|

بررسی روند توسعه وب در سال ۲۰۲۳

وب؛ از آغاز تا امروز-بخش پایانی

همان‌طور که انتظار می‌رفت، جاوا اسکریپت در سال ۲۰۲۳ بسیار محبوب شده و به‌عنوان رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی استفاده شد. جای تعجب نیست که چارچوب‌های جاوا اسکریپت از نظر عملکرد و مقیاس‌پذیری در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند.

وب؛ از آغاز تا امروز-بخش پایانی

1  همان‌طور که انتظار می‌رفت، جاوا اسکریپت در سال ۲۰۲۳ بسیار محبوب شده و به‌عنوان رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی استفاده شد. جای تعجب نیست که چارچوب‌های جاوا اسکریپت از نظر عملکرد و مقیاس‌پذیری در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. فریم‌ورک‌هایی مانند React یا Angular بسیار بهینه‌سازی شده‌اند و در مقایسه با سایر رویکردهای سنتی توسعه  front-end، عملکرد برتری دارند. با توجه به ظهور دستگاه‌های تلفن همراه، رویکرد 
mobile-first یک ضرورت مطلق است. روند طراحی با کوچک‌شدن صفحه نمایش تغییر می‌کند، به‌طوری‌که طراحان اکنون با کوچک‌ترین اندازه صفحه نمایش کار می‌کنند و سپس برای صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر مقیاس‌گذاری می‌شوند. فریم‌‌ورک‌های جاوا اسکریپت معمولا بسیار قابل تنظیم هستند‌ که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های منحصر‌به‌فردی ایجاد کنند که نیازهای خاص مشتریان خود را برآورده کند. در حال حاضر، با توجه به اینکه اکثر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت از توسعه چند‌پلتفرمی‌ پشتیبانی می‌کنند، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های کاربردی بسیار قابل اعتمادی بسازند که هم در دستگاه‌های دسکتاپ و هم در دستگاه‌های تلفن همراه عمل کنند. این سفارشی‌سازی از طریق تعداد زیادی از کتابخانه‌های شخص ثالث موجود در محیط جاوا اسکریپت امکان‌پذیر است. ظهور محاسبات بدون سرور نیز یک محور کلیدی در محبوبیت فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت است. طراحی‌های بدون سرور به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به جای نگرانی در مورد زیرساخت‌های زیربنایی، بر منطق تجاری برنامه‌های خود تمرکز کنند. در مجموع، محبوبیت فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت به دلیل عملکرد، مقیاس‌پذیری و گزینه‌های سفارشی‌سازی برتر، در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. با ظهور دستگاه‌های تلفن همراه و محاسبات بدون سرور، چارچوب‌های جاوا اسکریپت یک ابزار ضروری برای توسعه‌دهندگان خواهد بود.

2  با زمان‌بندی و کالیبراسیون مناسب، ادغام هوش مصنوعی در فرایندهای توسعه می‌تواند نحوه توسعه و استقرار نرم‌افزار را متحول کند. با یکپارچه‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزار، تیم می‌تواند استانداردهای بالا را برای طراحی کد، عملکرد طراحی، امنیت و نگهداری تضمین کند. علاوه بر این، می‌تواند امکان توسعه سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم کند که نرم‌افزار با کیفیت بالا را با کسری از تلاش‌ به ارمغان می‌آورد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به روش‌های مختلفی به توسعه‌دهندگان کمک کنند؛ از خودکار‌کردن کارهای تکراری مانند آزمایش و اشکال‌زدایی گرفته‌ تا بررسی کندی و مشکلات عملکرد. حتی می‌توانید از آنها برای کمک به انجام اقدامات اصلاحی قبل از تبدیل‌‌شدن به مشکلات بزرگ‌تر استفاده کنید. از هوش مصنوعی می‌توان برای ارائه بازخورد و تجزیه و تحلیل مستمر فرایندهای توسعه عملیات، شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند و پیشنهاد راه‌هایی برای بهینه‌سازی گردش کار استفاده کرد. این می‌تواند یک عامل کلیدی در طول توسعه باشد؛ زیرا امکان بهبود مستمر و سازگاری با محیط کسب‌وکار در حال تغییر را فراهم می‌کند. با این وجود، اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی در صورت بروز یک رویداد غیرمنتظره و عدم تجهیز هوش مصنوعی برای مدیریت صحیح آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد. فقدان شفافیت ممکن است دلیل دیگری برای محتاط‌بودن تیم‌های توسعه‌دهنده در مورد پذیرش هوش مصنوعی باشد؛ به‌خصوص مسئولیت‌پذیری در تصمیمات اتخاذ‌شده توسط سیستم‌های هوش مصنوعی. از این‌رو، پس از در نظر گرفتن دقیق تمام جوانب مثبت و منفی ادغام هوش مصنوعی در فرایندهای توسعه، مطمئنا اگر به درستی استفاده شود، تأثیر مثبتی که می‌تواند بگذارد تا حد زیادی از موارد منفی بیشتر می‌شود. با این وجود، این یک راه‌حل مناسب است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد مانند یک غول فناوری از لحاظ سرعت، امنیت و مقیاس‌پذیری نوآوری کنند.

3  در عصر سرعت، مردم دائما در حال حرکت هستند و نیاز به دسترسی فوری به اطلاعات و خدمات دارند. این امر منجر به تغییر درخور توجهی در رفتار کاربر نسبت به دستگاه‌های تلفن همراه شده است. در نتیجه برنامه‌های تلفن همراه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. با ‌این ‌حال، با فضای ذخیره‌سازی محدود و نیاز دائمی به‌روزرسانی، برنامه‌های بومی تلفن همراه برای بسیاری از کاربران در دسترس است. اینجاست که برنامه‌های وب پیش‌رونده وارد می‌شوند. به زبان ساده، برنامه‌های وب پیش‌رونده (PWA) برنامه‌های کاربردی وب هستند که تجربه‌ای شبیه به برنامه بومی را از طریق مرورگر وب ارائه می‌کنند. آنها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که سریع، قابل اعتماد و پاسخ‌گو باشند و در هر دستگاهی با مرورگر وب قابل دسترسی هستند. بهترین قسمت ماجرا این است که می‌توان آنها را روی صفحه اصلی کاربر نصب کرد و به آنها اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانلود از فروشگاه app، سریع و آسان به برنامه دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از مزایای گسترده برنامه‌های وب پیش‌رونده، توانایی آنها برای کار آفلاین یا با اتصال محدود است. بیشتر PWAها از سرویس‌دهنده‌ها استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد محتوا را مخفی کرده و آن را در دستگاه کاربر ذخیره کنند. این به کاربران امکان می‌دهد حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند، به برنامه و محتوای آن دسترسی داشته باشند. از ظاهر امر این‌طور برمی‌آید که برنامه‌های وب پیش‌رونده برای رفتار کاربران در عصر جدید مناسب هستند. آنها یک تجربه کاربری سریع و قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند، به ‌طور یکپارچه در همه دستگاه‌ها کار می‌کنند و می‌توان به سرعت و به راحتی، بدون نیاز به دانلود از فروشگاه app به آنها دسترسی داشت.‌ این همان چیزی است که آنها را به یکی از مورد‌ بحث‌ترین روندها برای توسعه وب در سال ۲۰۲۳ تبدیل کرده است.

4  واضح است که طراحی‌های بدون سرور به سرعت در حال تغییر نحوه رویکرد کسب‌وکارها به توسعه و استقرار برنامه هستند. در این مورد، قابل ذکرترین مزیت، توانایی آنها در مقیاس‌بندی پویا بر اساس تقاضاست: سرویس‌های ابری منابع را در صورت نیاز تخصیص می‌دهند و به برنامه‌ها این امکان را می‌دهند تا بدون هیچ‌گونه مداخله دستی، جهش‌های ترافیک را مدیریت کنند. منظور از مقیاس‌پذیری همین است؛ کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و استفاده بالقوه از آن. از این طریق، کسب‌وکارها فقط می‌توانند برای هر منبعی که استفاده می‌کنند، پرداختی داشته باشند که در مقایسه با زیرساخت‌های ثابت سنتی، گزینه ارجح است. این امر امکان صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها را فراهم می‌کند؛ به‌خصوص برای برنامه‌هایی که دارای الگوهای ترافیک غیرقابل پیش‌بینی هستند، مانند تجارت الکترونیک یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی. علاوه بر این، اگر مدتی را در این صنعت سپری کرده باشید، احتمالا می‌دانید که توسعه‌دهندگان برای کار بر روی زیرساخت‌های زیربنایی و پیکربندی سرور معمولا چقدر باید زمان صرف کنند. طراحی‌های بدون سرور، کل این فرایند را ساده می‌کنند، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند ‌بر منطق اصلی برنامه‌های خود تمرکز کنند، تخصیص ساعاتی که واقعا اهمیت دارند و مدیریت منابع به کارآمدترین شکل ممکن. خلاصه اینکه طراحی‌های بدون سرور به هدایت نوآوری در دنیای نرم‌افزارهای کاربردی از توسعه تا استقرار کمک می‌کنند. با توانایی آن در مقیاس پویا، مقرون‌به‌صرفه‌ بودن و ارتقای نوآوری، کسب‌وکارها می‌توانند از این فناوری برای اِعمال سریع برنامه‌های کاربردی بدون هیچ زحمتی استفاده کنند. همان‌طور که پذیرش طراحی‌های بدون سرور همچنان در حال رشد است، می‌توان انتظار داشت که شاهد پیشرفت‌های هیجان‌انگیز بیشتری در زمینه توسعه اپلیکیشن باشیم‌ و دقیقا به همین دلیل است که هر زمان که در مورد روند توسعه وب صحبت می‌کنیم، طراحی‌های بدون سرور در میان موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرند.

5  با بررسی برخی از آخرین روندها و پیش‌بینی‌ها برای آینده توسعه وب، دیده‌ایم که چگونه هوش مصنوعی، برنامه‌های وب پیش‌رونده و محاسبات بدون سرور، نحوه ساخت و استقرار برنامه‌های کاربردی وب را متحول می‌کنند. توسعه وب، دامنه‌ای پویا و پیوسته در حال تحول است که به دلیل معرفی فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، دستخوش دگرگونی‌های دائمی‌ می‌شود. نیاز روزافزون به توسعه‌دهندگان وب در توسعه موبایل، تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی، چشم‌اندازهای جدیدی را برای متخصصان به وجود می‌آورد تا تخصص خود را گسترش دهند و در مناطق ناشناخته سرمایه‌گذاری کنند. همان‌طور که به آینده نگاه می‌کنیم، آشکار می‌شود که توسعه وب به‌عنوان یک زمینه امیدوارکننده و فریبنده، مملو از فرصت‌های بالقوه و هیجان‌انگیز‌ باقی خواهد ماند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها