|

موضع‌گیری واشنگتن و درخواست متحدان رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای حل بحران سیاسی پس از انتخابات

مقاومت مادورو

با ادامه‌یافتن درگیری‌ها در ونزوئلا و مقاومت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا برای انتشار نتایج واقعی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام موضع واشنگتن در قبال این انتخابات جنجالی، گفت: «ما به ادموندو گونزالس اوروتیا بابت کارزار انتخاباتی موفقیت‌آمیز خود تبریک می‌گوییم». آمریکا ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان ونزوئلا‌ را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دانست و خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از جانب نیکلاس مادورو شد.

مقاومت مادورو

با ادامه‌یافتن درگیری‌ها در ونزوئلا و مقاومت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا برای انتشار نتایج واقعی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام موضع واشنگتن در قبال این انتخابات جنجالی، گفت: «ما به ادموندو گونزالس اوروتیا بابت کارزار انتخاباتی موفقیت‌آمیز خود تبریک می‌گوییم». آمریکا ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان ونزوئلا‌ را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دانست و خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از جانب نیکلاس مادورو شد.

آنتونی بلینکن گفت که «شواهد خدشه‌ناپذیری» از حوزه‌های رأی‌گیری به دست حزب مخالف رسیده که به آمریکا و مردم ونزوئلا نشان می‌دهند که رهبر تمامیت‌خواه این کشور نسبت به رقیب دموکرات خود آرای کمتری به دست آورده است. بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به شواهد فراوانی که وجود دارد، برای آمریکا و مهم‌تر از همه برای مردم ونزوئلا محرز است که ادموندو گونزالس اوروتیا در انتخابات ۲۸ جولای اکثریت آرا را به دست آورده است». او افزود: «ما به ادموندو گونزالس اوروتیا بابت کارزار انتخاباتی موفقیت‌آمیز خود تبریک می‌گوییم. اکنون زمان آن رسیده که احزاب ونزوئلا گفت‌و‌گوهای مربوط به انتقال محترمانه و مسالمت‌آمیز قدرت را طبق قانون انتخابات و خواسته‌های مردم ونزوئلا آغاز کنند».

بلینکن گفت شورای ملی انتخابات ونزوئلا «بدون هیچ مدرکی» مادورو را با ۵۱ درصد آرا به‌ عنوان برنده سومین دوره شش‌ساله ریاست‌جمهوری اعلام کرد و افزود که شورای انتخابات تحت کنترل مادورو قرار دارد. حزب مخالف با انتشار برگه‌های شمارش آرا از حوزه‌های رأی‌گیری سراسر کشور که نشان می‌دهند گونزالس به قول بلینکن با «اختلافی انکارناپذیر» بیشترین آرا را به دست آورده، نتیجه انتخابات را به چالش کشیده است.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر حزب مخالف ونته ونزوئلا، اوایل هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی شواهدی را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد حزب او توانسته حزب حاکم سوسیالیست متحد مادورو را شکست بدهد. او گفت ۷۳ درصد آرای شمارش‌شده به مخالفان تعلق دارد که نشان می‌دهد گونزالس پیروزی قاطعانه‌ای به دست آورده و بیش از دوبرابر مادورو رأی جمع کرده است.

بلینکن افزود که این حقایق توسط ناظران مستقل به تأیید رسیده و نظرسنجی‌های خروجی شعب اخذ رأی در روز انتخابات و نتایج شمارش سریع آرا نیز همین را نشان می‌دهند. شرکای آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین رأی را نداشته است. آمریکا و دیگر کشورها خواستار شفافیت شدند و حامیان مخالفان در پی اعلام نتایج اولیه به خیابان آمدند.

بلینکن گفت که ناکامی دولت ونزوئلا در انتشار داده‌های تفکیک‌شده، برگه‌های شماش آرا و نتایج رسمی هر شعبه و دیگر بی‌نظمی‌های گزارش‌شده در جریان انتخابات، بدین معناست که نتیجه اعلام‌شده فاقد اعتبار و «سراسر معیوب» است.

اعتراضات  خیابانی

هزاران نفر از مخالفان در اوایل هفته به خیابان آمدند و خواستار انتشار داده‌های رأی‌گیری شدند. به گزارش گروه حقوقی فورو پنال، درگیری‌هایی با پلیس رخ داده و حدود 16 نفر کشته شده‌اند. مجسمه هوگو چاوز که در سال‌۱۹۹۹ به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا انتخاب شد و حکومت سوسیالیستی این کشور را آغاز کرد، روز دوشنبه به زیر کشیده شد. مادورو با مرگ چاوز در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید. رهبران جهان مادورو را دیکتاتور می‌دانند.

خورخه رودریگز، نماینده ونزوئلایی حامی مادورو و برادر معاون او، گونزالس و ماچادو را مقصر خشونت‌های خیابانی دانست و خواستار بازداشت آنها شد. بلینکن گفت که اتهام‌زنی به رهبران مخالف بی‌اساس است و تهدید به بازداشت گونزالس و ماچادو را «اقدامی غیردموکراتیک برای سرکوب مشارکت سیاسی و حفظ قدرت» خواند. آمریکا خواستار آزادی تمام ونزوئلایی‌هایی شد که «بابت استفاده مسالمت‌آمیز از حق خود برای شرکت در فرایند انتخابات» بازداشت شدند. بلینکن افزود که اجرای قانون نباید به ابزاری برای اعمال خشونت سیاسی علیه شهروندانی بدل شود که از حقوق دموکراتیک خود استفاده می‌کنند.

واکنش برزیل، مکزیک و کلمبیا

برزیل، مکزیک و کلمبیا، سه کشور آمریکای لاتین‌ از حکومت ونزوئلا خواستند تا آمار دقیق نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را منتشر کند. رؤسای جمهوری سه کشور برزیل، کلمبیا و مکزیک که رابطه دوستانه‌ای با نیکلاس مادورو دارند، رویکردی بی‌طرفانه در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا اتخاذ کرده‌اند.

برزیل، کلمبیا و مکزیک روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی از مقامات انتخاباتی ونزوئلا خواستند به «سرعت نتایج دقیق انتخابات و تمام صندوق‌های رأی را به طور عمومی اعلام کنند». این بیانیه مشترک پس از گفت‌وگوی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌‌جمهوری برزیل، گوستاوو پترو، رئیس‌‌جمهوری کلمبیا‌ و آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌‌جمهوری مکزیک منتشر شد. در این بیانیه ضمن تأکید بر لزوم تأیید بی‌طرفانه نتایج رأی‌گیری، از همه بازیگران سیاسی در ونزوئلا خواسته شده است که از خشونت پرهیز کنند. برزیل، مکزیک و کلمبیا همچنین بر حمایت خود از تلاش‌ها و مذاکرات «برای جست‌وجوی توافق‌هایی که به نفع مردم ونزوئلا باشد»، تأکید کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها