|

پیشروی اسرائیل در رفح در میانه افزایش تنش میان واشنگتن و تل‌آویو

خط‌و‌نشان «بی‌بی» برای «بایدن»

ادعای نخست‌وزیر اسرائیل درباره قطع حمایت نظامی گسترده واشنگتن از تل‌آویو در جنگ غزه از افزایش تنش میان واشنگتن و تل‌آویو حکایت می‌کند. کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما واقعا نمی‌دانیم نتانیاهو درباره چه چیزی صحبت می‌کند، ما کاملا از این مسئله بی‌خبریم».

خط‌و‌نشان «بی‌بی» برای «بایدن»

ادعای نخست‌وزیر اسرائیل درباره قطع حمایت نظامی گسترده واشنگتن از تل‌آویو در جنگ غزه از افزایش تنش میان واشنگتن و تل‌آویو حکایت می‌کند. کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما واقعا نمی‌دانیم نتانیاهو درباره چه چیزی صحبت می‌کند، ما کاملا از این مسئله بی‌خبریم». نتانیاهو با انتشار پیامی ویدئویی به زبان انگلیسی در رسانه اجتماعی ایکس، دولت بایدن را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت ‌آمریکا در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس، حمایت نظامی از این کشور را دریغ می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل در حالی این ادعا را مطرح کرد که از ابتدای شروع جنگ غزه در هفتم اکتبر سال میلادی گذشته تاکنون میلیاردها اسلحه و تجهیزات نظامی از طرف آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده شده است. محموله‌های کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در ماه می‌ در پی نگرانی این کشور از عملیات زمینی اسرائیل در رفح به حالت تعلیق درآمد. این محموله شامل سه‌هزار‌و ۵۰۰ بمب‌جت‌های جنگی بود و بسیاری از آنان دو هزار پوند ارزش مالی داشتند.

از آن زمان، رئیس‌جمهور آمریکا با فشار فزاینده دموکرات‌ها برای قطع یا مشروط‌کردن کمک‌های نظامی به اسرائیل در پی وضعیت بحرانی باریکه غزه، روبه‌رو شد. با‌این‌حال، بایدن کمک‌های نظامی به اسرائیل را ادامه داد.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت به‌جز محموله‌ای که در ماه می‌ تعلیق شد، همه کمک‌های دیگر طبق روال در حال انجام است.

نخست‌وزیر اسرائیل در پیام ویدئویی‌ خود گفت در آخرین سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل، با او درباره تحویل تسلیحات به‌طور «صریح» گفت‌وگو کرده است. نتانیاهو با بیان اینکه بلینکن به او گفته‌ دولت آمریکا در حال رفع موانع است، ادامه داد: «امیدوارم این‌طور باشد. باید چنین باشد».

نخست‌وزیر اسرائیل در همین پیام ویدئویی، خود را با وینستون چرچیل، نخست‌وزیر سابق بریتانیا مقایسه کرد و گفت: «همان‌طورکه چرچیل به آمریکا گفت تجهیزات به ما بدهید تا کار را تمام کنیم، من هم می‌گویم به ما تجهیزات بدهید تا کار را سریع‌تر به پایان برسانیم».

اسرائیل در ماه‌های گذشته به تناوب و با تأکید اعلام کرده است که جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد؛ ادعایی که با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است. آنتونی بلینکن‌ در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با ینس استولتنبرگ، دبیر‌کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سخنان نتانیاهو واکنش نشان داد، اما درباره اینکه آیا نخست‌وزیر اسرائیل متن گفت‌وگو با او را به درستی بازتاب داده است یا خیر، چیزی نگفت.

بلینکن در این کنفرانس مطبوعاتی گفت‌ روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل فراتر از جنگ غزه است و ایالات‌ متحده خود را متعهد می‌داند که اطمینان حاصل کند اسرائیل به آنچه برای دفاع از خود نیاز دارد، دسترسی پیدا می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه بررسی‌ها برای لغو ممنوعیت محموله بمب‌های دو هزار پوندی ادامه خواهد یافت، گفت کشورش نگران استفاده از این محموله در مناطق پرجمعیت رفح است.

هم‌زمان با انتشار پیام ویدئویی بنیامین نتانیاهو در رسانه اجتماعی ایکس، میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، گفت ‌تصمیم دولت بایدن در تعلیق ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل، کار را دشوار کرده است. به گزارش اکسیوس، مک‌کانل گفت‌ اسرائیل برای اتمام کار به «زمان و آزادی عمل» نیاز دارد و باید بر اساس جدول زمانی‌اش و مقتضیات تاکتیکی خاورمیانه پیش برود، نه بر اساس «بادهای سیاسی در واشنگتن». این سخنان، شکاف حزبی در آمریکا در موضوع جنگ غزه و شخص نتانیاهو در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را آشکار می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که قرار است‌ نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره سخنرانی کند. درحالی‌که گفته می‌شود‌ شماری از دموکرات‌ها قصد دارند سخنرانی نتانیاهو را تحریم کنند، میچ مک‌کانل و مایک جانسون، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، خبر داده‌اند که نخست‌وزیر اسرائیل در تاریخ ۲۴ ژوئن با دعوت رسمی کنگره آمریکا قرار است در جلسه‌ای مشترک سخنرانی کند. آنها در متن دعوت رسمی‌شان از نتانیاهو، به «چالش‌های» همکاری چین و روسیه و به خطر افتادن صلح و رفاه جهان اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند‌ از نخست‌وزیر اسرائیل با هدف «تقویت روابط پایدار» برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده‌اند.

ادامه حملات  به  رفح

در همین حال و در شرایطی که حماس و بنیامین نتانیاهو هنوز با پیشنهاد آتش‌بس رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای پایان جنگ در غزه موافقت نکرده‌اند، ارتش اسرائیل حملاتش را به مناطق مختلف غزه گسترش می‌دهد. به گزارش رویترز، حملات هوایی اسرائیل به دو اردوگاه آوارگان در نوار غزه ادامه یافت و تانک‌های اسرائیلی تا عمق شهر رفح در جنوب این منطقه پیشروی کردند. ساکنان رفح از گلوله‌باران شدید تانک‌ها و هواپیماها در چندین منطقه این شهر خبر دادند؛ جایی که بیش از یک میلیون نفر قبل از ماه می‌ به آنجا پناه برده بودند. از زمان تهاجم نیروهای اسرائیلی به شهر، بیشتر مردم و آوارگان به سمت شمال گریخته‌اند. در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که به «فعالیت دقیق و مبتنی بر اطلاعات» در رفح ادامه می‌دهد.

از زمان آتش‌بس یک‌هفته‌ای در ماه نوامبر، تلاش‌های مکرر میانجی‌‌ها برای برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل بدون نتیجه بوده است. حماس خواستار پایان دائمی جنگ و عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه است، اما نتانیاهو از پایان‌دادن به جنگ قبل از «ریشه‌کن‌شدن حماس و آزادی گروگان‌ها» خودداری می‌کند. یک مقام ارشد اسرائیلی که در مذاکرات با حماس برای آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه حضور دارد، اعلام کرد: «ده‌ها گروگان قطعا زنده‌اند و ما نمی‌توانیم آنها را برای مدت طولانی‌ آنجا رها کنیم؛ زیرا خطر مرگ آنها وجود دارد».

ولکر ترک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، درباره وضعیت در کرانه باختری هم هشدار داد. «ترک» در جلسه افتتاحیه شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن اشاره به اینکه غیرنظامیان غزه در «رنج و مرگ‌» گرفتارند، افزود: «وضعیت در کرانه باختری از‌جمله شرق بیت‌المقدس هم به میزان درخور توجهی رو به وخامت است». او اضافه کرد که از بی‌توجهی طرف‌های درگیر در جنگ غزه به حقوق بین‌المللی و قوانین بشردوستانه «متحیر» شده است.

در سوی دیگر، رسانه‌ها در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کردند ‌آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در سفر اخیرش به اسرائیل، به بنیامین نتانیاهو درباره لغو محدودیت صادرات سلاح در روزهای پیش‌رو قول مساعد داده است. بر اساس این گزارش، نتانیاهو در دیدار هفته پیش از بلینکن خواسته بود سطح صادرات سلاح از آمریکا به اسرائیل به میزان قبل از حمله هفتم اکتبر حماس و آغاز جنگ غزه بازگردد. او هشدار داده است کند‌شدن روند تحویل سلاح به اسرائیل می‌تواند به نفع طرف مقابل تمام شود و خطر گسترش درگیری به جبهه‌های جدید را افزایش دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها