|

مرده‌ها در رفح دوباره می‌میرند

آزمایشگاه پلنت تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از بمباران کمپ آوارگان شمال غرب رفح را منتشر کرده است. جنگنده‌های اسرائیلی این فاجعه هولناک را حوالی ساعت 10 شب به وجود آورده‌اند. این حمله باعث آتش‌سوزی گسترده‌ای در چادرهای زیر نظر سازمان ملل شد. دست‌کم 45 نفر ازجمله بسیاری از زنان و کودکان در این حمله کشته شده و زنده‌زنده در آتش سوختند و بیش از 200 نفر زخمی شده‌اند.

مرده‌ها در رفح دوباره می‌میرند

آزمایشگاه پلنت تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از بمباران کمپ آوارگان شمال غرب رفح را منتشر کرده است. جنگنده‌های اسرائیلی این فاجعه هولناک را حوالی ساعت 10 شب به وجود آورده‌اند. این حمله باعث آتش‌سوزی گسترده‌ای در چادرهای زیر نظر سازمان ملل شد. دست‌کم 45 نفر ازجمله بسیاری از زنان و کودکان در این حمله کشته شده و زنده‌زنده در آتش سوختند و بیش از 200 نفر زخمی شده‌اند. چادرها و اقامتگاه‌های موقت و حتی بیمارستان صحرایی که از طرف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اداره می‌شود، به‌سرعت آتش گرفته بودند و امکان خاموش‌کردن آنها نبود. این حمله باعث شوک جهانیان شد، ولی هنوز برای جلوگیری از تکرار دوباره آن اقدامی انجام نشده است. حتی روند صلح بار دیگر شتاب نگرفته است. از سویی نتانیاهو برای بی‌اهمیت نشان‌دادن این فاجعه، این حمله را یک اشتباه غم‌انگیز توصیف کرد که قرار است دلیل آن مشخص شود اما افرادی مانند هریس، وزیر خارجه ایرلند، با رد این واکنش به گاردین گفت: «متأسفانه ما اکنون با یک روند نفرت‌انگیز جدید مواجه هستیم. هر‌از‌گاهی یک رویداد وحشتناک مطلق رخ می‌دهد و نخست‌وزیر اسرائیل بیرون می‌آید و این را یک اشتباه غم‌انگیز توصیف می‌کند». سه کشور اروپایی اسپانیا، نروژ و ایرلند به‌تازگی فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. واکنش‌های رهبران جهان به این اتفاق همراه با خشم و حیرت بود. در رسانه‌های جهان عکس‌های زیادی از تصاویر قربانیان این حمله یعنی کودکان و زنانی که در آتش سوخته‌اند، منتشر شده است. در‌حال‌حاضر یک میلیون آواره که به این مکان پناه آورده بودند، به دلیل حضور تانک‌های متجاوز در مرکز شهر، شروع به فرار کرده‌اند.

معترضان به جنایت در رفح

گروهی از اعضای کنگره آمریکا واکنش نشان داده و جو بایدن را به واسطه رویکرد انفعالی‌اش در برابر نتانیاهو به چالش کشیدند.

قطر که به‌عنوان میانجی صلح فعالیت می‌کرد، از سخت‌ترشدن شرایط گفت. رهبران حماس گفتند در مذاکرات شرکت نمی‌کنند اما اسرائیلی‌ها بسته جدید ارائه داده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت که از این حادثه وحشت‌زده شده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای تصاویر قربانیان این حمله را دلخراش خواند.

امانوئل مکرون در واکنش گفت که خشمگین است. او به فایننشال‌تایمز گفت: «عملیات نظامی اسرائیل در رفح باید متوقف شود، هیچ منطقه امنی در آنجا وجود ندارد. باید به قوانین بین‌الملل احترام گذاشته شده و آتش‌بس فوری برقرار شود».

قرار است که شورای امنیت سازمان ملل درباره این فاجعه نشستی اضطراری برگزار کند. الجزایر درخواست این نشست را مطرح کرده است.

واکنش رسانه‌های جهان

این فاجعه در نشریه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشته است:

 نیویورک‌تایمز به نقل از بازماندگان و شاهدان عینی از شعله‌های آتش و اجساد سوخته قربانیان نوشته است.

 به گزارش اقتصادنیوز، گاردین با انتشار گزارشی حمله اخیر به رفح را فاجعه‌ای انسانی خوانده و در همین راستا تیتر گزارش خود را «جهان در شوک» انتخاب کرده است. گاردین در ادامه یادداشت خود به واکنش رسانه‌های اسرائیلی اشاره کرد و نوشت، ابعاد حادثه به اندازه‌ای دلخراش بود که رسانه‌های اسرائیلی نیز ناچار شدند به آن بپردازند؛ آن‌هم در شرایطی که تا پیش از این به هیچ‌یک از حملات و قربانیان حملات این جنگ اشاره‌ای نداشتند.

 آسوشیتدپرس به نقل از یکی از آوارگان ساکن رفح درباره این شب خونین نوشته است: «اجساد بچه‌ها تکه‌تکه شده بود، جوانان و سالمندان سوخته بودند، این آتش‌سوزی غیرعادی بود. دوشنبه تلاش‌ها برای یافتن جنازه‌ها ادامه داشت و هم‌زمان گروهی از فلسطینی‌ها خود را برای مراسم تدفین قربانیان آماده می‌کردند».

نشریه میدل‌‌ایست‌آی نیز با انتشار گزارشی به شرح این حمله خونین پرداخته و گزارش داده است: «اعضای بدن بسیاری از قربانیان تکه‌تکه شده بود. سر یکی از نوزادان از بدنش جدا شده بود. همه چیز خونین بود و تلخ. پس از طلوع آفتاب، ابعاد جنایت عیان‌تر شد. مردان در جست‌وجوی قربانیان، آوارهای سوخته را زیر‌و‌رو می‌کردند. جهنمی برپا بود».

آسیاتایمز نیز به مشاهدات عینی اشاره کرده است: «ناگهان همه چیز سیاه شد. ما اجساد سوخته و تکه‌تکه‌شده را دیدیم، بسیاری از کودکان، زنان و سالمندان که زنده مانده‌اند، قطع عضو شده‌اند. یکی از نیروهای امدادی گفت همه آنچه را می‌توان گفت، در یک جمله خلاصه می‌کنم، رفح به جهنم روی زمین تبدیل شده است».

واشنگتن‌پست نیز در گزارشی به نقل از یک شاهد عینی که بخش‌هایی از آن را جماران ترجمه کرده و نوشته است: «والدین زنده‌زنده در چادرهای خود سوزانده شدند؛ در‌حالی‌که کودکان فریاد می‌زدند و کمک می‌خواستند. مردی را دیدم که زنده‌زنده می‌سوخت و آب نداشتم که آتش او را خاموش کنم».

حمایت ترامپ از فاجعه خونین

ترامپ گفته است: «در صورت پیروزی مجدد در انتخابات به سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین خواهم پرداخت. هر دانشجوی خارجی را که در این اعتراضات شرکت کند، از کشور بیرون می‌اندازم. ما دانشجویان خارجی زیادی داریم؛ آنها به محض اینکه این را بشنوند، رفتارشان درست خواهد شد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها