|

پای تلویزیونی‌ها به فساد در فوتبال باز شد؟

ماجرای فساد در فوتبال ایران که ماه‌های گذشته رو شده، همچنان در حال پیگیری است. اگرچه از شدت پیگیری و اخبار مربوط به آن کاسته شده و نهادهای ذی‌ربط روند ضربتی که در ابتدای کار داشتند را کمی کاسته‌اند ولی باز جای امیدواری است که این رویه هنوز به طور کامل از دسترس خارج نشده است.

پای تلویزیونی‌ها به فساد در فوتبال باز شد؟

ماجرای فساد در فوتبال ایران که ماه‌های گذشته رو شده، همچنان در حال پیگیری است. اگرچه از شدت پیگیری و اخبار مربوط به آن کاسته شده و نهادهای ذی‌ربط روند ضربتی که در ابتدای کار داشتند را کمی کاسته‌اند ولی باز جای امیدواری است که این رویه هنوز به طور کامل از دسترس خارج نشده است. فساد مربوطه، آن‌طورکه در روزهای نخست عنوان شده، مربوط به سال 1400 و باشگاه مس رفسنجان است. در آن برهه این باشگاه در رقابت‌های لیگ یک حضور داشته و متهم به پرداخت رشوه برای تسهیل صعود به بازی‌های لیگ برتر شده است. روزهای نخست گفته شد که تعدادی از مسئولان وقت همان باشگاه در کنار تعدادی از مسئولان فدراسیون فوتبال و دو چهره رسانه‌ای فراخونده شده‌اند و برای آنها قرار بازداشت صادر شده است. تعدادی از همین افراد با گذاشتن وثیقه از بازداشت رها شده یا اینکه بعد از چندی از بازداشت بیرون آمده‌اند. هرچند عنوان شده این افراد با وجود خروج از بازداشت، ممنوع‌الخروج شده‌اند. واقعیت ماجرا ولی به همان چند نفر و تک‌باشگاه ختم نمی‌شود. در کنار همان مورد، مسئولان رسیدگی به این پرونده در حال ارتباط بین فساد مذکور با سایر بازی‌ها، باشگاه‌ها و افراد مختلف در این پرونده عجیب هستند. نکته مهمی که در این بین خودنمایی می‌کند، حجم ابهامات زیاد در این پرونده است که خواسته یا ناخواسته تا به الان درباره جزئیات آن توضیحی داده نشده است. مثلا وقتی پای رئیس وقت کمیته داوران به این پرونده باز شده، مشخص نشده چه تعداد داورانی به دستور رئیس، اوامر را اجرا کرده‌اند. یا اینکه هنوز مشخص نشده چه تعداد از بازی‌ها مشمول این زدوبندهای احتمالی شده است. از سوی دیگر، بازداشت افراد نزدیک به شخص رئیس فدراسیون فوتبال هم مزید بر علت شده تا نقش فدراسیون در این پرونده مورد ابهام باشد. برای بسیاری این پرسش کلیدی مطرح است که چطور نفرات کلیدی فدراسیون در مظان اتهام قرار گرفته‌اند که رئیس فدراسیون و دیگر اعضای این نهاد از این فساد گسترده اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. مورد مبهم دیگر درباره اتفاقات مربوط به رشوه است. اگرچه در روزهای نخست جزئیاتی منتشر و گفته شده که تعدادی از همین چهره‌ها نزدیک به 25 سکه دریافت کرده‌اند ولی مخاطبان حاضر به پذیرش این فکت نشده و برایشان این باور که این چهره‌ها فقط برای دریافت 25 سکه دست به چنین کاری زده‌اند، ممکن نیست. انتظار عمومی در این ماجرا این بود که تا به الان با توجه به شور و هیجانی که در ابتدا نشان داده شده بود، تمامی این ابهامات برطرف شده باشد. موضوعی که این باور را شکل داده بود که چنین پرونده‌ای تا پیش از شروع بازی‌های این فصل لیگ برتر حل‌وفصل شود.

در کنار این مورد، بیان ابهامات دیگری از سوی عادل فردوسی‌پور و رضا جاودانی هم مزید بر علت شد تا پرونده رشوه و تبانی احتمالی، بُعد پیچیده‌تری به خود بگیرد. در این افشاگری‌ها اطلاعاتی مطرح شد که نشان می‌داد پای افراد بیشتری که احتمالا به صورت سازماندهی‌شده در این پرونده نقش داشته‌اند گیر است. همان روزها بود که شایعه شد احتمالا چند چهره تلویزیونی که مجری برنامه‌های ورزشی هستند هم در این پرونده نقش داشته‌اند. اگرچه جزئیات خاصی از این ماجرا به بیرون درز نکرده بود ولی حالا مشخص شده که نهادهای بازرسی، یکی از مجریان ورزشی تلویزیون را هم احضار کرده‌اند تا مشخص شود رسیدگی به این پرونده قطع نشده و قرار است ابعاد تازه‌تری به خود بگیرد. البته که مجری مذکور تنها چهره احضارشده جدید در این پرونده نیست و پنج چهره جدید از فدراسیون فوتبال که در سمت‌های مختلف نقش داشته‌اند هم احضار شده‌اند. پیش از این سهیل مهدی، فریبرز محمودزاده و خداداد افشاریان در این پرونده احضار و بازداشت شده بودند ولی حالا پنج نفر دیگر از فدراسیون فوتبال که در سمت‌های مختلف حضور داشته و اتفاقا قدمت فعالیت‌شان هم طولانی است در ارتباط با پرونده فساد احضار شده‌اند. اینها مواردی است که روز گذشته اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه‌ قضائیه در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران، آنها را به طور رسمی تأیید کرده است. سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفته که «در راستای رسیدگی به فساد در باشگاه مس رفسنجان برای چند نفر از مسئولان باشگاه و لیگ، کمیته داوران و گزارشگران ورزشی پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شدند که اکنون با تأمین‌های مناسب آزاد هستند. مدیرعامل سابق باشگاه گل‌گهر سیرجان با سپردن وثیقه در تاریخ 24 تیرماه سال جاری از زندان آزاد شده است. اخیرا نیز پنج نفر جدید در همین ارتباط احضار شدند که از مسئولین سابق فدراسیون فوتبال و یک نفر آنها مجری برنامه‌های ورزشی صداوسیماست»

جهانگیر با اشاره به اهمیت رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال گفته که «ابتدا از منظر تیم‌هایی که با زحمات زیاد در مسابقات شرکت و با بازی‌های جوانمردانه تلاش می‌کنند به حقوق خود برسند، از این رو موضوع جوانمردی بسیار مهم است که باید تلاش‌های مجموعه‌هایی که در این زمینه صادقانه کار می‌کنند با فساد هدر نرود. نکته دوم، تدارکاتی مانند شناسایی، معرفی، خرید و فروش بازیکن، دلالی و اسپانسرهاست؛ این موضوع در مجموعه فوتبال با توجه به اینکه پولی که امروزه در این مجموعه‌ها صرف می‌شود به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از اموال بیت‌المال است، بسیار مهم است». اصغر جهانگیر در بخش پایانی صحبت‌های خود با ابراز امیدواری نسبت به همکاری فدراسیون فوتبال و به سرانجام رسیدن پرونده فساد در فوتبال با در نظر داشتن جنبه‌های بیان‌شده هم گفته «لازم است در هر دو جنبه دقت شود و نظارت صورت گیرد، امیدواریم با دقت‌هایی که هم توسط خود مجموعه فدراسیون فوتبال و هم نهاد‌های نظارتی می‌شود در بخش‌های مختلف از جمله فوتبال یک محیط پاک و سالم برای رقابت‌های جوانمردانه را شاهد باشیم».

به این ترتیب این ماجرا وارد فاز جدیدتری هم خواهد شد؛ تا به الان و طبق مواردی که به صورت رسمی عنوان شده هشت نفر از اعضای فدراسیون فوتبال احضار شده‌اند که همگی سمت‌های درشت و درخوری داشته‌اند. در کنار این موضوع تعداد افراد رسانه‌ای درگیر در این پرونده هم تا به الان به عدد سه رسیده که تازه‌ترین آنها یکی از مجریان برنامه‌های ورزشی تلویزیون است. اینکه نهادهای بازرسی در این پرونده تا به الان استثنائی قائل نشده و بدون درنظرگرفتن جایگاه صداوسیما و فدراسیون فوتبال به سراغ افرادی رفته که ممکن است در این پرونده دست داشته باشند، جای تقدیر دارد. نکته مهم ولی همچنان سرعت‌بخشیدن به پاسخ‌گویی درباره ابهامات این پرونده است؛ در واقع انتظار مخاطب این است که به جای انتشار اخبار به صورت قطره‌چکانی، جزئیات ملموس در این پرونده با شفافیت بیشتری منتشر شود و نقش افراد کلیدی‌ در این پرونده با وسواس بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید بعد از سال‌ها شایعه، موضوع فساد در فوتبال به نتیجه قابل تأملی برسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها