|

فاتحان طلای فوتبال المپیک بوسه بر رؤیاها

بازیکنان بزرگی در تاریخ فوتبال توانسته‌اند به افزایش تعداد مدال طلای کشورشان در المپیک کمک کنند.

فاتحان طلای  فوتبال المپیک  بوسه بر رؤیاها

بازیکنان بزرگی در تاریخ فوتبال توانسته‌اند به افزایش تعداد مدال طلای کشورشان در المپیک کمک کنند.

معمولا فوتبال را با المپیک نمی‌شناسند اما برخی از بزرگان توپ گرد، مدال طلا را در این بازی‌ها به دست آورده‌اند. فوتبال مردان از سال 1900 یک ورزش المپیکی بوده و فوتبال زنان در‌نهایت در سال 1996 گنجانده شد و طیف گسترده‌ای از ستارگان در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

جی‌جی اوکوچا: تیم قهرمان المپیک 1996 نیجریه یک فوق‌ستاره در ترکیب خود داشت. آنها، تیم آرژانتین با ستارگانی مانند هرنان کرسپو، خاویر زانتی، آریل اورتگا، روبرتو آیالا و دیگو سیمئونه را شکست دادند؛ همان تیمی که انگلیس را از جام جهانی 98 حذف کرد. ستاره درخشان آن تیم نیجریه، جی‌جی اوکوچای 22‌ساله بود. نیجریه‌ی اوکوچا همچنین، تیم ملی برزیل با حضور رونالدو، ریوالدو، روبرتو کارلوس و ببتو را با یک گل طلایی در نیمه‌نهایی شکست داد.

فرانس پوشکاش: تصور کنید نام شما، به معنای واقعی کلمه، مترادف با «اهداف زیبا» باشد. انصافا او هر نوع گلی را به ثمر رساند؛ در مجموع 710 گل در 719 بازی، آماری که فقط از افسانه‌ها برمی‌آید. میراثی مجارستانی که در تار‌و‌پود تاریخ پیچیده است. فهرست کوتاهی از چیزهایی که از روی او نام‌گذاری شده شامل دو استادیوم فوتبال، یک سیارک، یک خیابان در بوداپست و یک مجسمه در ملبورن است. این مرد بزرگ در دومین دوره المپیک پس از جنگ جهانی دوم در سال 1952 در هلسینکی، با مجارستان طلای المپیک را به دست آورد.

پپ گواردیولا: پپ به همه افتخارات باشگاهی رسیده، چه در دوران بازی‌اش و چه در دوران مربی‌گری‌اش که بسیار پربارتر نیز است، اما در فوتبال ملی هم بدون افتخار نیست و مدال طلای المپیک را در کارنامه دارد.

ساموئل اتوئو: در تورنمنت فوتبالی که بازیکنان بزرگ زیادی نداشت، ایتالیا، اسپانیا و برزیل همگی شانس خود را برای قهرمانی در المپیک 2000 سیدنی زیاد می‌دانستند، اما بی‌گمان کامرون را در برنامه‌های خود قرار نداده بودند. شیرهای رام‌نشدنی در‌نهایت در فینال، اسپانیا را در ضربات پنالتی شکست دادند. اتوئو، لورن و جرمی همگی در آن ضربات موفق عمل کردند و ژاوی، کارلس پویول و یارانشان تنها با یک مدال نقره مسابقات را ترک کردند.

لیونل مسی: آرژانتین در واقع در آتن 2004 طلا گرفت اما این برای لئو خیلی زود بود. با‌این‌حال، آلبی سلسته کارلوس تبس و خاویر ساویولا را در کنار مسی جوان داشت و توانست با این خط حمله فوق‌‎العاده، طلای المپیک 2008 را به دست آورد.

نیمار: در کنار نیمار، گابریل ژسوس، مارکینیوس، رافینا (برادر تیاگو آلکانتارا)، فیلیپه اندرسون و گابریل باربوسا بودند. با این ستارگان، برزیل بالاخره توانست طلسم طلای المپیک را بشکند. سلسائو در المپیک 2016 در خانه در ضربات پنالتی آلمان را در فینال مسابقات شکست داد تا به نوعی انتقام باخت تاریخی جام‌ جهانی 2014 را بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها