|

رئیس‌جمهوری با تشکر از مردم به خاطر بی‌تفاوت‌نبودن به رفتار سیاست‌مداران به حواشی مرتبط با کابینه واکنش نشان داد

تقدیر از ملت برای انتقاد

همان‌گونه که در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داده بود، صدای منتقدان را شنید و به‌جای تکفیر منتقدان، با استقبال از انتقادات، دریچه جدیدی در فضای سیاسی کشور گشود و گفت: «بی‌تفاوتی به رفتار سیاست‌مداران جای خود را به انتقاد داده است».

تقدیر  از  ملت برای انتقاد

‌شرق: همان‌گونه که در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داده بود، صدای منتقدان را شنید و به‌جای تکفیر منتقدان، با استقبال از انتقادات، دریچه جدیدی در فضای سیاسی کشور گشود و گفت: «بی‌تفاوتی به رفتار سیاست‌مداران جای خود را به انتقاد داده است».

ماجرا به اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با تقدیم فهرست نهایی به مجلس باز می‌گردد که به موجی از انتقادات که برآمده از نگرانی در تحقق وعده‌های مسعود پزشکیان در فراز‌و‌نشیب دولت‌داری بود، ختم شد. پیشینه برخی از اسامی چنان با نگاه رئیس‌جمهور فاصله دارد که موجب تشکیل اولین موج انتقادی به دولت نوپای چهاردهم شد که ناامیدی و سرخوردگی از مشارکت در انتخابات را در پی داشت.

هرچند انتقادات بعضا تند بود اما با گذشت زمان و توجه به وزرای قابل دفاع کابینه شرایط کمی آرام شد. اما نکته مهم این موج انتقادی آن بود که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، با شنیدن این انتقادات به‌جای دشمن یا بیگانه نامیدن منتقدان و حمله به آنان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز، سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاست‌مداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحب‌نظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌ را از روی عملکردش نقد کنید». در واکنش به این نوشته هم محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انصاف این است که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد، نه با گمانه‌ها...».

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات هم با تأکید بر دوری از دام تفرقه‌افکنان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همه ما در قبال امیدی که در این بزنگاه مهم تاریخی در جامعه ایران شکل گرفته است، مسئولیم. محدودیت‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور را پیش‌بینی می‌کردیم و رویکردها، رفتارها و نقد و مطالبه‌گری‌ها نیز باید در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی و اثرگذاری بیشتر ایشان باشد. مراقب تفرقه‌افکنی‌ها باشیم».

کواکبیان هم در بررسی شرایط روانی بعد از اعلام اسامی لیست وفاق ملی که بعضا به لیست ائتلافی مشهور شده است، هم گفت: تفسیر دولت وفاق ملی جای بحث دارد. زمانی یک دولتی منسجم و یکدست است ولی در راستای وفاق ملی می‌خواهد عمل کند، یعنی همه جریانات سیاسی و جناح‌بندی‌ها را در بر می‌گیرد، اما یک موقع می‌گوییم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی باید در دولت باشند تا بگوییم در راستای وفاق ملی است. همچنین کواکبیان، در مورد فهرست وزرای پیشنهادی اظهار داشت: آقای پزشکیان بین این دو تا مفهوم، یک راه میانه‌ای را انتخاب کرده است. او تلاش کرده که تقریبا از تمامی جناح‌ها در دولت باشند و هم اینکه بدون گرایش خاص جناحی سیاسی به ملت خدمت کرده و در راستای وفاق ملی عمل کند. ممکن است یک‌سری انتقادات وارد باشد، همان‌طور‌که خود ما داریم. مثلا من خیلی تمایل داشتم یکی از برادران اهل سنت نیز جزء وزرا باشند یا اینکه جوان‌گرایی رعایت شود و سن کابینه پایین‌تر باشد، نه اینکه میانگین ۶۰ سال باشد. او در پایان تأکید کرد: انتقادات درست است و باید جدی گرفته شود ولی اول کار است و باید همه به دولت کمک کنند. مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد به وزرای کابینه رأی داده و دولت را معطل نکند.

در همین راستا محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، نیز درباره موضوع کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انتظارات اساسی از دکتر پزشکیان برای تحکیم حقوق شهروندی، تعاملات جهانی و گشایش‌های اقتصادی بیش از آنکه به ترکیب کابینه مربوط باشد، به «اراده» و «شجاعت» ایشان وابسته است. خصوصیاتی که در دکتر پزشکیان وجود دارد. از این رو باید امیدوارانه همچنان حمایتش کرد».

محمدعلی ابطحی هم در این رابطه به موضع گریز از دعوا و تفرقه پزشکیان برای یکپارچه‌شدن جامعه اشاره و اظهار کرد: «پزشکیان قرار نبود دعوا کند که مردم هم خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل بدون توجه به خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد». احمد زیدآبادی هم با بیان اینکه انتخاب کابینه در حوزه حقوق رئیس دولت است، اشاره کرد: «نامناسب‌بودن برخی همکاران رئیس‌جمهور در درجه نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعا فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسه داغ‌تر از آش شویم!». محمود واعظی هم گفته است که نسبت به کابینه چهاردهم قضاوت عجولانه نداشته باشیم. انتخاب نهایی اعضای کابینه حق قانونی رئیس‌جمهور است و باید به انتخاب و تشخیص ایشان احترام بگذاریم. البته بهتر بود که خود رئیس‌جمهور درباره چینش کابینه با مردم صحبت می‌کرد ولی این نکته را هم نباید از یاد برد که مسعود پزشکیان بارها اعلام کرده است که اهل دروغ‌گفتن نیست. او قول داده است که «به مردم دروغ نگویم و در گفته‌هایم صادق و پاسخ‌گو باشم».

با توجه به واکنش مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری که به‌خوبی می‌داند تحت رصد مردم است و اگر بخواهد مراقب سرمایه اجتماعی دولت خود باشد همان‌گونه که صدای منتقدان را شنیده باید فضای گفت‌وگو با مردم را باز نگه دارد. حتی اگر نتواند از رازهای مگوی انتخاب وزرا سخن بگوید، حداقل همان‌گونه که دیروز نوشته عملکرد کابینه را خط قرمز خود نکند و در صورت عدم موفقیت وزرا، با حمایت سرمایه اجتماعی خود تغییر را چاشنی کار خود کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها