|

نگاهی به واکنش مثبت بازار سرمایه در برابر پیروزی مسعود پزشکیان؛ آیا رشد شاخص‌ها ادامه می یابد؟

بورس؛ سبزپوش انتخابات

اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با واکنش مثبت بورس تهران مواجه شد و شاخص کل بورس و ارزش معاملات خرد در دو روز پیاپی پس از انتخابات رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این مسئله با دو واکنش متفاوت از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. برخی کارشناسان معتقد هستند که رشد بازار هیجانی و ناشی از انتظارات مثبت سهامداران است. بنابراین سهامداران خرد باید در معاملات خود دقت کنند. برخی دیگر از کارشناسان اما برای رشد بازار دلایل تکنیکال هم قائل می‌شوند و می‌گویند که فعلا بازار روند صعودی دارد اما در ادامه نگرانی‌هایی برای تداوم صعود شاخص کل بازار سرمایه است که معامله‌گران باید به آن نیز گوشه‌چشمی داشته باشند.

بورس؛ سبزپوش انتخابات

شرق: اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با واکنش مثبت بورس تهران مواجه شد و شاخص کل بورس و ارزش معاملات خرد در دو روز پیاپی پس از انتخابات رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. این مسئله با دو واکنش متفاوت از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مواجه شده است. برخی کارشناسان معتقد هستند که رشد بازار هیجانی و ناشی از انتظارات مثبت سهامداران است. بنابراین سهامداران خرد باید در معاملات خود دقت کنند. برخی دیگر از کارشناسان اما برای رشد بازار دلایل تکنیکال هم قائل می‌شوند و می‌گویند که فعلا بازار روند صعودی دارد اما در ادامه نگرانی‌هایی برای تداوم صعود شاخص کل بازار سرمایه است که معامله‌گران باید به آن نیز گوشه‌چشمی داشته باشند.

بورس سبزپوش شد

بورس تهران به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت چهاردهم روی مثبت نشان داده و رکوردهای قابل‌توجهی به جای گذاشته است. دیروز شاخص کل بازار سرمایه با 37 هزارو 630 واحد به ارتفاع دو میلیون‌و 226 هزار و 443 رسید. شاخص کل هم‌وزن هم با رشد 11 هزارو 173 واحد، ارتفاع 709 هزارو 268 واحد را تجربه کرد. هرچند که در روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و ۱۷۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. این در‌حالی است که شاخص کل بورس روز شنبه 16 تیر ماه هم به‌محض اعلام پیروزی پزشکیان، با رشد 88 هزارو 179 واحدی از مرز دو میلیون‌و ۱۸۸ هزار واحد عبور کرد. بورس تهران روز شنبه علاوه‌بر افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن، در کنار ورود سرمایه حقیقی 538 میلیارد تومانی به سهام پشت سر گذاشت. افزایش ارزش معاملات خرد در روز شنبه 58 درصد بود و ارزش معاملات خرد به سقف سطح پنج هزار میلیارد تومانی صعود کرد.

جهش ارزش معاملات خرد بورس در دو روز گذشته در شرایطی رخ داده است که رکود معاملاتی در هفته‌های اخیر شرایط سختی را برای بازار سهام ایجاد کرده بود. رشد معاملات بورس و سبزپوش‌شدن بازار سرمایه اما واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. برخی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با بیان اینکه بازار تحت تأثیر هیجانات پس از انتخابات است، به سهامداران خرد هشدار دادند که نسبت به انجام معاملات در این شرایط دقت کنند اما برخی دیگر از فعالان بازار با اشاره به ‌جاماندگی بازار سرمایه از نرخ تورم عمومی اعتقاد دارند که وضعیت نگران‌کننده نیست.

معامله‌گران احتیاط کنند

آن دسته از کارشناسان که نسبت به روند معاملات در بازار سرمایه هشدار می‌دهند معتقد هستند که بازار از نرخ تورم جا نمانده است. غلامرضا سلامی، کارشناس ارشد بورس به «شرق» می‌گوید که روند معاملات بازار سرمایه به‌دلیل هیجانات ناشی از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری مثبت شده است و اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد کشور نیفتاده که سبب شود ارزش معاملات خرد این‌همه رشد انفجاری را تجربه کند. او تأکید می‌کند که «بورس سود خود را در سال 1399 پیش‌خور کرده است و شاخص کل در آن سال به‌صورت غیرواقعی بالا رفت؛ تا‌حدی که به ارتفاع دو میلیون‌و 100 واحد رسید و ارزش سهام برخی نمادها تا حدود 10 برابر هم رسید و سپس شاخص کل تا نصف، یعنی ارتفاع یک میلیون‌و 100 واحد سقوط کرد و هم‌اکنون دوباره شاخص کل از دو میلیون‌و 100 واحد عبور کرده است. بنابراین نمی‌شود گفت که بورس از تورم جا‌مانده است». این کارشناس همچنین می‌گوید که سهامداران خرد باید مواظب معاملات خود در شرایط هیجانی باشند. هرچند که احتمال دارد فرصت سود بالا را از دست بدهند اما در‌صورت معامله بدون‌حساب‌و‌کتاب در این شرایط هم می‌توانند متحمل زیان‌های سنگین شوند.

رشد بورس ادامه دارد

برخی دیگر از کارشناسان اما احتمال می‌دهند که وضعیت صعودی بورس ادامه‌دار باشد. شهیر محمدنیا، دیگر کارشناس بازار سرمایه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توضیح داده که بازار سرمایه از قبل، ظرفیت رشد را داشته و منتظر اعلام نتیجه انتخابات بوده است. این کارشناس تأکید می‌کند که کاهش نرخ بهره یعنی کاهش نرخ سود اوراق بانکی به زیر 29 درصد و کاهش نرخ بهره بین‌بانکی، همچنین اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها، افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها و کاهش ریسک مالیات بند سه تبصره شش قانون بودجه از جمله عللی هستند که ظرفیت رشد ارزش معاملات بورسی را ایجاد کرده‌اند. او در عین حال توضیح می‌دهد که دولت چهاردهم با چالش‌های اقتصادی متعددی روبه‌روست؛ کسری بودجه حتما دولت را زیر فشار می‌گذارد. به‌جز این انتخابات پیش‌روی آمریکا و احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ و همچنین نگرانی برای افزایش تنش حزب‌الله لبنان با اسرائیل، از جمله پالس‌های منفی است که می‌تواند بازار سرمایه را در روزهای پیش‌رو تحت تأثیر قرار دهد.

بورس در انتظار مذاکرات هسته‌ای

وحید زارع، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم به وب‌سایت خبری بازار گفته است: «پس از انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در روز جمعه و حمایت لفظی ایشان از بورس و همچنین حضور تیم اقتصادی قوی در کنار ایشان، بازار با کندل (نمودار) سبز قوی نشان داد که پیش‌بینی معامله‌گران نیز صعودی شده است و با شکست سطح دو میلیون‌و 200 واحد انتظار می‌رود بازار حداقل تا محدوده دو میلیون‌و ۳۰۰ هزار واحد رشد داشته باشد اما آنچه به‌وضوح مشخص است تأثیر مسائل سیاسی بر روی بازارهای مالی است و انتخاب رئیس‌جمهوری آینده آمریکا شدیدا بر بازار تأثیر خواهد داشت. در‌صورتی‌که ترامپ رئیس‌جمهور شود با توجه به رویکرد او انتظار می‌رود باعث ایجاد تنش بین دو کشور شود و تأثیر آن بر روی دلار خواهد بود که افزایش قیمت دلار برای برخی سهام اثر مثبت و برای برخی اثر منفی دارد و از طرف دیگر باعث خروج پول از بازار سرمایه و ورود به بازارهای دیگر همچون طلا و دلار می‌شود؛ کما اینکه این خروج پول می‌تواند باعث ایجاد نوسان منفی در بازار و اصلاح شود، ضمن اینکه امیدوار هستیم تیم مذاکره‌کننده دولت جدید بتواند در مذاکرات موفق ظاهر شده و باعث کاهش تحریم‌ها شود».

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به توضیحات داده‌شده پیشنهاد می‌کند در‌صورتی‌که می‌خواهید در بازار سرمایه فعالیت کنید سهام خود را به‌وسیله اختیارات بیمه کنید و حتما نیز حد ضرر بگذارید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها