|

فرمان اجرائی جو بایدن

پذیرش پناه‌جو از مرز جنوبی محدود می‌شود

رئیس‌جمهوری آمریکا از امضای فرمان اجرائی جدیدی خبر داد که بر اساس‌ آن می‌تواند در مواردی که تعداد ورود روزانه مهاجران از دوهزارو 500 نفر فراتر می‌رود، از پذیرش درخواست‌های پناهندگی در مرز جنوبی ممانعت کند.

پذیرش پناه‌جو از مرز جنوبی محدود می‌شود

 رئیس‌جمهوری آمریکا از امضای فرمان اجرائی جدیدی خبر داد که بر اساس‌ آن می‌تواند در مواردی که تعداد ورود روزانه مهاجران از دوهزارو 500 نفر فراتر می‌رود، از پذیرش درخواست‌های پناهندگی در مرز جنوبی ممانعت کند. مرز تا زمانی که میانگین روزانه ورود مهاجران دست‌کم به مدت یک هفته زیر هزارو 500 نفر بماند، بسته خواهد ماند. مقامات ارشد دولت بایدن گفتند که این فرمان جدی‌ترین اقدام یک‌جانبه رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا بوده است.

از آنجا که تعداد ورودی‌های روزانه در حال‌ حاضر از حد مجاز فراتر رفته است، فرمان اجرائی بلافاصله به اجرا درمی‌آید. این فرمان یکی از آخرین اقدامات دولت برای مهار بحران مهاجرت است که بسیاری از رأی‌دهندگان ماه نوامبر آن را به‌عنوان یکی از مسائل مهم کشور تلقی می‌کنند. بایدن این فرمان اجرائی را در کنار چند نفر از نمایندگان جوامع ساکن در مرز مکزیک و آمریکا به امضا رساند. او گفت: «من موانع جمهوری‌خواهان را کنار می‌زنم و از قدرت اجرائی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری استفاده می‌کنم تا در حد توان به بحران مرزی رسیدگی کنم». الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت میهن و مریک گارلند، دادستان کل آمریکا نیز‌ مشترکا قانونی را به‌‌طور موقت به امضا می‌رسانند که امکان دریافت پناهندگی را در دوره‌هایی که تعداد ورود مهاجران غیرقانونی یا بدون مجوز از حد مجاز می‌گذرد، محدود می‌کند. این اقدام با توجه به بخش‌های ۲۱۲(اف) و ۲۱۵(آ) قانون مهاجرت و ملیت انجام می‌گیرد و مهاجرانی را که به‌‌طور غیرقانونی از مرز جنوبی وارد می‌شوند، از دریافت پناهندگی منع می‌کند. یکی از مقامات ارشد دولت گفت: «سطح بالای ورود مهاجران از مرز جنوبی از حد توانایی ما در رسیدگی به درخواست‌ها خارج است».

این همان قانونی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در دوران ریاست‌جمهوری خود از آن صحبت می‌کرد.

مقامات ارشد دولت بایدن از رویکرد دولت قبلی فاصله گرفتند و گفتند که اقدامات دولت موقتی بوده و فقط درباره مهاجران غیرقانونی اعمال می‌شود و ربطی به مذهب ندارد و می‌توان گفت این اقدامات انسانی‌تر هستند. بایدن ضمن تأکید بر تفاوت‌ها گفت: «من هرگز از مهاجران شیطان نمی‌سازم. من هرگز بچه‌ها را در مرزها از خانواده‌هایشان جدا نمی‌کنم. من مردم را به دلیل باورهای مذهبی‌شان از ورود به کشور منع نمی‌کنم».

قانون جدید زمانی اجرائی می‌شود که میانگین ورود روزانه مهاجران غیرقانونی در مبادی ورودی در امتداد مرز جنوبی در هفت روز متوالی از دوهزارو 500 نفر فراتر برود و تا ۱۴ روز تقویمی پس از کاهش میانگین تعداد ورودی‌های روزانه به کمتر از هزارو 500 نفر در هفت روز متوالی به قوت خود باقی خواهد بود. با این‌ حال استثنائاتی هم وجود دارد. آن دسته از مهاجران غیرقانونی که «از بازگشت به کشورشان می‌ترسند یا دراین‌باره ابراز نگرانی می‌کنند»، کسانی که از پیگرد قانونی یا شکنجه می‌ترسند و این مسئله را به اطلاع افسر پناهندگی می‌رسانند و کودکان زیر سن قانونی که کسی را ندارند، جزء استثنائات هستند. قانون جدید همچنین درباره کسانی که از «مبادی قانونی» مانند برنامه پناهندگی سی‌اچ‌ان‌وی (برای شهروندان کوبا، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا) برای ورود به آمریکا استفاده می‌کنند و به گفته مقامات تعدادشان در ماه به ۳۰ هزار نفر می‌رسد‌ و کسانی که از طریق اپلیکیشن سی‌بی‌پی وان درخواست می‌دهند و تعدادشان به هزارو 400 نفر در روز می‌رسد، اعمال نمی‌شود. قانون جدید درباره مهاجران غیرقانونی چین و دیگر کشورهای نیمکره غربی نیز اعمال خواهد شد. مقامات می‌گویند صرف‌نظر از کشور مبدأ مهاجران، قوانین لازم را به‌ صورت فوری درباره آنها به اجرا درمی‌آورند.

صدور این فرمان اجرائی واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌رو، در واکنش به این فرمان گفت: «جو بایدن فریبکار مرز جنوبی ما را کاملا تسلیم (مهاجران) کرده است. ضعف و افراط‌گرایی او منجر به هجوم بی‌سابقه‌ای به مرز‌ها شده است. کشورهای دیگر زندان‌ها، تیمارستان‌ها و بیمارستان‌های روانی خود را خالی کرده و برای ما تروریست، فروشنده مواد مخدر و قاچاقچی انسان فرستاده‌اند. میلیون‌ها نفر به کشور ما سرازیر شده‌اند و حالا پس از چهار سال رهبری ضعیف و ناموفق، جو بایدن فریبکار وانمود می‌کند که بالاخره برای مرزها کاری انجام داده است، اما در واقع اینها همه‌ نمایشی است؛ زیرا او می‌داند که سه هفته دیگر مناظره ما برگزار می‌شود‌».

مایک جانسون، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز گفت: «این فرمان نوعی پرده‌پوشی است. ما نمی‌دانیم محتوای آن چیست. در این مورد قطعا شیطان در جزئیات است‌». گرگ آبوت، فرماندار تگزاس، با انتشار فرمان جو بایدن مبنی بر «خاتمه وضعیت اضطراری در مرز‌ جنوبی» و «متوقف‌کردن بودجه ساخت دیوار مرزی» گفت: «این کاری است که بایدن در نخستین روز ریاست‌جمهوری خود انجام داد. حالا پس از اینکه بیش از ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی از مرز عبور کردند، بایدن یک فرمان اجرائی صادر کرد که دقیقا هیچ‌ کاری برای توقف مهاجرت غیرقانونی با گذشت از مرز نمی‌کند. او فکر می‌کند‌ آمریکایی‌ها احمق‌اند‌».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها