|

۱۱ رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضائی راه‌اندازی می‌شود

فرید محسنی، رئیس دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری قوه قضائیه گفت: ایجاد دانشگاه علوم قضائی به موجب ماده ۳۵ قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب سال ۱۳۵۶ مورد تصویب مجلس قانون‌گذاری قرار گرفته است.

۱۱ رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضائی راه‌اندازی می‌شود

مهر: فرید محسنی، رئیس دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری قوه قضائیه گفت: ایجاد دانشگاه علوم قضائی به موجب ماده ۳۵ قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب سال ۱۳۵۶ مورد تصویب مجلس قانون‌گذاری قرار گرفته است. در آن زمان چند دانشگاه دارای رشته حقوق بودند و از فارغ‌التحصیلان آن برای جذب قاضی استفاده می‌شد. قانون مذکور قبل از انقلاب اجرا نمی‌شد و پس از انقلاب با ابتکار عمل و دوراندیشی شهید آیت‌الله بهشتی به‌عنوان معمار قوه قضائیه نوین که درصدد تحول و اسلامی‌کردن قوانین و ساختار نظام قضائی بود، شکل گرفت. اهتمام تا آنجا بود که علی‌رغم کثرت اشتغالات و مشکلات فراوان سال‌های اول انقلاب، شخصا برای دانشجویان تدریس می‌کردند. تصویب و تشکیل دانشگاه علوم قضائی به این مفهوم است که رشته حقوق به تنهایی برای تربیت قاضی و تحول و نیل به اهداف قوه قضائیه امری ضروری است.

تعداد  درخور توجهی از مسئولان قوه قضائیه فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم قضائی هستند

رئیس دانشگاه علوم قضائی گفت: گزینش دانشجویان متعهد، محیط سالم و استادان متدین همگی سبب شد که در ‌حدود ۴۰ سال، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در قوه قضائیه خدمات ارزشمندی ارائه کنند و تعداد در‌خور توجهی از مسئولان قوه قضائیه فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم قضائی باشند. محسنی با بیان اینکه البته در طول زمان دانشگاه با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است، گفت: در نهایت‌ به دنبال تصویب سند تحول قضائی در سال ۱۳۹۹، تکالیف و مسئولیت‌های مشخصی برای دانشگاه تعیین شد که در همین راستا اقدامات لازم تمهید و انجام شد. از سال ۱۳۹۸ تلاش شد تمامی امتیازات دانشگاهی از‌جمله هیئت ممیزه و هیئت جذب برای جذب استادان مورد نیاز و همسو با اهداف دانشگاه جذب و اخذ شود. به این منظور و در شرایط ناشی از شروع بیماری کرونا، جلسات جذب با جدیت برگزار شد و تمامی پرونده‌های معوقه تعیین تکلیف شد و تعدادی از متقاضیان به‌عنوان عضو هیئت علمی جذب شدند. همچنین پرونده تعدادی از استادان در هیئت ممیزه بررسی شد و ارتقا یافتند. رئیس دانشگاه علوم قضائی گفت: در راستای اهداف دانشگاه و تکالیف مقرر در سند تحول در مورد طراحی رشته‌های جدید متناسب با نیازهای جدید قوه قضائیه و جامعه پس از اخذ مجوزهای قانونی از وزارت عتف اقدام شد. یکی از مهم‌ترین رشته‌های طراحی‌شده که به تصویب رسید، رشته علوم قضائی (تربیت قاضی) در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته است که نقیصه پیش‌گفته را رفع کرد. این رشته دقیقا با هدف تربیت قاضی طراحی شده و دروس و محتوای آنها مهارت‌محور است و پس از طی‌کردن مراحل اخذ مجوزهای قانونی با ظرفیت ۲۰۰ نفر از مهر‌ماه ۱۴۰۲ دایر شده است.

رتبه‌های  برتر  کنکور، دانشگاه علوم قضائی  را انتخاب می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم قضائی درباره اقدامات این دانشگاه برای سال ۱۴۰۳ گفت: برای سال پیش‌رو مجوز برای جذب ۴۰۰‌نفره اخذ شد و در حال حاضر در تدارک گزینش این تعداد از بین پنج برابر ظرفیت هستیم. در کنار این رشته جدید، جذب کارشناسی ارشد پیوسته با ظرفیت ۹۰ دانشجو با توجه به اینکه رتبه‌های برتر کنکور‌ این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، فراهم است.

او با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری در سه مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری پذیرش دانشجو دارد، گفت: یکی از تکالیف دانشگاه علوم قضائی در سند تحول قضائی، تربیت قاضی تخصصی است تا متناسب با تحولات اجتماعی، به‌ویژه علم و فناوری، بتواند به نحو تخصصی به اختلافات رسیدگی کند. ازاین‌رو با کسب مجوز از وزارت علوم، طراحی رشته‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

۱۱ رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضائی راه‌اندازی می‌شود

محسنی ادامه داد: اکنون طراحی ۱۱ رشته شامل حقوق رسانه، حقوق بشر آزادی‌های مشروع در دوره دکتری، حقوق داوری، حقوق بازرسی و نظارت، حقوق رسانه، حقوق هسته‌ای، پیشگیری از جرم، حقوق کیفری نظامی، حقوق دریایی، حقوق صنعت در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته به اتمام رسیده و برای اخذ مجوزهای لازم مراحل خود را در وزارت علوم می‌گذراند.

دانشگاه علوم قضائی در‌صدد مرجعیت علمی قضائی در کشور بوده تا بتواند نمونه موفقی در زمینه تخصصی برای سایر نهادهای تخصصی باشد و اعتقاد داریم برای اینکه قاضی در تراز انقلاب اسلامی تربیت شود، در کنار علم‌آموزی به تربیت اسلامی نیز نیاز دارد. ازاین‌رو با برخی از حوزه‌های علمیه و حوزویان تعامل فرهنگی برقرار کرده‌ایم.

با توجه به اینکه بر اساس سند تحول قضائی، دانشگاه علوم قضائی باید به‌عنوان مرکز تخصصی تربیت قاضی به تربیت قضات مورد نیاز قوه قضائیه بپردازد، باید ابتدا بدانیم ویژگی‌های قاضی تراز جمهوری اسلامی ایران چیست؟ این پژوهش در حال به نتیجه رسیدن است و در آن بحث‌های فقهی و تطبیقی ارزشمندی مطرح شده ‌و نظرات فقها، حقوق‌دانان و قضات برجسته جمع‌آوری شده است.

برای تحقق سند تحول قضائی در دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری نیازمند افزایش فضاهای مختلف اعم از آموزشی، اقامتی، ورزشی، رفاهی، فرهنگی و... هستیم که در این خصوص فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده و در حال حاضر زمین مناسبی در اراضی موسوم به دشت بهشت (در منطقه اوین) به دانشگاه واگذار شده که مراحل اخذ مجوز احداث مجتمع دانشگاهی را می‌گذرانند.

وی ادامه داد: در این مورد، مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) اخذ و مستندات لازم برای اخذ مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده و امیدوارم پس از اخذ مجوزهای لازم، به‌زودی بتوانیم عملیات اجرائی آن را آغاز کنیم.

رئیس دانشگاه علوم قضائی در ادامه به نسخه دوم اصلاحی سند تحول و تعالی قضائی که در اردیبهشت ۱۴۰۳ با همت رئیس قوه قضائیه تصویب شد، اشاره کرد و گفت: در این نسخه تکالیف مهم‌تری برای دانشگاه تعیین و بر اساس آن جذب و تربیت هزار نفر قاضی مورد نیاز سالانه قوه قضائیه بر عهده دانشگاه گذاشته شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها