|

حمید قره‌حسنلو خواستار اعاده دادرسی در پرونده خود و همسرش شد

اگر مجرم شناخته شدیم‌ اشد مجازات صادر شود

حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی که به همراه همسرش از محکومان اعتراضات 1401 است، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دستگاه عدلیه از شرایط مبهم رسیدگی به پرونده خود و همسرش گفته و خواستار جاری‌شدن رأفت اسلامی با عدالت علوی در پرونده مذکور شده و خواستار اعمال اعاده دادرسی مطابق ماده 427 آیین دادرسی کیفری شده است. در متن نامه او آمده است:

حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی که به همراه همسرش از محکومان اعتراضات 1401 است، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دستگاه عدلیه از شرایط مبهم رسیدگی به پرونده خود و همسرش گفته و خواستار جاری‌شدن رأفت اسلامی با عدالت علوی در پرونده مذکور شده و خواستار اعمال اعاده دادرسی مطابق ماده 427 آیین دادرسی کیفری شده است. در متن نامه او آمده است:

ریاست محترم قوه قضائیه

سلام علیکم؛

از آنجا که حضرت‌عالی در آغاز سکان‌داری عدلیه فراخوانی برای دریافت نظرات دیگران دادید و انتظار می‌رفت شنونده نظرات و تظلمات باشید و چند بار نامه‌های سربسته این‌جانب بی‌پاسخ و بی‌حاصل ماند، ناگزیر شدم این بار به صورت سرگشاده نامه زیر را تقدیم کنم تا بلکه در تاریخ ثبت شود و در وجدان عمومی به داوری گذاشته شود.

با عرض تسلیت شهادت اباعبدالله (ع) که باید الگوی آزادگی ما باشد، به استحضار می‌رسانم، این‌جانب دکتر حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی هستم که در بحبوحه اعتراضات سال ۱۴۰۱ شهروندان، به اتفاق همسرم خانم فرزانه قره‌حسنلو در نیمه‌شب در منزل شخصی خود دستگیر شدیم و در اقدامی شتاب‌زده در یک دادگاه به احکامی ... محکوم شدیم و هم‌اکنون در حال حبس در تبعید در زندان‌های یزد و مشهد هستیم.

... توجه شما را به موارد ذیل که در طی دستگیری، بازجویی، دادرسی و حبس ما، ناقض حقوق اساسی قانونی و شهروندی ما هستند، جلب می‌کنم:

۱. ورود مأموران لباس شخصی با زور به داخل منزل شخصی این‌جانب بدون ارائه حکم و مجوز که از لحاظ قانونی مصداق تجاوز به حریم شخصی است.

۲. ...

۳. آسیب روحی-روانی خانواده به‌ویژه دخترم که در آن زمان تنها ۱۳ سال داشت و هنگام دستگیری بنده را دست‌بسته و چشم‌بسته جلوی دخترم روی زمین خوابانده،...

۴. ...

۵. ...

۶. دادرسی دادگاه اولیه به طور غیر‌علنی، بدون داشتن وکیل تعیینی و با قاضی‌ای که قبل از تشکیل دادگاه مجرم‌بودن ما را صادر کرده بود.

در تمام نظام‌های قضائی و البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل بر برائت متهم است و باید مجرم‌بودن با ارائه مستندات انکارناپذیر ثابت شود ولی درباره ما، اصل بر مجرمیت ما بود، حتی موقعی که خلاف آن ثابت شد. طبق اعلام رسمی سخنگوی قوه قضائیه به تاریخ 18/08/1402 در سایت خبری میزان، وابسته به قوه قضائیه، بنده و همسرم خانم فرزانه قره‌حسنلو در کشته‌شدن، ضرب‌و‌شتم و آسیب آقای عجمیان هیچ نقشی نداشته‌ایم و حتی به طلبه مجروح آقای یاسر اسماعیلی امداد و کمک‌رسانی داشته‌ایم (که البته خود ایشان نیز اذعان داشته‌اند و در پرونده درج است).

لازم به ذکر است که در حین دادرسی هیچ‌گونه مستندات و مدارکی دال بر احراز جرم‌های انتسابی ذکر‌شده در کیفرخواست ارائه نشد. خداوند کریم در قرآن مجید در آیه شریفه ۳۶ سوره یونس می‌فرمایند :

وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما یَفْعَلُونَ

و بیشتر آنها از گمان پیروی می‌کنند به‌درستی که گمان هرگز از حق بی‌نیاز نمی‌گرداند. به‌راستی که خدا به آنچه انجام می‌دهند، آگاه است.

قاضی در حین دفاعیات اصلا به دفاعیات ما توجه نداشت و... و در مرحله رسیدگی بعد از نقض رأی در دیوان عالی کشور، در حین دفاعیات وکیل بنده جلسه را ترک کردند که به اعتراض وکیل دال بر اینکه در حال دفاع هستند، این‌گونه جواب دادند: «منشی آن را ثبت می‌کند و بعدا آن را مطالعه می‌کنم».

۷. حکم‌های صادرشده برای بنده و همسرم به ترتیب ۱۵ سال تبعید در زندان یزد و پنج سال تبعید در زندان مشهد است که حدود هزار کیلومتر از یکدیگر و از محل زندگی فرزندان‌مان فاصله دارد. صدور چنین حکمی حتی برای کسانی که جرمی مرتکب شده‌اند، دور از اصول انسانی، اخلاقی و اسلامی بوده و در تاریخ دادگاه‌ها کم‌سابقه است.

در تمام دنیا اصل و هدف احکام صادره اصلاح جرم و مجرم و بازگشت به جامعه است ولی به نظر می‌رسد که این احکام صادره جهت انتقام، نابودی و از بین بردن کانون خانواده است و این در حالی است که بنده و همسرم به اذعان خود قوه محترم قضائیه نه‌تنها هیچ‌گونه عمل مجرمانه‌ای انجام نداده‌ایم، بلکه امداد و کمک‌رسانی هم داشته‌ایم.

با بررسی سوابق بنده و همسرم خانم فرزانه قره‌حسنلو پی خواهید برد که کاری جز خدمت و اعمال انسان‌دوستانه برای هم‌وطنان خود انجام نداده‌ایم، زیرا با این باور و توصیه حضرت مولانا زندگی کرده‌ایم که:

در این خاک، در این خاک، در این مزرع دل‌پاک/

به جز مهر، به جز عشق، دگر بذر نکارید

۸. در حین حبس، همسرم مورد عمل جراحی قرار گرفت و پزشک معالج معتمد خود سازمان برای ایشان مرخصی استعلاجی در منزل را ضروری تشخیص دادند که به تأیید پزشکی قانونی نیز رسید ولی متأسفانه حق استفاده از مرخصی که از حقوق بدیهی زندانیان است، از همسر بنده سلب شد و اجازه مرخصی داده نشد.

ریاست محترم قوه قضائیه؛

چنین رفتارهایی باعث بدبینی و اعراض جوانان و جامعه جهانی می‌شود که باید از آن اجتناب کنیم تا مبادا رفتار و اعمال ما باعث بدبینی نسل‌های آینده درباره معنویات شود.

شایسته است که همگی ما با رفتار مبتنی بر تقوا باعث تعالی و ارتقای معنوی و فرهنگی جامعه ایرانی شده، در این دوران که کینه و نفرت و دشمنی و عداوت در سطح جهان در حال افزایش و اصول اخلاقی در حال افول است، باعث ایجاد مهر و محبت و عشق شده، الگویی برای جهانیان ارائه کنیم و باعث گسترش جو صلح و دوستی در سرتاسر جهان شویم.

این‌جانب حمید قره‌حسنلو و همسرم خانم فرزانه قره‌حسنلو طبق ماده ۴۲۷ قانون دادرسی کیفری خواستار اعاده دادرسی در دادگاهی علنی و صالح با حضور ناظران و کارشناسان بی‌طرف و بی‌غرض و با حضور هیئت منصفه هستیم.

چنانچه ارائه مستندات و دلایل مجرم‌بودن ما ثابت شد، اشد مجازات متناسب با جرم اعمال شود ولی در صورت بی‌گناه‌بودن، تخلفات صورت‌گرفته در دادرسی، بررسی و اصلاح شده، جبران مافات شود.

امید است که با عدالت و درست‌کرداری خود در تاریخ نام نیکی به یادگار بگذاریم.

خدمتگزار ایران و ایرانیان

حمید قره‌حسنلو

روز عاشورای حسینی (ع) ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها