|

شهردار را مردم انتخاب کنند

طبیعتا وقتی‌ کارزاری شکل می‌گیرد، اگر فرض کنیم‌ حرکتی سیاسی نیست و صرفا از نگاه خدمات مدیریت شهری است، باید ببینیم ضعف‌ها و اشکال‌ها‌ چه بوده که منجر به این نارضایتی شده است و عده‌ای از مردم می‌خواهند از این طریق صدایشان شنیده شود.

جعفر تشکری هاشمی-رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران: طبیعتا وقتی‌ کارزاری شکل می‌گیرد، اگر فرض کنیم‌ حرکتی سیاسی نیست و صرفا از نگاه خدمات مدیریت شهری است، باید ببینیم ضعف‌ها و اشکال‌ها‌ چه بوده که منجر به این نارضایتی شده است و عده‌ای از مردم می‌خواهند از این طریق صدایشان شنیده شود. به هر شکل، کسانی که کارزار اخیر علیه شهردار تهران را امضا کرده‌اند، حتما می‌دانند ‌مکانیسم عزل و نصب شهردار با شوراهای شهر است، اما چرایی شکل‌گیری این کارزارها حائز اهمیت است. ما باید ببینیم دلخوری مردم از چیست و اشکال کار را در کجا دیده‌اند و در وهله اول برای رفع آنها تلاش کنیم. برای مثال، به خاطر دارید که مدتی قبل درباره بوستان قیطریه شاهد این نوع کارزارها -و اعتراضاتی که نسبت به ساخت‌وساز و تخریب فضای سبز داشتند- بودیم. اگر مدیریت شهری و شورای شهر به‌موقع و اقناعی به شهروندان پاسخ دهند، به‌ گونه‌ای که مردم آن پاسخ را بپذیرند و واجد مشروعیت بدانند، طبیعتا این نوع کارزارها شکل نمی‌گیرد و شاهد این‌گونه اعتراضات نخواهیم بود. مکانیسم انتخاب شهردار جای تأمل دارد. اگر نمایندگان مردم در مجلس این موضوع را بررسی کنند که هر قدر مشارکت مردم در کارها بیشتر باشد، مشروعیت و حمایت‌های مردمی را بیشتر خواهیم داشت. با این اوصاف، اگر انتخاب شهردار را هم به مردم بسپاریم و همان‌طور که شورای شهر را انتخاب می‌کنند، او را هم انتخاب کنند، به نظر می‌رسد این شهرداران از حمایت‌های بیشتر مردم و از مقبولیت و مشروعیت بالاتری برخوردار می‌شوند. در‌عین‌حال، اعضای شورای اسلامی شهر هم نقش نظارتی، کنترلی و سیاست‌گذاری‌ خود را می‌دانند و تلاش می‌کنند تا چه برای شهرداری و چه برای کل شهر، با دید بازتر و سعه صدر و با یک نظارت عالی، این نقش را به منصه ظهور برسانند.

اینکه ما فکر می‌کنیم شورای شهر فقط برای انتخاب شهردار است، موضوعی است که در چند روز اول فعالیت شورا درباره‌اش تعیین تکلیف می‌شود. ما برای چهار سال بعد از آن هم نقش اصلی را داریم، چه بهتر که بگذاریم مردم هم مشارکت بیشتری داشته باشند و خودشان شهردار توانمند را برای شهر انتخاب کنند و شوراها، هم نظارت و کنترل کنند و هم راهبردهای اصلی را به مدیریت شهری بگویند و در تعامل این دو مجموعه، شاهد رضایت‌مندی بیشتر مردم باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها