|

ادامه پیشروی اوکراین در خاک روسیه

اوکراین می‌گوید روز گذشته با موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مختلفی از خاک روسیه حمله کرد. کی‌یف مدعی است که در حال پیشروی عمیق‌تر است و تهاجمش بزرگ‌ترین تهاجم خارجی دهه‌های اخیر به روسیه است.

ادامه پیشروی اوکراین در خاک روسیه

اوکراین می‌گوید روز گذشته با موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مختلفی از خاک روسیه حمله کرد. کی‌یف مدعی است که در حال پیشروی عمیق‌تر است و تهاجمش بزرگ‌ترین تهاجم خارجی دهه‌های اخیر به روسیه است. 

به گزارش رویترز، هزاران سرباز اوکراینی در ساعات اولیه ششم آگوست به منطقه کورسک غربی روسیه هجوم بردند؛ اتفاقی که به گفته پوتین یک «تحریک بزرگ» و هدف از آن «دستیابی به قدرت بیشتر در مذاکرات احتمالی آتش‌بس در آینده» است.

به‌رغم تلاش روسیه برای مقابله با ورود سربازان اوکراینی، کی‌یف در روزهای بعد از این حمله از اعزام تعداد بیشتری از سربازانش به خاک روسیه خبر داد و تأکید کرد که نبردهای شدید تاکنون نتوانسته است آنها را از کورسک بیرون کند.

علاوه‌بر تهاجم زمینی، روسیه روز گذشته اعلام کرد که ۱۱۷ پهپاد اوکراینی را در طول شبانه‌روز منهدم کرده که بیشتر آنها به مناطق کورسک، ورونژ و بلگورود وارد شده بودند. براساس گزارش ارتش روسیه، تعدادی موشک نیز سرنگون شده‌اند. در همین حال تصاویری هم از بمب‌افکن‌های سوخو-۳۴ در‌حال حمله به مواضع اوکراین در کورسک منتشر شده است.

گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن است که برخی از پهپادهای اوکراینی به پایگاه‌های هوایی روسیه حمله کرده‌اند. گارد ملی روسیه اعلام کرده است که در‌حال تقویت امنیت نیروگاه هسته‌ای کورسک است که تنها ۳۵ کیلومتر با محل اصلی درگیری‌ها فاصله دارد.

پیش از این، فرماندهان روسی گفته بودند که کورسک از تصرف نیروهای اوکراینی خارج شده است، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که نیروهایش به پیشروی در آنجا ادامه می‌دهند و به فرماندهان دستور داد که «گام‌های کلیدی» بعدی را برای ادامه عملیات بردارند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت که مقامات آمریکا پیوسته با اوکراین در ارتباطند و حمله به روسیه را پیگیری می‌کنند. او که تاکنون حمایت‌های گسترده‌ای از زلنسکی داشته، تأکید کرد حمله اوکراین «یک معضل واقعی» برای ولادیمیر پوتین ایجاد 

کرده است.

کاخ سفید گفت اوکراین تهاجم را از قبل گزارش نکرده و ایالات متحده هیچ دخالتی در این عملیات نداشته‌ است؛ هرچند مقام‌های روسی مدعی‌اند که حامیان غربی اوکراین از این حمله مطلع بوده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت به نظر می‌رسد هدف از تهاجم کورسک مجبورکردن مسکو به خروج نیروهایش از اوکراین برای دفاع از خاک روسیه باشد. حمله اوکراین به روسیه بزرگ‌ترین حمله یک نیروی خارجی پس از جنگ جهانی دوم به این کشور محسوب می‌شود و به طور چشمگیری روایت جنگ را تغییر داده است.

پوتین روز دوشنبه گفت که اوکراین «با کمک اربابان غربی‌اش» به دنبال بهبود موقعیت مذاکره قبل از گفت‌وگوهای احتمالی صلح است. رئیس‌جمهوری روسیه در‌عین‌حال در سخنانی که بیانگر موضع غیرمنعطف او بود، تأکید کرد: «با دشمنی که متهم به شلیک به سوی غیرنظامیان و حمله به تأسیسات هسته‌ای روسیه است چه مذاکراتی ممکن است انجام شود؟».

هم‌زمان با پیشروی اوکراین، ارزش روبل روسیه در برابر دلار تضعیف شد. از زمان آغاز حمله اوکراین در ششم آگوست نیز ۸.۵ درصد کاهش یافته است. مقام‌های روسی می‌گویند اوکراین می‌کوشد به حامیان غربی‌اش نشان دهد که می‌تواند عملیات نظامی بزرگی را انجام دهد، آن‌هم درست زمانی که فشارها بر کی‌یف و مسکو برای مذاکره توقف جنگ افزایش یافته است.

اوکراین با کشاندن جنگ به داخل روسیه، نزدیک به ۲۰۰ هزار روس را مجبور به تخلیه مناطق مرزی در کورسک کرد؛ جایی که در سال ۱۹۴۳ ارتش سرخ نیروهای نازی را در یکی از بزرگ‌ترین نبردهای جهان شکست داد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه مرزی بلگورود روسیه، با اشاره به ادامه حملات نیروهای اوکراینی در سراسر منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. گلادکوف در ویدئویی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر شد، گفت: «وضعیت در منطقه بلگورود همچنان بسیار سخت و متشنج است. گلوله‌باران روزانه نیروهای مسلح اوکراین خانه‌ها را ویران کرده و غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده است».

به باور برخی از کارشناسان، حمله اوکراین می‌تواند خطراتی را برای این کشور به همراه داشته باشد، از جمله آنکه کی‌یف ممکن است با تخصیص نیروها برای نبرد در قلمرو روسیه سایر بخش‌های جبهه را در معرض تصرف قرار دهد. روسیه ۱۸ درصد از خاک اوکراین را کنترل می‌کند و در ماه‌های اخیر درحال پیشروی بوده است. اوکراین مدعی شده است که کنترل دست‌کم هزار کیلومترمربع از خاک روسیه را در اختیار دارد؛ رقمی که بیش از دو برابر چیزی است که مسکو اعلام می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها