|

سرنوشت شوم بچه‌گربه‌های خیابانی

فروش بچه‌گربه‌ها در فضای مجازی برای زنده‌خواری و قطع عضو برای سحر و جادو

ابستان هر سال کوچه و خیابان‌های شهرها پر می‌شود از بچه‌گربه‌هایی که یا مادرشان رهای‌شان کرده یا به دلایلی بدون مادر در کوچه و خیابان‌های شهر سرگردان رها شده‌اند. بسیاری از آنها زیر ماشین‌ها جان می‌سپارند، عده‌ای مورد آزار گربه‌های بزرگ‌تر قرار گرفته، گروهی هم نصیب کلاغ‌های شهر می‌شوند.

سرنوشت شوم بچه‌گربه‌های خیابانی

بنفشه پورناجی: تابستان هر سال کوچه و خیابان‌های شهرها پر می‌شود از بچه‌گربه‌هایی که یا مادرشان رهای‌شان کرده یا به دلایلی بدون مادر در کوچه و خیابان‌های شهر سرگردان رها شده‌اند. بسیاری از آنها زیر ماشین‌ها جان می‌سپارند، عده‌ای مورد آزار گربه‌های بزرگ‌تر قرار گرفته، گروهی هم نصیب کلاغ‌های شهر می‌شوند. اگر هم خوش‌شانس باشند، کسی آنها را برداشته و مراقبت می‌کند. چندی پیش دو تا از این بچه‌گربه‌های خیابانی را به طور اتفاقی در یکی از خیابان‌های شمال تهران با حالت زار و نزار پیدا کردم. اولین مسئله‌ای که به ذهنم رسید، این بود که بعد از بردن آنها پیش دامپزشک و بهبود نسبی حال‌شان یک آگهی در سایت دیوار بگذارم و آنها را برای سرپرستی به فردی مطمئن واگذار کنم؛ چون شرایط نگهداری‌شان را در طولانی‌مدت نداشتم. در مطب دامپزشک وقتی ایده واگذاری سرپرستی بچه‌گربه‌ها را در فضای مجازی یا سایت دیوار مطرح کردم، به‌شدت از سوی چند نفر که آنها هم حیوانات خانگی‌شان را نزد دامپزشک آورده بودند، منع شدم. آنها به من توصیه کردند که مراقب افراد حیوان‌آزار باشم. حتی هشدار دادند که بعضی از افراد این حیوانات بی‌پناه را گرفته و برای خوراک مار پیتون، عقاب و... استفاده می‌کنند. واقعیتش این جملات در ابتدا به نظرم خیلی تخیلی و به دور از واقعیت آمد، اما پس از آگهی‌کردن آنها تازه به عمق فاجعه پی بردم.

بچه‌گربه‌هایی که به صورت زنده خوراک مار پیتون، عقاب و تمساح می‌شوند

وقتی برای اولین بار آگهی واگذاری بچه‌گربه‌ها را در سایت دیوار گذاشتم، چندین پیام از گروه‌های مدافع حقوق حیوانات دریافت کردم. هشدارهایی که متأسفانه بسیار به مواردی که در کلینیک دامپزشکی شنیده بودم، نزدیک بود. در این هشدارها عنوان شده بود که هنگام واگذاری بچه‌گربه‌ها خوب تحقیق کنید، چون خیلی از این افراد این گربه‌ها را به رایگان از شما تحویل می‌گیرند و به باغ‌وحش‌های شخصی حیوانات خانگی برای خوراک مار پیتون، عقاب و سوسمار می‌فروشند. به‌همین‌دلیل تأکید شده بود که این حیوانات را به رایگان واگذار نکنید. از شخص گیرنده کپی کارت ملی بخواهید. خودتان حیوان را تحویل بدهید و درباره محل نگهداری آنها تحقیق کنید. اگر فرد در آپارتمان زندگی می‌کند، از مدیر ساختمان درباره اینکه آیا متقاضی دریافت بچه‌گربه، در خانه حیوانات خطرناکی مانند مار پیتون نگهداری می‌کند یا نه، پرس‌و‌جو کنید.

با یکی از این حامیان حقوق حیوانات به نام شمیم تماس گرفتم که پرده از حقایق تکان‌دهنده‌ای برداشت. او می‌گفت: «فردی با من تماس گرفت و تقاضای چند بچه‌گربه کرد. پس از پرس‌و‌جوهای فراوان دست آخر متوجه شدم در خانه مار پیتون نگهداری می‌کند و می‌خواهد از بچه‌گربه‌ها به‌عنوان شکار زنده برای مارش استفاده کند». شمیم از او می‌پرسد «تو حتما وضع مالی خوبی داری که مار در خانه نگهداری می‌کنی، چرا برای خوراکش از گوشت مرغ یا دیگر حیوانات استفاده نمی‌کنی؟» و آن فرد در پاسخ می‌گوید: «به توصیه دامپزشک این کار را انجام می‌دهم، چون اگر این مار زنده‌گیری نکند، افسرده می‌شود». این مدافع حقوق حیوانات با ناراحتی ادامه می‌دهد «وقتی یکی از سلبریتی‌ها در خانه مار نگهداری می‌کند و حتی در فیلم‌هایش از آن استفاده می‌کند، چه توقعی می‌توان از بقیه داشت؟ مردم اغلب رفتار سلبریتی‌ها را الگو قرار می‌دهند و جای تأسف دارد که چنین الگو‌سازی‌های غلطی از طرف افراد مشهور و محبوب مردم انجام شود».

استفاده از گربه سیاه برای سحر و جادو از سوی دعا‌نویس‌ها

با یکی دیگر از مدافعان حقوق حیوانات که دارای صفحه‌ای در اینستاگرام برای حمایت از حیوانات آسیب‌دیده بی‌سرپرست است، به گفت‌وگو نشستم. در کمال ناباوری او هم به نکات تکان‌دهنده دیگری اشاره کرد. اینکه بچه‌گربه‌های سیاه را برای مصارف جادو می‌خرند و دست، پا، پنجه و دُم آنها را زنده می‌بُرند. این مدافع حقوق حیوانات با ابراز تأسف از اینکه از دست آنها کار زیادی جز اطلاع‌رسانی به واگذار‌کنندگان حیوانات خانگی به‌ویژه بچه‌گربه‌ها بر‌نمی‌آید، می‌افزاید «گربه‌های سیاه آسیب‌پذیرترین گربه‌ها هستند که از اعضای بدن آنها برای سحر و جادو استفاده می‌شود. موارد متعددی داشتیم که بعد از قطع اندام‌ها و با خون‌ریزی و نقص عضو و عفونت بالا به صورت زنده رها شده‌اند که برخی از آنها که خوش‌شانس‌تر بودند، از سوی عابرانی که آنها را پیدا کرده‌اند، به مراکز درمانی آورده شده‌اند. عکس و فیلم این حیوانات را می‌توانید در صفحه اینستاگرام واگذاری و اطلاع‌رسانی حیوانات آسیب‌دیده vag_pet ببینید». اما این تمام ماجرا نیست. حیوان‌آزاری، سوءاستفاده‌های جنسی از حیوانات و استفاده از آنان برای مصارف آزمایشگاهی از دیگر مواردی است که عده‌ای با دریافت بچه‌گربه‌های رایگان یا با پرداخت مبلغی ناچیز به واگذار‌کنندگان، آنها را در اختیار آزارگران قرار می‌دهند.

پناهگاهی برای گربه‌‌های خیابانی نیست

شمیم، مدافع حقوق حیوانات، می‌گوید «وقتی آگهی واگذاری حیوانات بی‌پناه به‌ویژه گربه‌ها را در فضای مجازی یا سایت دیوار می‌بینم، به متقاضی پیام می‌دهم و او را از خطرات واگذاری مطلع می‌کنم. خیلی از این افراد با من تماس می‌گیرند و می‌گویند با توجه به شرایط موجود ترجیح می‌دهیم خودمان از این حیوانات نگهداری کرده و برای واگذاری ریسک نکنیم».

گرچه پناهگاه‌های امن برای نگهداری حیوانات بی‌پناه گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسند، اما در وب‌سایت اغلب آنان قید شده که ظرفیت پذیرش تکمیل است. برخی دیگر از این سایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند. اما هنوز هستند کسانی که به این حیوانات در منزل خود پناه می‌دهند و از آنان مراقبت می‌کنند تا برای این حیوانات بی‌دفاع سرپرست مناسبی را بیابند و آنان را از گزند آزارگران دور نگه دارند. حامیان حقوق حیوانات می‌گویند تمام تلاش‌شان را با دست خالی و از روی عشق انجام می‌دهند، اما برای برداشتن گام‌های بیشتر نیازمند کمک‌های بیشتری هستند. بیایید به یاری‌شان بشتابیم و این موجودات بی‌پناه را تنها نگذاریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها