|

نگاه راست‌ها به کرسی نخست‌وزیری فرانسه

شهروندان فرانسوی صبح روز گذشته پای صندوق‌های رأی رفتند تا نمایندگان خود را در دور دوم انتخابات پارلمانی انتخاب کنند

نگاه راست‌ها به کرسی نخست‌وزیری فرانسه

شهروندان فرانسوی صبح روز گذشته پای صندوق‌های رأی رفتند تا نمایندگان خود را در دور دوم انتخابات پارلمانی انتخاب کنند. شعبه‌های اخذ رأی از ساعت هشت صبح روز یکشنبه باز شده‌اند و فرایند رأی‌گیری تا ساعت ۲۰ ادامه داشت. رأی‌دهندگان مناطق فرامرزی فرانسه یک روز قبل‌تر رأی خود را به صندوق انداخته‌ بودند. در این انتخابات ۴۹.۵ میلیون رأی‌دهنده ثبت‌نام‌شده، ۵۷۷ نماینده مجلس نمایندگان فرانسه را انتخاب خواهند کرد.

حزب راست اجتماع ملی یکشنبه گذشته در دور اول این انتخابات به یک پیروزی تاریخی دست یافت؛ امری که باعث شد احتمال تشکیل اولین دولت راست فرانسه پس از جنگ جهانی دوم افزایش پیدا کند. با این حال پس از آنکه احزاب میانه‌ و چپ در هفته گذشته در تلاش برای ناکام‌گذاشتن اجتماع ملی متحد شدند، امید حزب مارین لوپن برای کسب اکثریت مطلق در مجلس ملی کمتر قطعی به نظر می‌رسد.

در این انتخابات سه بلوک سیاسی بزرگ در حال رقابت هستند: حزب راست «اجتماع ملی»، ائتلاف «جبهه مردمی جدید» متشکل از نیروهای چپ میانه، سبز و چپ و ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون (آنسامبل). این سه گروه در دور اول به ترتیب ۳۴، ۲۸ و ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب اجتماع ملی به قدرت قانون‌گذاری مسلط در پارلمان تبدیل خواهد شد، اما نمی‌تواند به اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی دست یابد. اگر آنها این اکثریت را به دست بیاورند، می‌توانند پست نخست‌وزیری را در دست بگیرند و فرانسه را به‌شدت به سمت راست بکشانند. جردن باردلا رهبر ۲۸‌ساله حزب اجتماع ملی می‌گوید این حزب اگر اکثریت مطلق را به دست نیاورد، از تشکیل دولت خودداری خواهد کرد. هرچند مارین لوپن گفته است اگر اختلاف کم باشد، ممکن است حزبش در‌این‌باره تلاش کند.

با‌ وجود ‌این، حتی اگر حزب اجتماع ملی نخست‌وزیری را رها کند، باز هم با بیش از ۲۰۰ نماینده (در مقایس با ۸۹ نماینده فعلی) به بازیگر مسلط در پارلمان تبدیل می‌شود. چنین نتیجه‌ای می‌تواند کشور را در یک دوره تشنج پارلمانی فرو ببرد و اقتدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را خدشه‌دار کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در اوایل ماه ژوئن پس از پیروزی حزب راست «اجتماع ملی» در انتخابات پارلمان اروپا، مجلس این کشور را منحل و اعلام انتخابات زودهنگام کرد.

رافائل گلوکسمن، رهبر ائتلاف چپ‌های فرانسه، گفت برای او دور دوم انتخابات یک همه‌پرسی است‌ درباره اینکه آیا «خانواده لوپن کنترل این کشور را به دست می‌گیرند یا نه». او هفته گذشته گفت: «فرانسه بر لبه صخره است و ما نمی‌دانیم که قرار است بپریم یا نه».

حزب اجتماع ملی که پیش ‌از ‌این به دلیل سابقه نژادپرستی و یهودستیزی‌اش برای بخش درخور توجهی از مردم منفور به حساب می‌آمد، در سال‌های اخیر و در پی خشم رأی‌دهندگان از امانوئل مکرون به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و همچنین نگرانی‌ها از مسئله مهاجرت توانسته در بین قشر بزرگی از مردم فرانسه محبوبیت به دست بیاورد.

خانم لوپن هفته گذشته به تلویزیون فرانسه گفت: «فرانسوی‌ها تمایل واقعی برای تغییر دارند». پیش‌بینی می‌شود گابریل اتل، نخست‌وزیر، احتمالا شغل خود را در تغییرات پس از انتخابات از دست خواهد داد. انتظار می‌رود نخستین نتایج رسمی بلافاصله پس از پایان رسمی رأی‌گیری در ساعت ۲۰ اعلام شود.

نتایج انتخابات جاری می‌تواند تأثیرات چشمگیری بر حمایت فرانسه از اوکراین در جنگ علیه روسیه، وضعیت مهاجران در این کشور و همین‌طور نقش فرانسه در اتحادیه اروپا داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها