|

اهداف و برنامه‌های ریاست کمیسیون اروپا

پارلمان اروپا با 401 رأی موافق، 284 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع و هفت رأی باطله، بار دیگر خانم «فون در لاین» را به‌‎ عنوان رئیس کمیسیون اروپا انتخاب و او را در سمت خود ابقا کرد. خانم فون در لاین در سال 2019 میلادی نیز این آزمون را با اختلاف 9 رأی پشت سر گذاشته بود. فون در لاین، مادر هفت فرزند و اولین زنی است که ریاست کمیسیون را برعهده دارد.

محمود فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: پارلمان اروپا با 401 رأی موافق، 284 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع و هفت رأی باطله، بار دیگر خانم «فون در لاین» را به‌‎ عنوان رئیس کمیسیون اروپا انتخاب و او را در سمت خود ابقا کرد. خانم فون در لاین در سال 2019 میلادی نیز این آزمون را با اختلاف 9 رأی پشت سر گذاشته بود. فون در لاین، مادر هفت فرزند و اولین زنی است که ریاست کمیسیون را برعهده دارد. او نامزد اصلی احراز مقام ریاست کمیسیون اروپاست که بازوی اجرائی اتحادیه اروپا به‎ شمار می‌رود. با‌وجود‌آنکه پیش‌تر از اعلام آمادگی خود با راست‌گرایان محافظه‌‎کار و رفرمیست اروپا (ECR) خبر داده بود، ولی هم‌زمان با انتقاد متحدان سنتی‌اش و نیز انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا گفت با وجود افزایش حمایت‌هایی از چپ‌ها و راست‌های افراطی در برخی کشورها، میانه‌رو‌ها همچنان قدرت را در اختیار خواهند داشت. او پیش از رأی‌گیری مخفیانه درباره ریاستش بر کمیسیون اروپا، در سخنانی متعهد شد تا در صورت پیروزی مجدد و ابقاء در سمت خود، یک اتحادیه دفاعی تماما اروپایی ایجاد کند که دارای پروژه‌های برجسته‌ای در زمینه دفاع هوایی و سایبری باشد.

«فون در لاین» همچنین مدعی شد در پنج سال آینده جایگاه اروپا را در جهان برای پنج دهه آینده مشخص خواهد کرد. در این بازه زمانی پنج‌ساله، مشخص خواهد شد که آیا ما آینده خود را ترسیم خواهیم کرد یا اجازه می‌دهیم دیگران آن را برای ما ترسیم کنند. او بر تعهد خود برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه دفاعی و همچنین حمایت از اوکراین را تا زمانی که تجاوز روسیه به این کشور ادامه داشته باشد، مورد تأکید قرار داد. او ضمن اشاره به اهمیت نقش طرح «معاهده سبز» در مبارزه با تغییرات اقلیمی، تأکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا باید در برنامه‌های خود برای پیشرفت اقتصادی، توصیه‌های مطرح‌شده در این طرح را در نظر داشته باشند.

رئیس جدید کمیسیون اروپا بر ضرورت یک «اروپای قوی» در دوره ترس و نااطمینانی شدید تأکید کرد و مدعی شد می‎‌خواهد با تمام نیروهای دموکراتیک در پارلمان اروپا در برابر عوام‌فریبان که قصد دارند سبک زندگی اروپایی را از بین ببرند، مبارزه کند. او که از مدافعان ایجاد یک «اتحادیه دفاعی واقعی اروپا» است، بر این باور است که برای رسیدن به این هدف، اتحادیه اروپا باید سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه امنیت خود کند. او درباره اوکراین اعتقاد دارد هرچیز که برای مقاومت و پیروز بیرون‌آمدن از جنگ نیاز است، باید به این کشور داده شود. او همچنین ایجاد یک اتحادیه دفاعی واقعی با پروژه‎‌های شاخص در دفاع هوایی و سایبری را وعده داد.

او در دوره دوم ریاست خود قصد دارد «آژانس مرزی و گارد ساحلی (فرونتکس) و آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون (یوروپل)» را تقویت کرده و رویکرد جدیدی برای بازگشت مهاجران ارائه دهد. او در سند 31‌صفحه‌ای چشم‌‎انداز خود پیشنهاد سه برابر کردن نیروهای گارد ساحلی اروپا و افزایش 30‌هزار‌نفری را پیشنهاد کرده است. او قصد دارد کمیسرهایی را برای گسترش مرزهای اتحادیه اروپا و گسترش روابط با کشورهای حاشیه دریای مدیترانه منصوب کند.

او متعهد شد تا در صورت ابقاء در قدرتمندترین نهاد اتحادیه اروپا، تلاش‌های اروپا برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی را تضعیف نکند. در این سند، فون در لاین متعهد شده است که لوایح جدید آب‌و‌هوایی، از‌جمله قانون الزام‌آور برای کاهش ۹۰‌درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۰ پیشنهاد دهد. در این سند آمده است: «ما باید و در مسیر اهداف تعیین‌شده در قرارداد سبز اروپا باقی بمانیم».

با توجه به ابقای نام‌برده، کمیسیون بعدی اتحادیه اروپا به قرارداد‌های موجود در زمینه کاهش دی‌اکسید‌کربن در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. او وعده داد تا تدابیر جدیدی را برای کمک به صنایع اروپایی پیشنهاد می‌کند تا در‌عین سرمایه‌گذاری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، فضای رقابتی در بازار نیز حفظ شود. او متعهد شد که یک «توافق صنعت پاک» را در صد روز اول ریاست خود به سرانجام برساند.

در‌حالی‌که حملات مرگ‌بار اسرائیل علیه غزه وارد دهمین ماه خود شده است، خانم فون در لاین به جانب‌داری از اسرائیل متهم است و در ابتدای حوادث خونین غزه تأکید کرده بود: «اروپا در مواجهه با این تراژدی توصیف‌ناپذیر در کنار اسرائیل ایستاده است؛ اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند؛ اسرائیل موظف به دفاع از مردم خود است».

اگرچه رئیس‌ کمیسیون اتحادیه اروپا پس از شنیدن انتقادها سعی کرد در اظهارنظرهای خود تعادل را در پیش گیرد اما مواضع شتاب‌زده او درباره اسرائیل لطمه زیادی به شهرتش وارد کرده است. پس از انتقادات فراوان به عملکرد او در زمینه بحران غزه، به‌تازگی خطاب به نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ مدعی شد: «بشریت دیگر نمی‌تواند رنج‌‎های مداوم غیرنظامیان فلسطینی را تحمل کند. می‎‌خواهم خیلی صریح و واضح بگویم که خون‌ریزی در غزه اکنون باید متوقف شود. شمار زیادی از کودکان، زنان و غیرنظامیان تاکنون در پی واکنش نظامی اسرائیل به عملیات حماس جان خود را از دست داده‌اند. ساکنان غزه دیگر نمی‌‎توانند تحمل کنند؛ تحمل بشریت نیز به سر آمده است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها