|

گزارشی از آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی در سایه درگذشت رئیسی و هیئت همراه

قابی ماندگار در بهارستان

اولین جلسه علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و منتخبان مجلس دوازدهم در فضای غم و اندوه حاکم بر اثر سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و هیئت همراه برگزار شد.

قابی ماندگار در بهارستان

اولین جلسه علنی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری و منتخبان مجلس دوازدهم در فضای غم و اندوه حاکم بر اثر سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و هیئت همراه برگزار شد. در این مراسم بعد از استقرار هیئت رئیسه سنی مجلس دوازدهم متشکل از علاءالدین بروجردی رئیس سنی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی به عنوان دبیران هیئت رئیسه سنی، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد. آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط یگان رزم‌نواز ارتش همراه بود. در ابتدای این جلسه علاءالدین بروجردی رئیس سنی مجلس دوازدهم تعداد حاضران اولین جلسه رسمی مجلس را ۲۹۰ نفر اعلام کرد. عبدالحسین همتی دبیر هیئت رئیسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را به این شرح قرائت کرد: «تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شورا، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرائی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، اقتراع شعب و حضور نمایندگان مجلس در مرقد مطهر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدا». همچنین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی توسط حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرائت شد. سپس متن سوگندنامه منتخبان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی و در اجرای ماده ۳ آیین‌نامه داخلی توسط علاء‌الدین بروجردی رئیس هیئت رئیسه سنی مجلس قرائت شد و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند. علیرضا شریفی معاون اجرائی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آمادگی مجموعه اداری و اجرائی برای همکاری با وکلای ملت برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و جهت‌گیری مردمی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. علاءالدین بروجردی رئیس هیئت رئیسه سنی مجلس دوازدهم هم در نطق خود گفت: منتخبان ملت بزرگ ایران نماد و تجلی وحدت ملی هستند و حرکت کشور به سمت رفاه، آسایش، امنیت و تحقق اهداف و سیاست‌های کلان تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری جز از طریق ایجاد همبستگی ملی میسر نمی‌شود و این اصل تعارضی با تضارب آرا و اختلاف نظرهای کارشناسی ندارد. در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور به ارائه گزارشی از فرایند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت.

سرمایه اصلی کشور مردم هستند

در این مراسم، سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: در تمام طول سال‌های انقلاب اسلامی آنچه که همواره مشکل‌گشا بوده حضور مردم در صحنه با تدبیر مقام معظم رهبری بوده است. محمد مخبر بیان کرد: برای من بسیار سخت است که از طرف شهید عزیز آیت‌الله رئیسی در این مجلس شورای اسلامی سخنرانی کنم، من نمی‌خواهم خیلی وقت مجلس را بگیرم. در دو فصل مطالب خود را مطرح می‌کنم. وی گفت: اولا خدمت تک‌تک نمایندگان این موفقیت را تبریک می‌گویم و افتتاح دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به درگاه الهی شکر می‌گویم که به نعمت ولایت فقیه این اتفاق رقم خورد همان‌طوری که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند تا اینها وجود دارد آسیبی به کشور وارد نمی‌شود. مخبر در ادامه اظهار کرد: در همین چند روز که اتفاقات را پشت سر گذاشتیم و در اصل کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست دادیم به رغم اینکه تمام کشور مراسم تشییع پیکر پاک این عزیزان را برگزار می‌کرد مجلس خبرگان سر وقت کار خود را شروع کرد. مجلس شورای اسلامی نیز به وقت فعالیت خود را آغاز کرد. همان مطلبی که رهبری در لحظه اول فرمودند که کارهای اداری کشور نباید با هیچ خللی مواجه شود و هیچ برنامه‌ای نباید به تأخیر بیفتد، همان‌طور شد. سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: نعمت رهبری و نعمت مردم را شکر می‌گوییم، سرمایه اصلی کشور ما، مردم هستند. در همه مسائل در طول این سال‌ها آنچه که گره‌گشا بوده است حضور مردم با تدبیر رهبری بوده است. در این قضیه نیز همین اتفاق افتاد. وی در ادامه تأکید کرد: بنده از نزدیک با شهیدان مواجه بودم؛ این شهیدان یک‌سری ویژگی‌های شخصی داشتند که این محبوبیت کنونی آنها نمی‌تواند جدا از این ویژگی‌ها باشد. بنده در این جریانات اخیر حس کردم که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست.

صندلی خالی رئیسی

همچنین بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یکی از میهمانان مراسم افتتاحیه مجالس رئیس‌جمهور است. از آنجا که رئیس‌جمهور کشورمان به مقام شهادت نائل شدند، در جلسه افتتاحیه مجلس دوازدهم جای خالی ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید کشورمان و شهید حسین امیرعبداللهیان را با قاب عکس این شهدا و گل پر کردند. همسر شهید حسین امیرعبداللهیان از جمله خانواده شهدای حاضر در این مراسم بود. پس از برگزاری رسمی مراسم افتتاحیه میهمانان راهی محل پذیرایی شدند و نمایندگان در صحن علنی شعب پانزده‌گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس را تشکیل دادند. قرعه‌کشی برای حضور هر کدام از این نمایندگان از پیش صورت گرفته بود و عبدالحسین همتی و عباس قدرتی دبیران هیئت رئیسه سنی اسامی منتخبان در شعب پانزده‌گانه را قرائت کردند. بعد از پایان مراسم رسمی، از تمبر یادگاری مجلس دوازدهم با حضور مسئولان ارشد کشوری و لشکری رونمایی شد. 

این تمبر یادگاری به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام (ره)، حجت‌الاسلام ناطق نوری، علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل رؤسای مجالس گذشته، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، سردار رادان فرمانده فراجا، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان و علی شریفی معاون اجرائی مجلس رسید. منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره مجلس شورای اسلامی که با حضور مقامات کشوری و لشکری و میهمانان خارجی برگزار شد،‌ پس از اقتراع شعب جهت بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به حرم مطهر امام راحل رفتند.


قابی ماندگار در بهارستان

علی‌اکبر ناطق‌نوری به دنیای سیاست باز‌خواهد گشت؟

چهره‌ها یکی بعد از دیگری وارد صحن مجلس می‌شوند؛ لاریجانی با حدادعادل می‌آید، ناطق‌نوری با سیدحسن خمینی، مخبر سرلشکر باقری را کنار خود دارد اما توجهات رسانه‌ای به سمت مردی است که ایستاده در حلقه مسئولان و مدیران عالی‌رتبه فعلی و سابق چون حلقه وصلی میان همه جریان‌های سیاسی است. قاب دوربین‌ها به دنبال مهم‌ترین واقعه دیروز تصاویری را ثبت کردند که حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری سوژه اصلی آن بود. نگاه‌ها به آن دو صندلی‌ بود که ناطق‌نوری و علی لاریجانی بر آن تکیه زده بودند و باز‌نشر تصاویری که عکاسان ثبت کردند، در میان بازار لابی‌ها و گعده‌ها در گوشه و کنار بهارستان که معطوف به انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس بود، به گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت به دنیای سیاست این دو چهره جلب شد. اینکه علی لاریجانی یا ناطق‌نوری بخواهند بار دیگر به دنیای سیاست بازگردند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما تصاویر دیروز خاطرات روزگاری را در گذشته‌های نه‌چندان دور زنده کرد که بازگشت به آن لحظات برای خیلی‌ها طعم شیرینی را تداعی می‌کند. از‌این‌رو استقبال از تصویر حضور چهره‌های سیاسی از‌جمله علی‌اکبر ناطق‌نوری به تلنگری برای جامعه بدل شد و این پرسش بارها تکرار شد که او خواهد آمد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها