یابند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها