|

علی‌اصغر قائمی در نامه‌ای به رئیس شورای شهر، 58 وعده محقق‌نشده شهردار را یادآوری کرد

وعده‌های شهردار فهرست شد

شاید گزارش جدیدی نباشد، اینکه وعده‌های محقق‌نشده شهردار تهران را فهرست کنیم و بنویسیم. این وعده‌ها بیشتر فهرست آرزوهای آقای شهردار بوده تا پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی و شهرداری هم پاسخ دهد شنبه‌های امید و افتخار سندی است بر فعالیت شبانه‌روزی شهردار تهران و در دوران مدیریت شهری پنجم پروژه‌های عمرانی را خاک می‌کردند و بیشتر پروژه‌های عمرانی متوقف بوده، پاسخی که جواب پرسش اول نیست.

وعده‌های شهردار فهرست شد

شاید گزارش جدیدی نباشد، اینکه وعده‌های محقق‌نشده شهردار تهران را فهرست کنیم و بنویسیم. این وعده‌ها بیشتر فهرست آرزوهای آقای شهردار بوده تا پروژه‌ها و برنامه‌های عملیاتی و شهرداری هم پاسخ دهد شنبه‌های امید و افتخار سندی است بر فعالیت شبانه‌روزی شهردار تهران و در دوران مدیریت شهری پنجم پروژه‌های عمرانی را خاک می‌کردند و بیشتر پروژه‌های عمرانی متوقف بوده، پاسخی که جواب پرسش اول نیست. مدیران شهری ششم که قول داده بودند در مدت شش ماه تهرانی‌ها، تهرانی متفاوت با تهران گذشته را شاهد خواهند بود اما هنوز چالش‌های اساسی تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی، نظافت شهر و... ادامه دارد.

شهردار تهران در سال 1401 تأکید کرده بود تا پایان سال تعداد اتوبوس‌های تهران را به پنج‌هزار‌و 500 دستگاه می‌رساند؛ عددی که به نظر نمی‌آید تا پایان دوره ششم به آن برسیم. مشابه این وعده‌ها بسیار است؛ موضوعی که مورد انتقاد کارشناسان شهری و برخی از اعضای شورای شهر تهران هم هست. در یکی از جلساتی که معاون حمل‌ونقل و ترافیک به صحن شورای شهر آمده بود و مشخص شد دولت سیزدهم پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌های چینی را پرداخت نکرده است، ناصر امانی بر اهمیت‌دادن وعده‌های اجراشدنی و تحقق‌یافتنی از سوی مدیریت شهری، تأکید کرد و خطاب به معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اشکال این نیست که نتوانستیم به اعداد وعده داده‌شده برسیم؛ بلکه اشکال، دادن وعده‌هایی بود که عملیاتی نمی‌شد. در مصاحبه‌ها و در شورا وعده‌هایی مطرح می‌شد که عملیاتی نبود. البته قبول داریم امور در این بخش با دیگر بخش‌ها قابل مقایسه نیست. شهرداری تهران ویژه‌نامه‌ای منتشر کرد و ادعا داشت که ۷۵ درصد برنامه چهارم را محقق کرده و این سؤال را داریم که در بخش حمل‌ونقل عمومی تا چه میزان توانسته برنامه را تحقق ببخشد؟ دو سال است بالاترین میزان بودجه را برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده‌ایم اما این موضوع مطرح می‌شود که باید متمم بودجه برای دو خط پیش‌بینی شود. ما مشکل تصویب و اعتبار نداریم؛ بلکه مشکل، تأمین نقدینگی است. سیاه‌نمایی نمی‌کنیم اما باید پاسخ‌گوی سؤالات اذهان عمومی باشیم. امروز می‌بینیم دولت رقمی پرداخت نکرده و شهرداری ۱۰ درصد را پرداخت کرده و می‌گوید برای پنج درصد باقی‌مانده، دولت باید کمک کند.

به‌تازگی علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، هم فهرستی از وعده‌های شهردار تهران که در صحن علنی مطرح کرده و به سرانجام نرسیده، تهیه و به مهدی چمران برای پیگیری ارسال کرده است.

در این نامه به میزان تحقق برنامه چهارم اشاره شد و گفته شده بر‌اساس گزارش‌های واصله، بازدیدهای میدانی و جلسات نظارتی شهرداری تهران در بسیاری از موارد دچار عقب‌ماندگی‌هایی است.

در بخش بعدی این نامه فهرستی از وعده‌هایی که شهردار تهران در صحن شورای شهر تهران مطرح کرده، آمده؛ مانند تنوع آرامستان در چهار گوشه شهر و تبدیل بهشت زهرا (س) به یک مرکز فرهنگی. در این نامه تأکید شده پس از سه سال لایحه این موضوع به‌تازگی به شورای شهر ارسال شده و در دستور کار تصویب صحن قرار گرفته است. باید فاصله زمانی درخواست و دریافت مجوزها را از یک سال به یک ماه کاهش دهیم. هویت دینی و ایرانی در شهر نمایان نیست. فاصله جنوب و شمال معنادار است و بی‌دقتی در توسعه عدالت در شهر وجود دارد. گسل‌های خطرناک بافت‌های ناپایدار ۱۲‌هکتاری و هزاران هکتار بافت فرسوده وجود دارد و باید با توسعه زیرساخت‌ها و زیست سالم و فضای سالم شرایط شهر را در یک مدار پیشرفت گام به گام پیش ببریم. تلاش این است که شهروندان راضی باشند و شهر را در مسیر تغییر و رشد و شکوفایی قرار دهیم.

نقل قول بعدی شهردار در حوزه هوشمندسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در صحن شورای شهر گفته است: «تلاش می‌کنیم شهری به‌مثابه یک مدرسه بسازیم که همه اجزای آن درس‌آموز باشد یا کارخانه‌ای که شالوده آن در راستای تولید و مولد‌بودن حرکت کند. هوشمندسازی و ترکیب ظرفیت‌ها بر مدار فناوری خط تلاش چهارم است. برای این منظور باید افکار عمومی را در جریان اخبار و اطلاعات درست قرار دهیم و خودمان را شفاف‌سازی و شیشه‌ای کنیم اما فعالیت‌های اجتماعی اساسی شهرداری در آستانه آغاز است تا پس از سال‌های سال، چهره دیگری برای شهر در حوزه اجتماعی داشته باشیم. قرار است که به افرادی نظیر معتادان متجاهر و کودکان کار و دیگر افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی آن‌گونه خدمت شود که پس از مدتی به جامعه بازگردانده شوند. برای سال جاری نیز سه‌هزارو 250 اتوبوس پیش‌بینی کردیم که تأمین بودجه هزارو 300 دستگاه اتوبوس برای اورهال در بودجه شهرداری انجام شده و برای هزار دستگاه از طرف کمیسیون زیربنایی مجوز گرفته شده تا اتوبوس‌های کمتر از پنج سال تولید‌شده خارجی وارد شوند. ۹۰۰ دستگاه نیز مقرر شده ۸۰ درصد تأمین مالی‌شان از طرف وزارت کشور انجام شود. به‌این‌ترتیب بالغ بر پنج‌هزارو 500 دستگاه اتوبوس برای سال ۱۴۰۱ در خدمت شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت. در حوزه تاکسی نیز پنج‌هزارو 650 دستگاه نوسازی انجام شده که بخش عمده‌ای از آنها وارد چرخه خدمت شده، هزار دستگاه نیز تمام اقدامات آنها انجام شده تا به‌زودی وارد چرخه خدمت شوند. برای هفت خط مترو نیز دوهزارو 500 واگن نیاز است که در‌حال‌حاضر هزارو 500 واگن وجود دارد که ۳۶۰ واگن از مدار خارج شدند. دو‌سوم واگن‌های موجود نیاز به اورهال دارد که امیدواریم این اورهال برای واگن‌ها هر‌چه زودتر انجام شود. در حوزه هوشمندسازی نیز موضوع اقدامات سازمان فناوری که با تکیه بر موضوع دانش‌بنیان پیگیری خواهد شد، می‌تواند گام مؤثری در تحول شهر باشد. یکی از اقدامات خوب دیگر تغییر وضعیت حدود هفت هزار نفر از ایثارگران در شهرداری تهران بود که بخش زیادی تغییر وضعیت‌شان انجام شده و مابقی نیز در حال پیگیری است».

یکی دیگر از وعده‌های شهردار تهران در حوزه نظافت شهر بوده. در این نامه به این نقل‌‌قول شهردار اشاره شده که «در حوزه مدیریت پسماند شرایط نامناسبی داریم بنابراین امسال احداث هشت مرکز ام‌.آر‌.اف در دستور کار قرار گرفته، به شکلی که از درِ منزل تا آرادکوه مدیریت به پیمانکار سپرده شود تا از این طریق موضوع زباله‌گردی نیز در شهر تهران جمع شود. در‌حال‌حاضر روزانه هفت‌هزارو 500 تُن زباله در تهران جمع‌آوری می‌شود که پنج هزار تا پنج‌هزارو 500 تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز ام.آر.اف در تهران را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از دانش و فناوری پنج‌هزارو 500 تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است. به‌این‌ترتیب از خانه تا آرادکوه زباله‌ها به یک مدیریت واحد سپرده می‌شود».

در بخش دیگری از این نامه وعده‌های مسکنی شهردار هم یادآوری شده و آمده است: «تفاهم با وزارت راه افقی را برای ما باز کرد تا از ظرفیت‌های قانونی در قانون جهش مسکن بهره ببریم و نوسازی شهری را در محدوده بافت‌های فرسوده و از طرفی توسعه دقیق را در بافت‌های راکد شهر داشته باشیم و رونقی را در ساخت‌وساز برای تأمین نیازها از جمله بحث مسکن استطاعت‌پذیر صورت دهیم. از این رو ساخت 180 هزار واحد مسکونی مورد توجه قرار گرفت».

یکی دیگر از نقل قول‌هایی که در این نامه به آن اشاره شده صادرات 137 بود. زاکانی در یکی از جلسات صحن گفته بود «ما هم‌‌اکنون محصولات خود را به تعدادی از مراکز استان‌ها صادر می‌کنیم و برخی کشورها خواستار محصولات ما همچون ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هستند ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و می‌توانیم قرارداد با دیگر استان‌ها منعقد کنیم و منابع ماندگار برای شهر خلق کنیم و امکاناتی که دیگر کشورها نیاز دارند را به آنها ارائه دهیم».

یکی دیگر از نقل‌ قول‌هایی که در این نامه به آن اشاره شده افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی از ترددهای روزانه است. زاکانی با اشاره به هدف‌گذاری شهرداری برای سال ۱۴۰۲ در حوزه حمل‌ونقل عمومی گفت: ما می‌خواهیم این معادله را به ۴۵ درصد در بخش حمل‌ونقل عمومی و ۵۵ درصد وسایل حمل‌ونقل شخصی جابه‌جا کنیم. ساماندهی پارکینگ‌های شهر از طریق پارکینگ‌های ساده، مکانیزه و حاشیه‌ای نیز دنبال می‌شود تا ساماندهی مناسب برای شهر را مورد توجه قرار دهیم و کارکرد مناسب را شاهد باشیم. در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا پایان همین ماه از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود که البته دولت قول هفته آینده را داد. اما پیش‌بینی ما تا پایان اردیبهشت است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش‌پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن‌ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.

نقل قول بعدی زاکانی که در این نامه آورده شده هم در حوزه حمل‌ونقل است. زاکانی با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل پنج موضوع را دنبال می‌کند، گفت: کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم ،کاهش آلودگی زیست‌محیطی، نظم‌بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی را دنبال می‌کنیم. در ابتدا مهم‌ترین بخش کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب‌سازی و هوشمندسازی و در دسترس قراردادن خدمات به این مهم می‌رسیم تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر در داخل شهر اضافه می‌شود. شش کیلومتر در خط‌های ۶ و ۴ کیلومتر در خط ۷ اضافه خواهد شد و علاوه بر این ۱۴ ایستگاه افتتاح می‌شود که بیش از یک ایستگاه در هر ماه است. قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده و پرداخت مبلغ ۲۵۰ دستگاه انجام و ضمانت‌نامه دریافت شده و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت‌نامه هستیم. زاکانی گفت در تأمین موتور کار نیز تفاهمی با دولت داشتیم تا این موتورها نیز برقی شود. 25 هزار دستگاه موتور برقی پیش‌بینی شده و تا 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در دستور کار داریم.

شهردار تهران درباره پرداخت بدهی‌های بانکی هم در صحن شورای شهر تهران سخن گفته که در نامه قائمی به آن اشاره شده و آمده است: هیچ امکانی در سطح شهر بدون مولدسازی به فروش نمی‌رسد. ۱۴ همت از اموال ما در حال غارت بود که جلوی آن را گرفتیم. بدهی به بانک ملی، تجارت، صادرات، صنعت و معدن و شهر در حال شفاف‌سازی است، بدهی به بانک‌ها ۸۰ همت کاهش یافته است. پرونده‌های باز ما معادل ۱۵۰ همت است که باید دریافت کنیم. اختلافات با بنیاد مستضعفان، اوقاف، فراجا، وزارت دفاع و دیگر بخش‌ها در حال پایان است. اخیرا با پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان امکانی را که ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش داشت بازگرداندیم. ۵۲ بخش از این اعتبارات از مسیر مشارکت تأمین می‌شود. در چین ما پنج میلیارد دلار تأمین مالی برای پنج هتل پنج ستاره و ۲۰۰ هزار واحد مسکن انجام دادیم. در بسته چهارم کاری هتل ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد. ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی‌سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود. در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از دو میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش‌بینی شده است. ما پروژه 250 هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می‌کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.

در این نامه وعده‌های بزرگ مترویی زاکانی هم آورده شده که در یکی از جلسات شورای شهر زاکانی مدعی شده که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۳۰ کیلومتر خط مترو احداث شود و امروز ۳۰۴ کیلومتر داریم و تعداد خطوط به ۱۲ خط برسد. قطار شهری از ۹۰ کیلومتر به ۴۶۰ کیلومتر باید برسد و تا دو سال آینده میزان زیادی عقب هستیم باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به 11 هزار دستگاه اتوبوس دست یابیم. تاکسی باید به 100 هزار دستگاه و ون باید به 11 هزار دستگاه برسد.  قائمی در پایان این نامه تأکید کرده است که شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰ همت و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱۶ همت درآمد داشته که در هر دو مورد بیشتر از بودجه مصوب به‌علاوه متمم و اصلاحیه‌های مورد نظر شهرداری بوده و طبعا شهرداری تهران محدودیتی در هزینه‌کرد نداشته است.

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، درباره نامه‌اش به مهدی چمران درباره وعده‌های محقق‌نشده شهرداری تهران توضیح می‌دهد: در این نامه که خطاب به آقای چمران است، مجموع جلساتی که شهردار تهران در صحن شورا سخنرانی کرده و قول و وعده داده است و برای آنها زمان‌بندی اعلام کرده و اعداد و ارقام اعلام کرده است را به صورت یک فهرست تهیه کردیم. ایشان بارها در صحن شورا حاضر شده و سخنرانی کرده است و من فقط مواردی که کمیت‌پذیر بوده‌اند و قابل اندازه‌گیری بوده‌اند را از مجموع سخنرانی‌های متعدد و مکرر ایشان استخراج کرده‌ و در نامه‌ای به رئیس و اعضای شورا اعلام کرده‌ام. سؤال ما این است که ایشان بنا دارد که به این حرف‌ها عمل کنند یا نکنند. ما وعده‌هایی از شهردار تهران داریم که مربوط به دومین جلسه شورا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ است، آن زمان کجا، الان که ۱۴۰۳ هستیم کجا. این فقط یک هشدار و ابراز نگرانی از سوی من است که آقای زاکانی باید به قول‌هایی که می‌دهد عمل کند. شورا صرفا برای بیان مطلب و اظهاراتی که پشتوانه‌ای برای اجرا نداشته باشد، نیست. شهردار تهران یک مقام اجرائی دارای مسئولیت است که باید به قول‌هایی که می‌دهد پایبند باشد.

به گفته او ما تعدادی از قول‌های آقای شهردار را که کمیت‌پذیر هستند، استخراج کرده‌ایم؛ بخشی از قول‌هایی هم که ایشان داده‌اند جنبه کیفیتی داشته است، مانند اینکه یک بار در صحن شورا اعلام کردند ما به‌زودی با شهری متفاوت روبه‌رو می‌شویم؛ این شهر متفاوت یعنی چه و چه شکلی است. به نظر می‌آید شهردار تهران توجهی به انتقادها و تذکر‌ها ندارد. او منتقدانش را در شورا اقلیتی ناآگاه توصیف کرده و کمتر تمایلی به پاسخ شفاف درخصوص پیگیری وعده‌هایش دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها