|

نگاهی به گیشه تیرماه سینماها

صدرنشینی کمدی‌ها در آغاز فصل تازه

آمارها نشان می‌دهد همچنان گزینه اول مخاطبان سینما برای سرگرمی و سینما رفتن، کمدی‌ها هستند. فیلم‌های سینمایی «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۱۷ میلیاردو ۷۹۲ میلیون تومان، «خجالت نکش ۲» با فروش بیش از ۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از دو میلیاردو ۵۰۵ میلیون تومان، «مست عشق» با فروش بیش از دو میلیاردو ۳۱۴ میلیون تومان و «سال گربه» با فروش بیش از یک میلیاردو ۵۶۹ میلیون تومان، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش نهم تا پانزدهم تیرماه بودند.

صدرنشینی کمدی‌ها در آغاز فصل تازه

شرق: آمارها نشان می‌دهد همچنان گزینه اول مخاطبان سینما برای سرگرمی و سینما رفتن، کمدی‌ها هستند. فیلم‌های سینمایی «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۱۷ میلیاردو ۷۹۲ میلیون تومان، «خجالت نکش ۲» با فروش بیش از ۹ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از دو میلیاردو ۵۰۵ میلیون تومان، «مست عشق» با فروش بیش از دو میلیاردو ۳۱۴ میلیون تومان و «سال گربه» با فروش بیش از یک میلیاردو ۵۶۹ میلیون تومان، به‌ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش نهم تا پانزدهم تیرماه بودند.

همچنین فیلم‌های «عطرآلود» با فروش بیش از ۵۵۰ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۴۸۹ میلیون تومان، «قلهک» با فروش بیش از ۲۷۰ میلیون تومان، «روایت ناتمام سیما» با فروش بیش از ۲۵۲ میلیون تومان، «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» با فروش بیش از ۱۲۴ میلیون تومان، «ایساتیس» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «شور عاشقی» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «آبی روشن» با فروش بیش از ۵۱ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۴۲ میلیون تومان و «حبس مجرد» با فروش بیش از ۳۳ میلیون تومان در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.

سه‌شنبه پنجم تیرماه با فروش بیش از ۱۰ میلیاردو ۸۴۲ میلیون تومان و ۱۶۵ هزارو ۱۹۲، پرفروش‌ترین، و سه‌شنبه ۱۲ تیر با ۲۳۴ هزارو ۳۳۶ نفر، پربیننده‌ترین روز سینما در هفته گذشته بودند.

سال خوب سینمای ایران

سعید خانی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران درباره فروش فیلم‌های روی پرده طی چند ماه اخیر به «شرق» گفت: «سه ماه ابتدای سال فروش خوبی را در سینمای ایران شاهد بودیم. در این مدت فیلم‌های خوبی اکران شد. مثل فیلم «مست عشق» که شاید پیش‌بینی‌پذیر نبود فروش چشمگیری در گیشه داشته باشد؛ اما استقبال مردم از این فیلم بسیار قابل‌توجه بود و فروش خوبی در گیشه دارد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «با آغاز فصل تابستان، شرایط سینما کمی متفاوت می‌شود. ما به‌زودی ایام محرم و صفر را در پیش خواهیم داشت. زمانی که عمدتا سینماها تعطیل است و فیلم‌های کمدی از یک زمانی به بعد امکان نمایش ندارند. با وجود این طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت کمدی‌ها مثل قبل در گیشه فروش داشته باشند. اما به‌طور کل می‌توانم بگویم که معتقدم امسال برای سینمای ایران سال خوبی است. فیلم‌های کمدی زیادی ساخته شده و در نوبت اکران هستند. با این‌حال من همواره نگرانی‌های خودم را بابت اکران‌ها دارم. از جمله اینکه باید برای اکران سال آینده از الان برنامه‌ریزی کرد. هزینه‌های تولید فیلم اصلا کم نیست و بخش خصوصی توان تولید فیلم را ندارد. نکته بعد، توجه به تنوع ژانر درسینماست. ما همواره در این بخش ضعیف عمل می‌کنیم. مدت‌هاست سینمای ما از تک‌صدایی رنج می‌برد. افزایش ساخت آثار کمدی در طولانی‌مدت کمی نگران‌کننده است. قطعا با این روند یک جا مخاطب همین کمدی‌ها را هم پس می‌زند. امیدوارم در این مورد فکر اساسی شود و تولید فیلم در گونه‌های دیگر جدی گرفته شود».

تغییر دولت‌ها روی ممیزی‌ها تأثیرگذار است

حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما، معتقد است که از ابتدای سال تاکنون شرایط سینما در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است. او به «شرق» گفت: «طبیعی است که هرسال با نزدیک‌شدن به ایام ماه محرم، افت فروش در گیشه سینماها را داریم. اکران فیلم‌های کمدی برای چند روزی متوقف خواهد شد و در روزهایی که سینما به فعالیتش ادامه می‌دهد، فیلم‌های غیرکمدی میزبان مخاطبان سینما هستند و با توجه به اکران موفقیت‌آمیز این فیلم‌ها از ابتدای سال تاکنون، به نظر می‌رسد شرایط سینما در این ایام چندان بد نیست».

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر دولت، شرایط حاکم بر سینما در ماه‌های آینده را چطور ارزیابی می‌کند؟ گفت: «بیش از هر‌چیز باید اجازه داد فیلم خوب ساخته شود. این فیلم خوب است که مخاطب را راهی سالن‌های سینما می‌کند. دیگر تفاوتی ندارد فیلم کمدی است یا جدی. در تمام سال‌های گذشته مردم نشان‌داده‌اند فیلم خوب مخاطب خودش را دارد. به نظر من تغییر دولت‌ها تا حد زیادی روی ممیزی‌ها تأثیرگذار است. میزان ممیزی‌ها به فیلم‌ساز اجازه می‌دهد فعالیت کنند یا خیر. می‌دانیم که همه فیلم‌سازان ما با قواعد ساخت فیلم در این کشور آشنا هستند و خودشان بیش از هر‌چیز و هر‌فرد دیگری می‌دانند با چه قواعدی باید فیلم ساخت. اما باید فضا برای ساخت فیلم‌های تأثیرگذار آماده شود. سخت‌گیری‌های بیش‌ازحد برای سینما مخرب است. باید اجازه‌داد فیلم‌سازان اجتماعی حرف بزنند و فیلم‌های خوب ساخته شود. تنها می‌توانم آرزو کنم با تغییر دولت‌ها شرایط بهتر شود؛ نه‌تنها برای سینما، بلکه وضعیت معیشت و همه عناصری که رفاه بیشتری برای مردم به ارمغان می‌آورد. می‌دانیم اگر شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند، قطعا روند رو‌به رشدی در وضعیت فرهنگی به‌ویژه سینما شاهد خواهیم بود و مردم به این بخش هم گوشه‌چشمی خواهند داشت و بیشتر به آن اهمیت می‌دهند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها