|

افزایش امید‌ها به برقراری آتش‌بس در غزه

‌تلاش‌ها برای تضمین برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه درحالی شدت گرفته که حماس پیشنهاد بازنگری‌شده توافق مدنظر ایالات‌متحده را ارائه کرده و اسرائیل نیز حاضر شده است مذاکرات از‌پیش‌متوقف‌شده را از سر بگیرد.

افزایش امید‌ها  به برقراری آتش‌بس در غزه

‌تلاش‌ها برای تضمین برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه درحالی شدت گرفته که حماس پیشنهاد بازنگری‌شده توافق مدنظر ایالات‌متحده را ارائه کرده و اسرائیل نیز حاضر شده است مذاکرات از‌پیش‌متوقف‌شده را از سر بگیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، وعده داد تا هیئتی را عازم مذاکرات آتش‌بس کند. به گزارش رویترز، یک مقام اسرائیلی نیز اعلام کرد که هدایت هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل را رئیس موساد برعهده خواهد داشت.

یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، در همین زمینه به رویترز گفت: «پس از آنکه اسرائیل پیشنهاد بازنگری‌شده حماس در‌باره مفاد توافق را دریافت کرد، به نظر می‌آید که فرصتی واقعی برای دستیابی به توافق فراهم شده است». این منبع که نخواست نامش فاش شود، بدون ارائه جزئیات بیشتر تصریح کرد: «پیشنهاد ارائه‌شده از سوی حماس شامل یک پیشرفت بسیار مهم است». نحوه پاسخ اسرائیل به پیشنهاد حماس که از طریق میانجیگران دریافت شده، در تضاد با موارد گذشته است.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های صلح با میانجیگران بین‌المللی به رویترز گفت که پیشنهاد جدید حماس در صورت پذیرش از سوی اسرائیل می‌تواند به یک «توافق چارچوب» منجر شود. او گفت که حماس این‌‌بار برخلاف گذشته برقراری آتش‌بس دائم را به‌عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه مطرح نکرده است؛ امری که امکان انجام مذاکرات در مرحله نخست به‌مدت شش هفته را فراهم می‌کند. به گفته این منبع فلسطینی: «در‌صورتی‌که طرفین برای امضای توافق بر سر آتش‌بس دائمی به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، باید تفاهم کنند که تا زمان تحقق این خواسته، درگیری‌ها از سر گرفته نشود».

حماس پیش‌تر هرگونه توافق را به توقف کامل جنگ و خروج اسرائیل از غزه و نیز آزادی اسرای فلسطینی در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی مشروط کرده بود. اما اسرائیل پیش‌تر تأکید کرده بود که تا زمان نابودی کامل حماس حاضر به پایان‌دادن به جنگ نیست و تنها وقفه‌های موقت در درگیری‌ها را خواهد پذیرفت. منابع مصری تأیید کرده‌اند که تحولی در روند مذاکرات روی داده اما اختلاف اصلی بر سر تعهد به آتش‌بس دائم در غزه هنوز باقی است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز از شروع دوباره گفت‌وگوهای آتش‌بس غزه با حضور نمایندگان حماس و اسرائیل استقبال کرده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگویی تلفنی پاسخ دریافتی از سوی حماس درباره شرایط احتمالی توافق را مورد بحث و بررسی قرار دادند. بر‌اساس اعلام کاخ سفید، بایدن از تصمیم نتانیاهو برای از‌سرگیری مذاکرات متوقف‌شده به‌منظور تلاش در راستای دستیابی به توافق استقبال کرده است. این جنگ به یک بحران انسانی بی‌سابقه در سراسر غزه دامن زده و سبب افزایش تنش در سراسر منطقه شده است؛ جنگ غزه همچنین آتش درگیری‌های پراکنده میان اسرائیل و حزب‌‌الله لبنان در مرزهای مشترک را شعله‌ور کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها