|

رسانه؛ قدم اول ثبات دولت چهاردهم

40 روز از انتخاب جناب دکتر پزشکیان گذشته و ایران اسلامی رئیس‌جمهور خود را شناخته است. هرچند طبق قانون مقدماتی لازم بود که منتخب مردم، به‌ عنوان رئیس‌جمهور از رهبر انقلاب حکم گرفته و مراسم تحلیف به جا آورد، اما این تشریفات مانع نخواهد بود که رئیس‌جمهور منتخب مردم، برای روزهای اول و ماه اول و طبق سنت رؤسای جمهور، صد روز اول، برنامه نداشته باشد.

علی متقیان-فعال رسانه‌ای: 40 روز از انتخاب جناب دکتر پزشکیان گذشته و ایران اسلامی رئیس‌جمهور خود را شناخته است. هرچند طبق قانون مقدماتی لازم بود که منتخب مردم، به‌ عنوان رئیس‌جمهور از رهبر انقلاب حکم گرفته و مراسم تحلیف به جا آورد، اما این تشریفات مانع نخواهد بود که رئیس‌جمهور منتخب مردم، برای روزهای اول و ماه اول و طبق سنت رؤسای جمهور، صد روز اول، برنامه نداشته باشد. ایام و فرصت‌ها مانند ابرها به‌سرعت می‌گذرند و دست‌اندرکاران دولت، چنان در دریای مشکلات اولیه فروخواهند رفت که لحظه‌ای به گذشته نگاه کنی، ماه‌ها گذشته است. انتظار درست در جامعه این است که پس از هر انتخاباتی، مردم منتظر تغییر باشند و پیگیر اجرای برنامه‌های رئیس‌جمهور و پدیدآمدن اثر آن در زندگی و اطراف خود.

یکی از برنامه‌های اولیه در آغاز کار هر دولتی، حتی برای روزهای اول، داشتن برنامه و پیوست رسانه‌ای برای اجرا و عملیاتی‌شدن وعده‌ها و برنامه‌ها از سوی رئیس‌جمهور است. بهره‌مندی از مزایای رسانه‌ها و ایجاد یک مدیریت رسانه‌ای به منظور استفاده صحیح از توانایی‌های رسانه‌های دولتی و بخش خصوصی، برای منافع دولت جدید و برقراری ارتباط صمیمانه با مردم، اعلام برنامه‌ها و جلوگیری از شایعات و جوسازی و ده‌ها برای دیگر و به‌خط‌کردن رسانه‌های همسو و جهت‌دادن و اعلام موجودیت برای رسانه‌های غیرهمسو، به ‌عنوان اولین قدم اول هر دولت و رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.

درصورتی‌که دولتی به دلیل نداشتن برنامه رسانه‌ای، رسانه‌ها را به خود واگذار کند و برنامه‌ای برای آنان نداشته باشد و به پیوست رسانه‌ای برنامه‌های خود فکر نکرده و توانایی رسانه‌ها را که دیروز در تشویق مردم به رأی‌دادن از کاندیدای پیروز نقش ایفا کرده‌اند، نادیده بگیرد، سرخوردگی مؤثری در رسانه‌های همدل و همراه پدید خواهد آمد و سیاست خبری به دست رسانه‌هایی می‌افتد که از انتخاب‌نشدن کاندیدای خود نگران‌اند. برای نمونه در دولت چهاردهم در این مدت بی‌پناهی رسانه‌های همدل و طرفدار رئیس‌جمهور منتخب، چه تعداد خبر منتشر و لحظه‌ای بعد تکذیب شد؟ چه تعداد خبر داشتیم که فردی از رئیس‌جمهور حکم گرفته و ساعتی بعد تکذیب می‌شد؟ آیا می‌توان پذیرفت که به نام رئیس‌جمهور فردی به سمتی منصوب شود و در مدت کوتاهی تکذیب شود؟ آنچه در این 40 روز می‌توان از نگاه رسانه، دولت چهاردهم را ارزیابی و نقد کرد، این است که اولین نقطه‌ضعف دولت جناب پزشکیان، تاکنون فقدان مدیریت رسانه بوده است که خود خطر بزرگی برای دولت تازه‌کار به‌ حساب می‌آید. در این مدت، نه‌تنها تکلیف رسانه‌های همراه و همدل و حامیان روزهای سخت انتخابات روشن نشده، بلکه دولت هنوز برای رسانه‌های دولتی و سیستم در اختیار خود نیز قدمی برنداشته است. نگاه نگارنده بر این نیست که باید قلع‌وقمع کرد و همه را تغییر داد؛ نگاه این است درصورتی‌که مدیریت رسانه از سوی دولت جدید انتخاب شد، همه افراد و نیروها و امکانات موجود، اعم از خصوصی و دولتی و شبه‌دولتی، در اختیار سیاست خبری مدیر قرار گرفته، برای سیاست دولت قلم و قدم می‌زنند. در این صورت است که رسانه‌های همدل هم، تحت مدیریت نماینده دولت، وظیفه خود را خوب ایفا می‌کنند.

آنچه مسلم است، با نگاه خوش‌بینانه، صداوسیمای جمهوری اسلامی و بعضی خبرگزاری‌ها که کم‌و‌بیش با دولت چهاردهم فاصله دارند، با تمام وجود در خدمت دولت چهاردهم قرار نخواهند گرفت ‌و دولت چهاردهم نباید انتظار داشته‌ باشد‌ همه رسانه‌ها، مانند اواخر دوره دولت سیزدهم، تمام‌و‌کمال در اختیار دولت باشند. دلیل امر هم مشخص است؛ دولت سیزدهم به‌خوبی از امکانات رسانه‌ای رسمی کشور بهره می‌برد و رسانه‌هایی را که احتمال می‌داد کوتاهی داشته‌ باشند، با ترزیق نیروهای خودی بدون محدودیت، رسانه را در خدمت می‌گرفت. بدون اینکه خوف داشته‌ باشد؛ چراکه حق دولت می‌دانست که رسانه‌ای که هزینه‌اش را خود تأمین می‌کند، باید در خدمت دولت و اهداف آن باشد. نکته دیگری که ذکر آن لازم است دست پر دولت چهاردهم از رسانه و همکاران رسانه‌ای است که خوشبختانه در جلسات متعدد شاهد آن بوده‌ام، این تعداد رسانه و نیروهای رسانه‌ای پای کار، در صورت هماهنگی و ایجاد همدلی و سهیم‌شدن در تولید خبر با در اختیار قراردادن خبرها و تحلیل‌ها و... و استفاده درست از آنها می‌توان ضعف دولت چهاردهم در روزهای اول را جبران و مردم را در اطلاع‌رسانی مشارکت داد و چنان اطمینانی بین مخاطبان خبر ایجاد کرد که هر اهل خبر و اهل سیاست و جامعه علاقه‌مند به خبر و سیاست، مرجع رسانه‌ای خود را رسانه‌هایی بدانند که از سوی دولت چهاردهم حمایت می‌شود.

نکته دیگر دعوت رسانه‌ها به نقد آگاهانه و دلسوزانه و راه‌گشا و امیدآفرین است. با دستور و درخواست رئیس‌جمهور که بارها در سخنرانی‌ها و جلسات دولت مطرح خواهند کرد، رسانه‌ها موظف شوند براساس وظیفه ذاتی خود، عملکرد وزرا و مقامات دولتی را موشکافانه بررسی و عملکرد مثبت آن را منتشر کنند، تا امیدی باشد برای همه افراد جامعه و همچنین در صورت دستیابی به اشکال و خطا و کم‌کاری، بدون لکنت قلم، صادقانه، اشکال را مطرح و تذکرهای لازم را ابتدا طی مذاکره یا یادداشت خصوصی به دستگاه یا مسئول مربوطه انتقال دهند تا به رفع مشکل پرداخته و انجام آن را اطلاع‌رسانی عمومی کنند. اما درصورتی‌که دستگاه مربوطه براساس نقد منصفانه، به رفع اشکال خود نپرداخت، حق‌ رسانه است که گزارش‌هایی درباره کم‌کاری، نقص کار و کوتاهی‌های دستگاه‌ منتشر و خلاف او را علنی کند. با این روش، دستگاه‌ها می‌دانند با حمایت رئیس‌جمهور، عملکرد آنها در شفافیت رسانه‌ها دیده می‌شود، در این صورت است که مخاطبان رسانه‌ها، با اطمینان خبرهای رسانه‌های داخلی را دنبال می‌کنند و دیگر مرجع خبری جامعه، رسانه‌های بیگانه نخواهد بود.

و آخر اینکه تعدادی کانال‌های مردمی در انتخابات به صورت هواداری دکتر پزشکیان راه‌اندازی شده و تعداد درخورتوجهی همراه دارد.

شایسته است اداره این کانال‌ها به متخصصان رسانه سپرده شود تا خبرهای مربوط به فعالیت‌های دولت در این کانال‌ها منتشر شود. در صورت انجام این مهم، به طرفداران دیروز انتخاب جناب دکتر پزشکیان، احترام گذاشته شده، خبر‌ها و تلاش‌های موفقیت‌آمیز دولتی که برای آن استقرار آن تلاش کرده‌اند، هر روز از طریق شبکه‌ها به دست او می‌رسد. با این کار می‌توان شبکه طرفداران دکتر پزشکیان را تقویت و ارتباط آنها را با دولت تثبیت کرد.

با این روش این طرفداران همچنان حلاوت این پیروزی را مشاهده و جزء افرادی خواهند بود که خبرهای خوب دولت همچنان به دست آنان رسیده و از این بابت ابراز غرور می‌کنند.

از خداوند سبحان می‌خواهم خدمتگزاران و خادمان ملت را تأیید کند. ان‌شاء‌الله.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها