|

اعضای منتقد و ماجرای پیامک‌های تهدیدآمیز

اگر سه سال گذشته جلسات شورای شهر تهران را مرور کنیم، یک اسم شاید بیش از دیگر اسامی به یاد بماند؛ مهدی اقراریان که در ابتدای شورای ششم گفته می‌شد گزینه سخنگویی این شورا است اما آن‌قدر جلسه رأی‌گیری برای انتخاب سخنگو به تأخیر افتاد که او از نامزدی برای این سمت کناره‌گیری کرد و به همان جایگاه ریاست کمیسیون نظارت و حقوقی قانع شد.

اعضای منتقد و ماجرای پیامک‌های تهدیدآمیز

شرق: اگر سه سال گذشته جلسات شورای شهر تهران را مرور کنیم، یک اسم شاید بیش از دیگر اسامی به یاد بماند؛ مهدی اقراریان که در ابتدای شورای ششم گفته می‌شد گزینه سخنگویی این شورا است اما آن‌قدر جلسه رأی‌گیری برای انتخاب سخنگو به تأخیر افتاد که او از نامزدی برای این سمت کناره‌گیری کرد و به همان جایگاه ریاست کمیسیون نظارت و حقوقی قانع شد. اما به دلیل تذکرهای تندش به عملکرد شهرداری در سال دوم سروری ترجیح داد رأی خود را به نرجس سلیمانی برای ریاست این کمیسیون بدهد. در ادامه برخی از تذکرهای اقراریان در چند ماه گذشته را مرور می‌کنیم؛ سخنانی که به نظر می‌آید بیش از اظهارنظرهای دیگر اعضای منتقد موافقان شهردار را خشمگین می‌کند.

دست از تهدید اعضای شورا بردارید

او در یکی از تذکرهایش در صحن شورا گفته است:‌ بار دیگر به برخی از معاونان شهردار تهران تذکر می‌دهیم که دست از تهدید اعضای شورا برداشته و مشغول انجام وظیفه خود باشند، در غیراین‌صورت با صراحت بیشتری با شهروندان صحبت خواهیم کرد که ممکن است تبعات خوشایندی برای‌شان نداشته باشد.

بازگشت شهرداری به عصر چرتکه

در عصر هوش مصنوعی ما شاهد بازگشت به دوره چرتکه هستیم و محاسبه احکام معوقه همکاران سازمان فناوری اطلاعات وضعیتی دارد که قادر به محاسبه‌ ساده نیز نیست. با این اوصاف به حال شهرداری تهران باید گریست؛ روزی شهرداری تهارن در حوزه فناوری اطلاعات پیشران بوده است اما امروز به جایی رسیده است که باید محاسبات را به صورت دستی انجام دهیم. امیدواریم تا دیر نشده، چاره‌ای به حال این شهرداری و شهردار کنیم.

شهرداری به تذکرات پاسخ درست نمی‌دهد

متأسفانه شهرداری تهران به تذکراتی که در صحن شورا مطرح می‌شود، پاسخ مناسب و درخوری نمی‌دهد. پیش‌ازاین تذکری درباره روند جذب نیرو در سازمان شهرداری تهران ارائه شده که هنوز پاسخ و گزارشی دراین‌باره اعلام نشده است. نکته بعدی در زمینه تذکری درباره ودیعه مسکنی است که به صورت وام در اختیار مدیران شهرداری قرار گرفته است که پاسخ این تذکر نیز تاکنون دریافت نشده است بنابراین از ریاست شورا درخواست می‌شود تا این موضوع را از این مرجع پیگیری کند.

مسائل تهران ملی است

مسائل مرتبط با تهران، مسائلی ملی است و باید تمام کشور به آن توجه داشته باشند، پس برای اعمال قانون در مواردی که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده، به ابزار اعمال قانون نیاز داریم، چراکه شهرداری در این زمینه با چالش روبه‌رو است.

انباشت ۹ میلیون نفری تهران یعنی بحران

تجمع یک جمعبت ۹ میلیون‌نفری در شب در جغرافیایی مانند تهران با چنبن زیرساخت‌های حمل‌ونقل، آب، ترافیک و... خود یک بحران جدی است. ما در شهرداری تهران دو مدل برنامه داریم؛ یکی چهارساله و یکی سالانه؛ گزارش‌دهی‌های این‌چنینی خوب است اما باید با پیوست برنامه عملیاتی و شاخص‌محوری همراه باشد و این معطوف به کل گزارش‌های سازمان‌های شهرداری تهران است. مصوبه ساماندهی و توسعه خدمات امداد و کوهستان که شورای شهر تصویب کرده، کاملا ساکت و تعطیل است.

شهروندان قطع درختان را گزارش دهند

شهروندان در صورت مشاهده قطع درختان، از طریق پل ارتباطی شورا در فضای مجازی دراین‌باره اطلاع‌رسانی کنند تا بتوان با پیگیری موضوعات، حافظ و نگهبان محیط زیست در شهر تهران باشیم.

با توجه به حساسیت موجود در این زمینه درخواست می‌شود در اقدامی مشارکتی شهروندان هم به‌عنوان دیده‌بانان اصلی حفاظت محیط زیست، در صورت مشاهده این مسئله، آن را به نمایندگان خود در شورا گزارش دهند. با هماهنگی‌هایی هم که با دستگاه قضا دراین‌باره انجام شده، گزارش‌های دریافتی برای رسیدگی به تخلفات به دستگاه قضا ارسال می‌شود. امیدواریم بتوانیم به این طریق از وقوع قطع درختان در شهر تهران به‌عنوان یک مسئله مهم پیشگیری کنیم.

لزوم مدرسه‌سازی در شهرک‌ها

در شهرک شهید بروجردی نشستی با مردم داشتیم، در این شهرک که در منطقه ۱۵ واقع شده، مجتمع ۱۹۹ واحدی و یک مجتمع ۳۰۰ واحدی در حال ساخت است. این مشکل را در منطقه ۲۲ نیز شاهد هستیم و با یک روابط و فشارهایی سازندگان که اغلب نهادهای حاکمیتی هستند، این مجتمع‌ها ساخته می‌شود و به وظیفه خود که تأمین سرانه آموزشی است، عمل نمی‌کنند و شهرداری به‌همین‌دلیل پایان کار نمی‌دهد و مردم نمی‌توانند سند دریافت کنند و این باعث شده مردم ۲۰ سال مشکل داشته باشند. البته در این زمینه شهرداری به وظیفه خود عمل می‌کند. این مجموعه‌ها به شهرداری فشار می‌آورند که پروانه صادر کند، وقتی پروانه داده شود، عملا مدارس در این مجتمع‌ها ساخته نمی‌شود؛ بنابراین از شهردار تهران می‌خواهم که از فشارهای دستگاه‌های بخش خصوصی و حاکمیتی جلوگیری کند، چراکه تبعات این اقدام می‌تواند تا سال‌های متمادی مردم را درگیر کند.

قرارداد چین در فرمانداری است

هنوز مصوبه قرارداد تهران و چین در فرمانداری تصویب نشده و با چالش‌های حقوقی مواجه شده است. مصوبه‌ای که هنوز قانونی نشده، امکان اجرا ندارد و هرگونه اقدام و عقد قرارداد از طرف شهرداری تهران منوط به تأیید و مصوبه شورا است و اگر با چالش مواجه شود، باید تجدیدنظر درباره آن انجام شود. نکات و مسائلی در روزهای گذشته مطرح شد که با روح قانونی این قرارداد در تضاد است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها