|

ضرورت اعلام نتایج تفکیکی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان که به محققان و تحلیلگران کمک می‌کند تا درک و فهم دقیق‌تر، واقع‌بینانه‌تر و درست‌تری از پدیده انتخابات داشته باشند، آمارهای تفکیکی و جزئی‌تر از نتایج انتخابات است.

ضرورت اعلام نتایج تفکیکی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان که به محققان و تحلیلگران کمک می‌کند تا درک و فهم دقیق‌تر، واقع‌بینانه‌تر و درست‌تری از پدیده انتخابات داشته باشند، آمارهای تفکیکی و جزئی‌تر از نتایج انتخابات است. در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری که 8 تیرماه برگزار شد، ستاد انتخابات کشور با تأخیری چند‌روزه آمار تفکیکی نتیجه انتخابات را تنها به‌صورت استانی منتشر کرد. اما آمار تفکیکی مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیرماه بر‌اساس تفکیک شهرستان و حتی تفکیک صندوق‌های رأی در حوزه‌های رأی‌گیری تا‌به‌امروز اعلام نشده است و تحلیلگران لاجرم برای ارزیابی و تحلیل‌های خود تنها به آمارهای تفکیکی بر‌مبنای استان بسنده کردند. به سخن دیگر آمارهای تفکیکی مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیرماه بر‌مبنای شهرستان و حتی بر‌مبنای صندوق رأی و به تفکیک کل واجدان رأی، کل آرای اخذ‌شده، کل آرای هر‌ یک از کاندیداها و آرای باطله در اختیار عموم شهروندان علاقه‌مند و تحلیلگران و محققان قرار نگرفته است. این فقدان داده و اطلاعات مورد نیاز موجب می‌شود تا محققان نتوانند توصیف دقیقی در‌باره رفتار انتخاباتی ایرانیان بر‌مبنای شهرستان در مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند.

امروز با گذشته هشت روز از مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری محققان و تحلیلگران برای بررسی کمّی ویژگی‌های انتخابات در مرحله دوم تنها به آمار تفکیکی استانی بر‌مبنای اعلام غیررسمی دسترسی دارند؛ یعنی همچنان وزارت کشور آمار تفکیکی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله دوم را بر‌مبنای کل واجدان شرایط، کل آرای اخذ‌‌شده در هر شهرستان و هر استان، کل آرای هر دو نامزد باقی‌مانده در مرحله دوم و آرای باطله منتشر نکرده است. اگر این کاستی و محدودیت در اطلاع‌رسانی را در کنار متغیر دیگر بگذاریم، یعنی ناهم‌خوانی جداول غیررسمی اعلامی از نتایج انتخابات با عدد کل اعلامی متوجه می‌شویم که آمار اعلامی غیررسمی نیز از دقت لازم برخوردار نیست. به‌عنوان نمونه در چند استان نتایج آرای اعلامی دو نامزد باقی‌مانده، یعنی آقایان پزشکیان و جلیلی برابر با کل آرای اعلامی است و در‌نتیجه برای این استان‌ها از‌جمله استان تهران آرای باطله صفر محاسبه شده است؛ یعنی تحلیل‌های موجود با جمع نتایج بر‌مبنای جداولی که برخی خبرگزاری‌های داخلی منتشر کرده‌اند، به اعداد متفاوتی از نتیجه کلی انتخابات که وزارت کشور اعلام کرده است، می‌رسد و در‌نتیجه در ارزیابی‌ها و تحلیل‌های صورت‌گرفته درباره انتخابات، به‌دلیل استفاده از همین نتایج غیررسمی دقت لازم نداشته و تحلیل‌های بعدی نیز از دقت لازم برخوردار نخواهند بود. به‌ویژه آنکه در روزهای اخیر بازار تحلیل‌های انتخاباتی براساس همین داده‌های در دسترس گرم شده است. در‌صورتی‌که با بهره‌گیری از داده‌های رسمی و دقیق بر‌مبنای تفکیک‌های مورد نیاز امکان تحلیل‌های جدی‌تر و واقع‌بینانه‌تری وجود داشت. نظر به اهمیت بررسی دقیق نتایج انتخابات در مرحله دوم که به تشکیل دولت جدید در کشور منجر می‌شود، پیشنهاد می‌شود:

1- ستاد انتخابات کشور آمار و اطلاعات انتخابات مرحله اول یعنی میزان آرای نامزدها در مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به تفکیک شهرستان و حتی صندوق‌های رأی‌گیری بر‌مبنای کل واجدان رأی، کل آرای اخذ‌شده، آرای هر ‌یک از نامزدها و آرای باطله در سراسر کشور را اعلام کند؛ یعنی این آمار و نتایج مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری براساس تفکیک شهرستان‌های کشور منتشر شود.

2- همچنین ستاد انتخابات کشور با توجه به اعلام‌نشدن نتایج رسمی انتخابات مرحله دوم در 15 تیرماه به‌صورت تفکیکی، هر‌چه سریع‌تر نتایج انتخابات مرحله دوم ریاست‌جمهوری بر‌مبنای شاخص‌های تفکیکی استان‌های کشور، شهرستان‌ها و در‌نهایت صندوق‌های رأی را بر‌اساس کل واجدان رأی، آرای هر دو نامزد شرکت‌کننده در مرحله دوم و آرای باطله در اختیار عموم شهروندان و افکار عمومی قرار دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها