|

حمله به مدرسه‌ای در غزه و درخواست تحقیق بین‌المللی

حماس روز گذشته اعلام کرد که در حمله هوایی ارتش اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه بیش از صد فلسطینی شهید و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

حمله به مدرسه‌ای در غزه و درخواست تحقیق بین‌المللی

حماس روز گذشته اعلام کرد که در حمله هوایی ارتش اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه بیش از صد فلسطینی شهید و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. مرکز رسانه‌ای حماس با انتشار بیانیه‌ای افزود: «حمله هوایی اسرائیل زمانی رخ داد که مردم پناه‌گرفته در مدرسه در حال خواندن نماز صبح بودند. این حمله منجر به تلفات بسیاری شده است و پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به همه مجروحان رسیدگی کنند و شناسایی اجساد کامل نشده است». حماس اعلام کرد که این حمله «جنایتی هولناک و تشدیدکننده تنش‌ها» است. وزارت خارجه مصر هم این را محکوم کرد و گفت که کشتار غیرنظامیان غزه نشان می‌دهد اسرائیل قصد پایان‌دادن به جنگ را ندارد.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی‌اش «یک مرکز فرماندهی و کنترل» را که اعضای حماس در آن مخفی شده بودند، هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل بدون اظهارنظر درباره تعداد تلفات ناشی از این حمله گفت که اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب‌رساندن به غیرنظامیان، «ازجمله استفاده از مهمات دقیق، نظارت هوایی و جمع‌آوری اطلاعات» انجام داده است. در واکنش به این رخداد، قطر که خود از جمله میانجیان صلح میان اسرائیل و حماس است خواهان انجام تحقیقاتی فوری توسط بازرسان بین‌المللی در این باره شد تا واقعی‌بودن گفته ارتش اسرائیل را بسنجند.

ادامه حملات اسرائیل در مناطق مختلف غزه در حالی است که میانجی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آزادی گروگان‌ها فشار می‌آورند. کشورهای مصر، ایالات متحده و قطر دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس را برنامه‌ریزی کرده‌اند و در عین حال نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در منطقه شامل جنگ اسرائیل با ایران و حزب‌الله لبنان، افزایش یافته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که گفته است تا وقتی حماس نابود نشود به جنگ پایان نخواهد داد، موافقت کرده است که برای مذاکرات روز پنجشنبه هیئتی اعزام کند.

در همین حال رویترز به نقل از یکی از مقامات حماس نوشت که این گروه هم در حال بررسی پیشنهاد جدید برای مذاکره است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

رهبران آمریکا، قطر و مصر اعلام کردند که ممکن است هفته آینده پیشنهاد نهایی‌شان را ارائه کنند و از اسرائیل و حماس خواستند توافق آتش‌بس و تبادل گروگان را به نتیجه برسانند. مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند که پیش از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ایران دو طرف به توافق نزدیک شده بودند. ماه‌هاست که حماس و اسرائیل از طریق سه میانجی پیشنهادهایی را ردوبدل کرده‌اند و سه کشور میانجی درنهایت اعلام کردند که آماده‌اند «پیشنهاد نهایی که مسائل اجرائی باقی‌مانده را حل خواهد کرد» ارائه کنند.

در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش بار دیگر به خان یونس بازگشتند و در حال انجام عملیات در اطراف این شهر در جنوب باریکه غزه هستند. این منطقه پیش از این شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای اسرائیلی و حماس بود ولی نیروهای اسرائیلی در ماه آوریل پس از ماه‌ها درگیری شدید از آن شهر خارج شدند.

فلورنسیا سوتو نینو، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه برآورد کرده است که «دست‌کم ۶۰ هزار فلسطینی ظرف ۷۲ ساعت، به سمت غرب خان یونس فرار کرده باشند».

از طرف دیگر، رسانه‌ها خبر دادند که در حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در نزدیکی شهر صیدا در جنوب لبنان یک مقام ارشد حماس به نام سامر محمود الحاج شهید شد. ارتش اسرائیل در اطلاعیه‌ای شهادت سامر محمود الحاج را تأیید کرد و از او با عنوان «مسئول هدایت حملات به اسرائیل» و «فرمانده نیروهای حماس در عین الحلوه» نام برد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها