|

ارتش بریتانیا علیه شورشیان

پس از دستگیری ده‌ها نفر در پی ناآرامی‌های خشونت‌آمیز اخیر در شهرهای مختلف بریتانیا، روز گذشته جلسه کمیته اضطراری دولت با حضور مقام‌های این کشور در دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ برگزار شد. پس از برگزاری این نشست، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که ارتشی متشکل از افسران متخصص، مقابله با شورش‌های خیابانی را عهده‌دار می‌شود.

ارتش بریتانیا  علیه شورشیان

پس از دستگیری ده‌ها نفر در پی ناآرامی‌های خشونت‌آمیز اخیر در شهرهای مختلف بریتانیا، روز گذشته جلسه کمیته اضطراری دولت با حضور مقام‌های این کشور در دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ برگزار شد. پس از برگزاری این نشست، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که ارتشی متشکل از افسران متخصص، مقابله با شورش‌های خیابانی را عهده‌دار می‌شود. نشست اضطراری دولت یک کمیته واکنش اضطراری است که با حضور وزیران کابینه، کارکنان دولتی، پلیس، افسران امنیتی و سایر مقام‌های مرتبط در دفتر نخست‌وزیری برگزار می‌شود. در نشست اخیر نیز که موضوع آن اعتراضات خشونت‌آمیز علیه مهاجران بود، نمایندگانی از پلیس و سازمان‌های امنیتی حضور داشتند.

جلسه اضطراری موسوم به «کبرا» پس از آن برگزار شد که نخست‌وزیر بریتانیا، حمله به هتل پناه‌جویان در روترهام را محکوم کرد و قول داد که با نقش‌آفرینان در خشونت‌ها قاطعانه برخورد قانونی می‌شود. نخست‌وزیر بریتانیا، پس از برگزاری نشست اضطراری دوشنبه نیز در پاسخ به این سؤال که آیا زندان کافی برای همه بازداشتی‌های اخیر وجود دارد، گفت از اینکه دولتش در چنین شرایطی قرار گرفته «متحیر» است اما این کار را انجام خواهد داد.

او همچنین خبر داد که در جلسه اضطراری، برخی اقدام‌ها برای کنترل شورش‌های خیابانی انجام خواهد شد؛ از جمله ایجاد «ارتش دائمی» از افسران متخصص برای مقابله با حوادث در صورت نیاز. آن‌طورکه از سخنان استارمر بر می‌آید این ارتش آماده استقرار در فضاهای عمومی برای حمایت از جوامع در معرض خطر است. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از «شناسایی زودهنگام» افراد دخیل در خشونت‌های اخیر خبر داد و گفت که با جرم‌های آنلاین مقابله خواهد شد. او با بیان اینکه «این اعتراض نیست، خشونت محض است» گفت که دولتش حمله به مساجد و جوامع مسلمان را تحمل نخواهد کرد. استارمر در ادامه نیز تأکید کرد که دولت پیش از هر چیز باید به این اطمینان برسد که خیابان برای همه امن است.

ناآرامی‌های اخیر یکی از شدیدترین شورش‌های سال‌های اخیر در بریتانیاست. مقام‌های پلیس و برخی سیاست‌مداران بریتانیایی می‌گویند خشونت‌های اخیر در اطلاعات نادرستی که رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده و افراط‌گرایان به آن دامن زده‌اند، ریشه دارد. کی‌یر استارمر، آشوب‌های خیابانی روزهای اخیر در بریتانیا را به «اقلیت کوچک بی‌مغز» نسبت داد و گفت که «نفرت‌پراکنی راست‌گرایان افراطی باید فورا تمام شود». بر اساس گزارش رویترز تاکنون بیش از ۴۲۰ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها