|

چه زمانی تسلیم می‌شویم؟

جانت آدامز، مدیر ارشد عملیاتی در یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی، در مقاله‌ای برای یورونیوز می‌نویسد که رایانه‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری از هوش انسان پیشی خواهند گرفت و این لحظه سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها فرا خواهد رسید. او در این مقاله نوشته است: «هوش مصنوعی عمیقا با زندگی ما تنیده شده است. هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییرات گسترده در جنبه‌های مختلف زندگی امروزی ما‌ست.

 جانت آدامز، مدیر ارشد عملیاتی در یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی، در مقاله‌ای برای یورونیوز می‌نویسد که رایانه‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری از هوش انسان پیشی خواهند گرفت و این لحظه سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها فرا خواهد رسید. او در این مقاله نوشته است: «هوش مصنوعی عمیقا با زندگی ما تنیده شده است. هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییرات گسترده در جنبه‌های مختلف زندگی امروزی ما‌ست. این یک دوره زمانی کاملا هیجان‌انگیز برای بشریت است؛ چرا‌که در حال کشف این هستیم که هوش مصنوعی می‌خواهد ما را به کجاها ببرد. مرحله بعدی چیست؟ به گفته بسیاری از کارشناسان، مرحله بعدی ممکن است نقطه عطفی باشد که ما را به «تکینگی فناوری» برساند و این یعنی لحظه‌ای که رایانه‌ها می‌توانند از انسان‌ها پیشی بگیرند. این رویداد هم فرصت‌های جدید و هم تهدیدهای درخور توجهی را برای بشریت به همراه خواهد داشت.

برخلاف هوش مصنوعی محدودی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هوش جامع مصنوعی این توانایی را خواهد داشت که دانش را از یک محیط گرفته و آن را به روشی تقلیدی و بسیار نزدیک به رفتار انسانی، بر سایر حوزه‌ها اعمال کند. این پتانسیل را دارد که یکی از بهترین چیزهایی باشد که تا به حال برای جامعه اتفاق افتاده است».

کامپیوترها جلوتر  از  انسان‌ها

او درباره «تأثیر هوش جامع مصنوعی بر بشریت» می‌نویسد: «تأثیر هوش جامع مصنوعی بر انسان امیدوارکننده است؛ چرا‌که مزایای بالقوه آن در حال حاضر آشکار شده است. برای مثال، هوش جامع مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی برای رسیدگی به تغییرات آب‌و‌هوا یا پیشبرد تحقیقات سرطان ارائه دهد. یک نکته کلیدی این است که هوش جامع مصنوعی باید برای همه بشریت قابل دسترسی باشد، نه اینکه توسط هر فرد یا سازمانی کنترل شود. ما باید از ساختارهای قدرت متمرکز در دوران انقلاب عصر صنعتی فراتر برویم و تمرکززدایی را در توسعه و هوش جامع مصنوعی در اولویت قرار دهیم. این رویکرد در تعریف نقش هوش جامع مصنوعی برای انسان و اطمینان از تمایز آشکار بین انسان و ماشین بسیار مهم خواهد بود». او درباره سؤال دیگر این روزها یعنی منقرض‌کردن بشر توسط هوش مصنوعی اعتقاد دارد: «زمانی فرا می‌رسد که کامپیوترها از هوش انسان پیشی می‌گیرند و این لحظه سریع‌تر از آنچه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، نزدیک می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم».

از  دیکتاتوری  تا  زیبایی

همان‌طورکه در این مقاله اشاره شد، انسان‌ها‌ نگرانی‌هایی نیز درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی دارند؛ بنابراین سعی دارند ‌به‌نوعی آن را کنترل کنند. ازاین‌رو اتحادیه اروپا نخستین قانون مهم هوش مصنوعی در جهان را به اجرا گذاشته است. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی می‌تواند برای کشورهای دیکتاتورمآب، تسهیلات ویژه‌ای فراهم کند.

مثلا وزارت امنیت و اطلاعات آرژانتین، واحد جدیدی برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی به‌منظور پیش‌بینی جرم و جنایت و نیز جلوگیری از وقوع آنها راه‌اندازی خواهد کرد. البته منظور این سازمان، مقابله با اعتراض‌ها‌ علیه مشکلات اقتصادی است و رویکرد امنیتی‌ به مقوله هوش مصنوعی موجب اعتراضات بسیاری در این کشور شده است. ایالات متحده، چین، اسرائیل و برخی دیگر از کشورها جزء پیشگامان استفاده از هوش‌ مصنوعی در نهادهای امنیتی هستند.

در میان نگرانی‌ها از تهدیدهای هوش مصنوعی برای امنیت شغلی و حرفه‌ها، عده‌ای هم به برخی مسائل دیگر پرداختند؛ از‌جمله یک پلتفرم اولین مسابقه «زنان خلق‌شده توسط هوش مصنوعی» را برگزار کرد و حتی برای آنها طبق معیارهای کلیشه‌ای رایج بیوگرافی طراحی کرد. هدف از این مسابقه «تغییر در نحوه درک زیبایی و خلاقیت در قلمرو هوش مصنوعی» عنوان شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها