|

گزارشی از انتصاب‌های جدید رئیس‌جمهور

طیب‌نیا مشاور عالی شد

رئیس‌جمهور در سه حکم جدا تکلیف مشاور عالی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی خود را مشخص کرد. علی طیب‌نیا که وزیر امور اقتصادی در دولت روحانی بود، با صدور حکمی به عنوان مشاور عالی پزشکیان در دولت چهاردهم منصوب شد. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم دیروز در حکمی علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد.

طیب‌نیا مشاور عالی شد

رئیس‌جمهور در سه حکم جدا تکلیف مشاور عالی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی خود را مشخص کرد. علی طیب‌نیا که وزیر امور اقتصادی در دولت روحانی بود، با صدور حکمی به عنوان مشاور عالی پزشکیان در دولت چهاردهم منصوب شد. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم دیروز در حکمی علی طیب‌نیا را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد.

علی طیب‌نیا در تاریخ ۱۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۳۹ در اصفهان به دنیا آمد. او در دولت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی به طور پیوسته دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. در سال ۱۳۷۶ طیب‌نیا به صورت هم‌زمان به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) و به عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت فعالیت می‌کرد و همه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرائی رئیس‌جمهور را برعهده داشت. پس از حذف مسئولیت معاونت رئیس‌جمهور در امور اجرائی در دولت دوم سیدمحمد خاتمی، طیب‌نیا با عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت خود را در نهاد ریاست‌جمهوری‌ ادامه داد. او در این دوران همچنین عهده‌دار مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور بود.

طیب‌نیا در سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه) منصوب و بودجه‌های سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با نظارت او تدوین شد. از سوی دیگر، علی طیب‌نیا در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ نماینده رئیس‌جمهور در شورای پول و اعتبار بود و به صورت هم‌زمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و عضویت در شورای اقتصاد کشور را برعهده داشت. طیب‌نیا در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی توانست با رأی قاطع ۲۷۴ رأی از ۲۸۴ رأی مأخوذه در مجلس شورای اسلامی تصدی وزارت اقتصاد و دارایی را به‌دست بیاورد.

 سازمان برنامه و بودجه به حمید پورمحمدی رسید

همچنین دیروز صبح، رئیس‌جمهور در حکمی سید‌حمید پورمحمدی را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. پزشکیان در حکم انتصاب رئیس سازمان برنامه و بودجه، پورمحمدی را موظف به تحقق اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه، کرده است. پورمحمدی متولد ۱۳۴۶ و دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران است. او پیش از این قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران در دوره ریاست محمود بهمنی، مشاور عالی رئیس بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهری، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد و دارایی از سال ۱۳۸۳ در دوره سید‌صفدر حسینی، داوود دانش‌جعفری و شمس‌الدین حسینی بوده است. او در سال ۱۳۸۷ که با استعفای دانش‌جعفری از سمت وزارت اقتصاد، حسین صمصامی به سرپرستی این وزارتخانه رسید و طرح ادغام همه بانک‌ها را در دستور کار قرار داد، با مخالفت برخی کارشناسان وزارت اقتصاد از جمله پورمحمدی مواجه شد. صمصامی بعد از ایستادگی پورمحمدی بر نظر خود او را از وزارت اقتصاد اخراج کرد، ولی بعد از معرفی‌نشدن صمصامی به مجلس برای کسب سمت وزیر اقتصاد، پورمحمدی با دعوت و دستور رئیس‌جمهور و حکم وزیر جدید اقتصاد یعنی شمس‌الدین حسینی دوباره به وزارت امور اقتصادی و دارایی برگشت. در ۱۸ مهر ۱۳۸۸، پورمحمدی با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، به قائم‌مقامی بانک مرکزی ایران منصوب شد. پورمحمدی در دی‌ماه سال ۹۱ با حکم بهروز مرادی، معاون وقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (در دولت احمدی‌نژاد) به عنوان معاون برنامه‌ریزی این معاونت گماشته شد و نشان درجه ۲ لیاقت و مدیریت دریافت کرد. پس از شروع کار دولت حسن روحانی، نوبخت، معاون برنامه‌ریزی او پورمحمدی را ابقا کرد و چند سمت مهم دیگر نیز به او داد. نوبخت در سال ۱۳۹۴ پورمحمدی را به عنوان معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. در سال ۱۳۹۶ او پورمحمدی را به جای فرهاد دژپسند به سمت معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد. در مهر ۱۳۹۶، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، پورمحمدی را به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی منصوب کرد. با شروع‌به‌کار دولت رئیس‌جمهور، سید‌ابراهیم رئیسی، پورمحمدی به فعالیت خود به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و‌ بودجه تحت ریاست مسعود میرکاظمی ادامه داد و پس از رسیدن داود منظور به ریاست این سازمان، پورمحمدی از معاونت اقتصادی کنار رفت. با توجه به همکاری او در سطوح بالای مدیریت در همه دولت‌ها، می‌توان از او به عنوان یکی از چهره‌های فراجناحی دولت چهارم نام برد.

از پزشکی هسته‌ای دانشگاه تبریز تا ریاست بر شورای استان آذربایجان شرقی

همچنین صبح دیروز مسعود پزشکیان با صدور حکمی شهرام دبیری را به عنوان معاون پارلمانی دولت چهاردهم منصوب کرد. شهرام دبیری در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۳۹ در شهر اسکو در استان آذربایجان شرقی، متولد شد. او در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران، بارها برای دفاع از کیان ایران اسلامی عازم جبهه‌ جنگ علیه نیروهای بعثی عراق شد. علاوه‌بر‌این، دبیری به عنوان نیروی درمانی، در عملیات‌هایی چون والفجر مقدماتی و والفجر ۹ حضوری مثمر‌ثمر یافت و برای یاری و درمان رزمندگان مجروح، راهی مناطق عملیاتی شد.

شهرام دبیری پس از اخذ دکترای پزشکی از دانشگاه تبریز، به عنوان یکی از اولین دانشجویان کشور، دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در دانشگاه تهران طی کرد و سپس برای طی دوره تکمیلی راهی کشور ژاپن شد. در سال ۱۹۹۱ نیز برای دوره تخصصی محافظت در‌برابر پرتوهای هسته‌ای از طرف سازمان انرژی اتمی ایران به کشور شوروی سابق اعزام شد. او همچنین، از سال ۱۳۶۸ به عنوان استادیار به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درآمد. دبیری در‌حال‌حاضر دارای عنوان استادتمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر گروه پزشکی هسته‌ای این دانشگاه است. از دبیری به عنوان بنیان‌گذار گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد می‌شود. او عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی تبریز نیز هست و ریاست «شرکت پزشکان ولیعصر تبریز» را در کارنامه سوابق خود دارد. او همچنین ایده‌پرداز، مؤسس اولیه و سهام‌دار اصلی بیمارستان ولیعصر تبریز است. شهرام دبیری در انتخابات دور سوم شورای شهر تبریز، با کسب ۶۳ هزار‌و ۳۴۲ رأی به عنوان نفر اول به شورای شهر راه یافت. در دور چهارم نیز با کسب ۱۰۵ هزار‌و ۱۵۷ رأی به عنوان نفر نخست به این شورا راه پیدا کرد. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۶ از سوی اعضای شورای شهر تبریز، به عنوان رئیس این شورا برگزیده شده‌ است. دبیری در انتخابات دوره ششم شورای شهر هم تأیید صلاحیت شد و در‌حال‌حاضر رئیس شورای استان آذربایجان شرقی و نماینده این استان در شورای‌عالی استان‌هاست. او به عنوان اولین دبیرکل حزب رفاه و سلامت آذربایجان شرقی هم انتخاب شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها