|

اشتیاق ترامپ برای مناظره با هریس

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، می‌گوید دوست دارد بیش از یک‌ بار با هریس مناظره کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تماسی تلفنی به خبرنگاران گفت ‌اگر هریس نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد، «بی‌قید‌و‌شرط» با انجام دومین مناظره ریاست‌جمهوری و اولین مناظره‌اش با خانم هریس موافقت خواهد کرد.

اشتیاق ترامپ برای مناظره با هریس

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، می‌گوید دوست دارد بیش از یک‌ بار با هریس مناظره کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تماسی تلفنی به خبرنگاران گفت ‌اگر هریس نامزدی حزب دموکرات را به دست آورد، «بی‌قید‌و‌شرط» با انجام دومین مناظره ریاست‌جمهوری و اولین مناظره‌اش با خانم هریس موافقت خواهد کرد.

 ترامپ افزود که دوست دارد با او چندین‌ بار مناظره کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «توافق من بر سر مناظره با جو بایدن بود، اما می‌خواهم با هریس هم مناظره کنم. آنها فرقی با هم ندارند؛ زیرا سیاست‌های مشابهی دارند. به نظر من، مناظره‌کردن در رقابت ریاست‌جمهوری حائز اهمیت است‌». او افزود که هنوز درباره مناظره با معاون رئیس‌جمهور «به توافق نرسیده است‌».

ترامپ در ۲۷ ژوئن در استودیوی سی‌ان‌ان در آتلانتا با جو بایدن مناظره کرد. عملکرد بایدن توانایی او را برای به چالش کشیدن ترامپ زیر سؤال برد و فشار سیاسی زیادی برای کناره‌گیری او از رقابت‌ها ایجاد کرد. کمتر از یک ماه بعد، در ۲۱ جولای، بایدن به‌طور رسمی از رقابت کنار کشید و از معاون خود برای نامزدی حزب دموکرات حمایت کرد. ترامپ در تماس تلفنی خود گفت که معتقد است مناظره سی‌ان‌ان «پایان بایدن بود‌».

 ترامپ گفت: «سیاست‌مداران یا به قول شما‌ نخبگان حزب... به او فرصت دادند و گفتند اگر الان کنار نکشی، دست از سرت برنمی‌داریم و این‌طور شد که کنار کشید‌». کناره‌گیری بایدن او را به دومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل کرد که از نامزدی حزب خود انصراف داد. 

بایدن تنها چند هفته مانده به کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو و پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در چندین ایالت از رقابت انصراف داد. لیندون بی. جانسون نیز در مارس ۱۹۶۸ اعلام کرده بود در دور دوم انتخابات شرکت نمی‌کند. خانم هریس در ۲۲ جولای حمایت نمایندگان را به دست آورد تا نام او به‌عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها مطرح شود.

جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات‌ها، در ۲۳ ژوئن گفت که حزب دموکرات قبل از شروع کنوانسیون با رأی‌گیری مجازی به پیشواز انتخاب نامزد خود خواهد رفت. هریسون در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «ما نامزدمان را تا ضرب‌الاجل هفتم آگوست اوهایو معرفی خواهیم کرد‌».

کمیته ملی دموکرات‌ها در ماه می‌ تصمیم گرفت تا قبل از هفتم آگوست یک رأی‌گیری مجازی برگزار کند تا طبق ضرب‌الاجل اوهایو عمل کرده باشد.

 حتی پس از آنکه اوهایو ضرب‌الاجل قبلی را تمدید کرد تا آرای بایدن به حد نصاب برسد، کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد ‌رأی‌گیری مجازی همچنان به قوت خود باقی است تا حزب با تبعات قانونی ایالت اوهایو مواجه نشود. این کنوانسیون از ۱۹ تا ۲۲ آگوست در شیکاگو برگزار خواهد شد.

قبل از کناره‌گیری بایدن، دو نامزد اصلی انتخابات بر سر انجام دو مناظره به توافق رسیده بودند. آنها از سنت مناظرات پاییز که توسط کمیسیون غیرانتفاعی و فراحزبی مناظرات ریاست‌جمهوری تعیین شده، فاصله گرفته و تصمیم گرفتند در مناظره‌های تلویزیونی زودهنگام که شبکه‌های خبری برای آن‌ دو تعیین کرده بودند، شرکت کنند. 

مناظره بعدی قرار است ‌۱۰ سپتامبر و به میزبانی ای‌بی‌سی نیوز برگزار شود. ترامپ در تماس تلفنی خود گفت‌ «حس خوبی به میزبانی ای‌بی‌سی نیوز ندارد‌». ترامپ خواستار آن شده که مناظره از ای‌بی‌سی نیوز به فاکس‌نیوز محول شود؛ چرا‌که او رویکرد ای‌بی‌سی نیوز را «جانبدارانه» می‌داند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها