|

سایبری‌ها شروع کردند

فقط چند ساعت از تنفیذ گذشته بود که اکانت‌های سایبری فعالیت خود را آغاز کردند؛ با نوشته‌های خیلی ساده‌ای نظیر: «ورود ایران به دوره بی‌برنامه‌ترین و بی‌سوادترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران».

فقط چند ساعت از تنفیذ گذشته بود که اکانت‌های سایبری فعالیت خود را آغاز کردند؛ با نوشته‌های خیلی ساده‌ای نظیر: «ورود ایران به دوره بی‌برنامه‌ترین و بی‌سوادترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران».

خوب خیلی زود هم معلوم شد که صاحب این اکانت جنسیتش تغییر یافته است. این اکانت پیش‌تر در تبلیغ حجاب و حمایت گروهی از اصولگرایان خاص می‌نوشت. اعتراض کاربران این بود که چرا بیت‌المال صرف افراد نادان و‌کم‌توجهی مانند این کاربر می‌شود که در انجام وظیفه خود یعنی سنگ‌اندازی به دولت جدید دقت لازم را انجام نمی‌دهد.

کاربران میلیاردی

به نظر می‌رسد که کاربران حقیقی دیگر وجود و‌ حضور کاربران دستمزدبگیر را پذیرفته‌اند. کاربرانی که به شواهد اسناد منتشر‌شده گاهی تا یک میلیارد هم برای پروژه‌های خود دریافت می‌کنند.

هشتگ‌های پولی

یادآوری تجربه تلخ مسائلی که برای حسن روحانی در زمان ریاست‌جمهوری او اتفاق افتاد و کمپین‌ها و هشتگ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به صورت برنامه‌‌ریزی‌شده علیه او منتشر می‌شد، می‌تواند زنگ خطر را برای دولت پزشکیان به صدا درآورد.

پرهیز از تکرار

اهمیت توجه به شبکه‌های اجتماعی از مسائلی است که باید مد نظر قرار بگیرد. البته در طول روزهای انتخابات، برخی فعالیت‌ها نظیر رصد شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شد. حالا نیز یکی از رسانه‌های فعال در این زمینه، «پزشکیان» را از منظر کاربران در ۱۰ روز گذشته بررسی و تحلیل کرده است. طبق بررسی توییت‌های منتشرشده در روزهای ۲۷ تیر تا ۶ مرداد‌ماه درباره پزشکیان، مشخص می‌شود که بیش از ۱۶۷ هزار توییت درباره او منتشر شده است. شبکه بازنشرهای توییت‌های مربوط به او نشان می‌دهد که کاربران انقلابی و اصولگرا (منتقدان داخلی پزشکیان) در این مدت علیه او فعال بوده‌اند و ۴۰ درصد از شبکه را به‌ خود اختصاص داده‌اند. با بررسی گراف این توییت‌ها می‌توان دریافت که نوعی سازمان‌یافتگی مشاهده می‌شود. با بررسی مخالفان جمهوری اسلامی و کاربران برانداز و خارج از کشور نکته درخورتوجهی به دست می‌آید. توییت‌های آنها فقط ۳۶ درصد تعداد توییت‌های منتشرشده را در بر می‌گیرد. صدای حامیان پزشکیان زیر سایه مخالفان سه‌برابری‌شان، آن‌چنان شنیده نمی‌شد. در زمان انتخابات نیز حدودا همین میزان حمایت از او می‌شد.

روند پیش‌رو

انتخاب معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور پس از تنفیذ، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. سخنان هفت سال پیش پسر معاون اول درباره «ژن خوب» به طرق مختلف منعکس شد. حال باید دید که درباره اکانت‌های فیک چه شیوه‌ای در پیش گرفته می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها