|

چهارهزار و ۵۰۰ نقطه کور تلفن همراه در کشور به زیان اورژانس

اورژانس بدون‌شک نوعی خدمات اجتماعی محسوب می‌شود که تأثیر بسزایی بر سلامت شهروندان یا رفع خطرهای موجود و بحران‌های تأثیرگذار بر سلامت شهروندان دارد. به همین منظور، همه کشورهای جهان ارتقای موقعیت اورژانس را یکی از مؤلفه‌های توسعه و یا به‌عبارتی، رشد شاخص‌های بهینه سلامت می‌دانند. برنامه‌های راهبردی برای توسعه اورژانس در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این خدمت اجتماعی، چه جایگاه رفیعی در امر توسعه فعالیت‌های اجتماعی دارد.

چهارهزار و ۵۰۰ نقطه کور تلفن همراه در کشور به زیان اورژانس

اورژانس بدون‌شک نوعی خدمات اجتماعی محسوب می‌شود که تأثیر بسزایی بر سلامت شهروندان یا رفع خطرهای موجود و بحران‌های تأثیرگذار بر سلامت شهروندان دارد. به همین منظور، همه کشورهای جهان ارتقای موقعیت اورژانس را یکی از مؤلفه‌های توسعه و یا به‌عبارتی، رشد شاخص‌های بهینه سلامت می‌دانند. برنامه‌های راهبردی برای توسعه اورژانس در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این خدمت اجتماعی، چه جایگاه رفیعی در امر توسعه فعالیت‌های اجتماعی دارد. 

مفهوم دیپلماسی اورژانس نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. دیپلماسی اورژانس تعهد به سلامت شهروندان را مؤلفه‌ای فرامرزی می‌بیند و با امکاناتی که خلق می‌کند توسعه بهداشت و درمان وسعت بزرگی را تجربه خواهد کرد. به هرحال، به نظر می‌رسد در ایران نیز نیازمندیم برای افزایش سطح خدامات درمانی موقعیت اورژانس را ارتقا دهیم. در این رابطه و برای ارائه گزارشی از وضعیت اورژانس در ایران، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه فداکاری‌ها و ایثارگری‌های عوامل اورژانس باید ثبت شود، خطاب به نیروهای این سازمان گفت: شما قهرمانان واقعی هستید که در حوادث سخت حضور دارید، ولی متأسفانه این فداکاری‌ها و حضور ثبت نمی‌شود.

بهرام عین‌اللهی در چهل‌ویکمین همایش سراسری رؤسای مراکز اورژانس، گفت: عوامل اورژانس در همه صحنه‌ها به‌خصوص در حوادث سخت حضور دارند و این حضور نشان‌دهنده شجاعت و فداکاری اورژانس است. وزیر بهداشت بیان داشت: از سیاست‌هایی که در دولت در زمینه اورژانس بوده،‌ توسعه خدمات اوژانس و با توجه به اینکه خط اول حوزه سلامت اورژانس است، باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

عین‌اللهی افزود: تمامی امکانات و تجهیزات اورژانس باید به‌روز و جدید باشد. اورژانس یک دانشگاه است و تمامی حوادثی که در اورژانس پیش می‌آید باید تجزیه‌و‌تحلیل و با توجه به آن، راهکارهای مناسبی ارائه شود تا از حوادث بعدی پیشگیری شود. وی تصریح کرد: وزارت بهداشت مسئول حفظ سلامتی تک‌تک افزاد جامعه است و در تمامی حوادث باید به‌درستی وظایف خود را در مقابل افراد حادثه‌دیده انجام دهیم.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اورژانس همیشه باید در حالت پویا باشد، اظهار داشت: رئیس سازمان اورژانس باید برنامه چهارساله آینده خود را مشخص کند و توسعه اورژانس از لحاظ امکانات و نیروی انسانی در اولویت قرار گیرد. وی افزود: دیپلماسی اورژانس نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که طبق این برنامه اورژانس کشور باید با اورژانس تمامی کشورها ارتباط و تعامل داشته باشد.

عین‌اللهی، توسعه اورژانس هوایی را نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهمی عنوان کرد که در‌صورت تأمین اعتبار باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه در بسیاری از مناطق کاربرد مهمی دارد.

وزیر بهداشت همچنین تأکید کرد: استفاده از تکنولوژی روز دنیا از جمله هوشمندسازی باید در دستور کار برنامه‌های سازمان اورژانس قرار گیرد.

وی در ادامه به دستاوردهای سازمان اورژانس در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: دسترسی عادلانه و بهنگام به خدمات فوریت‌های پزشکی و اورژانس با کیفیت در سال‌های اخیر تقویت شد و این خدمت باید استمرار داشته باشد و در تمامی مناطقی که لازم است باید پایگاه‌های اورژانس احداث شود.

عین‌اللهی گفت: فداکاری‌ها و ایثارگری‌های عوامل اورژانس باید ثبت شود؛ چراکه شما قهرمانان واقعی هستید که در حوادث سخت حضور دارید، ولی متأسفانه این فداکاری‌ها و حضور ثبت نمی‌شود.

عین‌اللهی در حاشیه چهل‌ویکمین همایش سراسری رؤسای مراکز اورژانس گفت: در مناطق شهری کشور در بخش اورژانس شاهد ارتقا بودیم، به‌طوری‌که راه‌اندازی و خرید ۲۴۶ موتورلانس در مناطق پرترافیک اقدامات مؤثری داشتند. ۸۷ درصد بیمارانی که اورژانس برای اقدامات اولیه بالای سر آنان حضور پیدا می‌کند نیاز به بیمارستان ندارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم اقدامات مؤثری همراه با پیشرفت‌های قابل‌توجه داشتیم، اضافه کرد: در طول فعالیت دولت سیزدهم، ۱۰ ستاد مرکز اورژانس ساخته‌ شده که در هر ثانیه، فعالیت‌های سمعی بصری و مانیتورینگ رصد را انجام می‌دهند که در دانشگاه‌ها این مهم در‌حال تکمیل‌شدن است. وی از تکمیل و ساخت چهار مرکز درمانی و فوریت‌های پزشکی در نقاط صفر مرزی خبر داد و افزود: یکی از نکات قابل‌توجه در این زمینه، برگزاری مراسم ویژه از جمله اربعین است که با توجه به فصل گرما، وجود پایگاه‌های مرزی و بیمارستان‌ها مهم است.

وی گفت: بنابراین بیمارستان شهید قاسم سلیمانی در شلمچه، بیمارستانی در مهران و یک بیمارستان هم امسال در مرز خسروی بهره‌برداری شد که خدمات بسیاری را به بیمارانی که گرمازده می‌شوند، ارائه دادند. در سال گذشته حتی یک مورد مرگ در اثر گرمازدگی نداشتیم و در دهه آخر صفر نیز در خراسان رضوی خدمات خوبی انجام شد. وی اضافه کرد: اولین شناور دریایی اورژانس در جنوب افتتاح شد و امیدواریم این مراکز توسعه یابد.

وزیر بهداشت افزود: همچنین با توجه به اهمیتی که بالگردها در امدادرسانی دارند، مراکز تعمیر و نگهداری بالگردها در تهران راه‌اندازی شده و اعتباری برای اورژانس در قانون بودجه تصویب شده است.

وی از دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه اورژانس را راه‌اندازی پایگاه اورژانس بانوان عنوان کرد و گفت: این پایگاه با هدف ارائه خدمات بهتر به بانوان در نظر گرفته‌شده که فعلا در شهرهای بزرگ فعالیت دارد.

عین‌اللهی یادآور شد: سه هزار و ۵۴۰ نفر در سه سال اخیر در اورژانس استخدام شده‌اند، اگرچه هنوز هم کمبود نیرو داریم ولی سعی می‌کنیم این کمبودها در مجوزهای آینده تأمین شود.

وزیر بهداشت از شناسایی چهار هزار و ۵۰۰ نقطه کور تلفن همراه در کشور خبر داد. وی افزود: همچنین کارت معاینه طبی هوشمند صادر و ۲۲۰ پایگاه آموزشی راه‌اندازی شده تا آموزش‌ها به‌روز باشد.

عین‌اللهی، راه‌اندازی استودیو سلامت به‌ویژه برای اربعین و تجمع‌ها با هدف پیشگیری در موضوع گرمازدگی را از دیگر اقدامات انجام‌شده عنوان کرد. وی با بیان اینکه در مسیر تهران–کرج با توجه به تردد بالایی که شاهد هستیم، پایگاه‌های امدادرسانی مورد توجه قرار گرفته و اتوبوس آمبولانس یکی از این موارد است، گفت: اتوبوس آمبولانس با ۱۳ تخت می‌تواند پذیرای بیماران باشد و با توجه به عبور مسافران زیاد و کارخانه‌های متعدد در مسیر تهران–کرج می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها