|

خلأ دیپلماسی عمومی و استراتژی صهیونیسم در ترور دیپلماسی

بررسی یک نمونه مستند: 15 سال تلاش لابی صهیونیسم برای ترور شخصیت موسویان

آقای عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، یکی از محورهای برنامه‌های اعلامی خود را «دیپلماسی عمومی فعال و روایت‌سازی هوشمندانه و اقناعی در جنگ شناختی» اعلام کرده است. این موضوع یکی از نقطه‌ضعف‌های مهم همه دولت‌های قبلی بعد از انقلاب بوده است؛

خلأ دیپلماسی عمومی  و استراتژی صهیونیسم در ترور دیپلماسی

 بنابراین در این نوشتار به استراتژی رژیم صهیونیستی در ساماندهی «دیپلماسی عمومی ضد ایران» و «ضعف دیپلماسی عمومی ایران» می‌پردازیم. دست‌کم در دو دهه گذشته توجه افکار عمومی ایران و جهان به چند موضوع مهم جلب شده است:

الف: استراتژی رژیم صهیونیستی برای:

1) گسترش تحریم‌های ایران و ممانعت از رفع هرگونه تحریم‌های فعلی علیه ایران

2) ممانعت از حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران

3) تخریب دیپلماسی بهبود روابط ایران با جهان غرب و کشورهای همسایه

4) تلاش برای فروپاشی ایران از طریق ایجاد بحران در داخل و در روابط خارجی ایران.

ب: همراه‌کردن آمریکا، اروپا، کشورهای منطقه برای «اقدامات ضد ایران».

ج: به‌کارگیری و مدیریت گروه‌های تروریستی ایرانی، اپوزیسیون برانداز و جنگ‌طلب ایرانی خارج از کشور برای «ایران‌هراسی» در افکار عمومی جهان و هم‌زمان به‌کارگیری آنها در عملیات نفوذ و خراب‌کاری در داخل کشور.

بیش از یک دهه است که بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان در تحلیل‌های خود مستمرا روی یک نکته تأکید می‌کنند که «رژیم صهیونیستی به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ علیه ایران است». خراب‌کاری‌های مکرر علیه تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران، سرقت اسناد به‌کلی سری هسته‌ای ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای مانند محسن فخری‌زاده، ترور فرماندهان نظامی ایران و مقاومت در کشورهای منطقه و به‌تازگی هم ترور اسماعیل هنیه، مسئول امور سیاسی حماس در تهران، برخی از نمونه‌های عینی و آشکار طراحی‌های رژیم صهیونیستی است که راجع به آنها میلیون‌ها مقاله و خبر و گزارش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران و جهان منتشر شده است.

اما استراتژی رژیم صهیونیستی در «ترور دیپلماسی» و هم‌زمان «ضعف دیپلماسی عمومی ایران»، یک ضلع مهم دیگر است که نسبت به آن توجه لازم و کافی نشده؛ بنابراین «افکار عمومی آمریکا و جهان غرب» نسبت به ایران در چند دهه گذشته بسیار منفی بوده است. دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوری‌خواه نمی‌توانند فاکتور «افکار عمومی» را در سیاست‌ها خود نادیده بگیرند؛ پس لابی صهیونیسم در آمریکا با سرمایه‌گذاری سنگین، تلاش‌های بسیار گسترده‌ای در داخل آمریکا و دیگر کشورهای غربی به خرج داده تا با «اهریمن‌سازی» از ایران، افکار عمومی آنها را با هر نوع اقدام علیه ایران همراه کند.

در این گزارش تحقیقی، ضمن معرفی چند لابی مهم صهیونیستی ضد ایران در آمریکا، به یک نمونه از تلاش‌های صهیونیسم برای ترور شخصیت موسویان می‌پردازیم؛ چون او تنها دیپلمات ایرانی بعد از انقلاب است که بعد از دوران بازنشستگی و اشتغال در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا، توانسته با صدها مصاحبه، مقاله، سخنرانی و کتاب، نقش درخور ‌توجهی در دیپلماسی عمومی و افکار عمومی آمریکا و جهان در راستای مقابله با سیاست‌های «جنگ و تحریم» علیه ایران و رفع خصومت و دشمنی آمریکا و ایران ایفا کند.

اغراق نیست اگر بگوییم که قبل از انقلاب هم هیچ دیپلمات ایرانی در حد موسویان نتوانست در افکار عمومی جهان به‌ویژه جهان غرب تأثیرگذار باشد، تا جایی که اردشیر زاهدی، وزیر خارجه و سفیر ایران در آمریکا، در نامه‌ای به موسویان نوشت: «مایه افتخار من است که مقالات شما را می‌خوانم. اما مقاله 12 جولای 2019 شما در گاردین به‌‌طور شگفت‌انگیز و صادقانه‌ای برای من آموزنده بود. من به شما افتخار می‌کنم. ان‌شاءالله به لطف خدای قادر متعال، شما همیشه سرزنده و سلامت باشید تا بتوانید به ملت 83‌میلیونی ایران خدمت کنید. من همه ملت ایران را خواهران و برادران خودم می‌دانم».

اردشیر زاهدی درباره سردار سلیمانی هم گفت: «من به قاسم سلیمانی افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد؛ کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد، نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند».

لابی صهیونیسم در آمریکا با محوریت نهاد غیردولتی «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» موسوم به «آیپک» مؤثرترین نقش را در آمریکا علیه ایران ایفا کرده است. این تشکیلات که با حمایت مالی میلیاردرهای جهانی صهیونیسم اداره می‌شود، از نفوذ و قدرت فوق‌العاده‌ای در آمریکا برخوردار است. به‌عنوان یک نمونه روزنامه معروف یو‌اس‌ای‌ تودی آمریکا در گزارش خرداد 1403 خود می‌نویسد: «تنها در سال 2022، آیپک 350 هزار دلار برای تبلیغات ضد ایلان عمر، نماینده مسلمان طرفدار فلسطین در کنگره، هزینه کرده است. این تشکیلات به تمام نمایندگان مهم و تأثیرگذار در انتخابات کنگره آمریکا کمک مالی می‌کند.

برای مثال مبلغ 4.2 میلیون دلار به جو بایدن، 1.9 میلیون دلار به میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره، 1.7 میلیون دلار به چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در کنگره و 1.5 میلیون دلار به سناتور تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه ضد ایران، کمک مالی کرده است.

دست‌اندرکاران آیپک برای تشدید اقدامات آمریکا علیه ایران، اقدام به ایجاد «دو نهاد غیردولتی ویژه ایران» کردند.

گروه اول به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای. مارک والاس مدیر اجرائی این گروه، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی تندرو و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد است و برخی از دست‌اندرکاران این گروه عبارت‌اند از: جان بولتون‌ مشاور امنیت ملی ترامپ، زوهر پلاتی رئیس پیشین سازمان موساد، جیم ولسی رئیس پیشین سازمان سیا، مئردگان رئیس سابق موساد، ریچارد دیرلاو رئیس سابق سرویس اطلاعاتی انگلستان، آگوست هنینگ رئیس سابق سرویس اطلاعاتی آلمان، سناتور لیبرمن ضد‌ایرانی‌ترین عضو تاریخ سنای آمریکا، کریستن سیلوربرگ سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، چارلز گاتری فرمانده سابق ارتش انگلستان و مدیر هلدینگ ثروتمند روچلید در انگلستان (خاندان یهودی روچیلد). به‌تازگی نیز جب بوش به سمت ریاست این گروه انتخاب شد و در اولین پیام خود گفت که جنگ اقتصادی علیه ایران را تشدید خواهد کرد. جب بوش فرزند دوم جورج اچ. دابلیو بوش و برادر کوچک‌تر جورج دابلیو بوش رئیس‌جمهورهای پیشین ایالات متحده آمریکا‌ست.

نشریه سازمان کانترپانچ در تاریخ یکم ژوئن 2021 در مقاله‌ای تحت عنوان «چه کسانی طراحان پشت پرده برای جنگ ترامپ علیه ایران هستند»، می‌نویسد:

«یکی از اهداف «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» ترویج خشونت و تروریسم در خاورمیانه است. این گروه فهرستی از صدها کمپانی مهم از آدیداس در سوئیس تا فایزر و بایر و مرک تهیه کرده و آنها را درباره هر نوع تجارت با ایران تهدید کرده است. بودجه این گروه از میلیاردرهای یهودی آمریکایی مانند شلدون آدلسون و توماس کاپلان تأمین می‌شود. مارک والاس مدیر این گروه در سال 2018 حقوق 750 هزار دلاری گرفت. ترامپ را در این سال از برجام خارج کردند. گروه‌های ضد ایرانی تحت پوشش یک مجموعه سی‌ای‌پی‌یو هستند که در سال 2017 بودجه 22 میلیون دلاری برای فعالیت‌های ضد ایران داشته است. سی‌ای‌‌پی‌یو دو سال قبل از انتصاب بولتون از سوی ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی، 240 هزار دلار به بولتون پرداخته تا مشوق جنگ علیه ایران باشد... . سی‌ای‌پی‌یو مبلغ 366 هزار دلار در سال 2018 به نورمن رول پرداخته که او در دوران اوباما مسئول امور ایران در سازمان سی‌آی‌ای بوده است. به محض قتل فجیع جمال خاشقجی، نورمن رول فعالیت‌های تبلیغاتی زیادی در دفاع از محمد بن‌سلمان انجام داد و او را یک چهره اصلاح‌طلب و رفرمیست معرفی کرد... . نامه سناتور لیبرمن پرزیدنت گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، مارک والاس مدیر این گروه و فرانسز تاون سند پرزیدنت سی‌ای‌پی‌یو به ترامپ مانع رفع تحریم‌های دارویی آمریکا درباره کووید‌19 برای ایران شد... . این دو مؤسسه پرداخت‌هایی به کمپانی‌های لابی‌گری در اسرائیل کرده که اصلا وجود خارجی نداشته‌اند؛ مثل پرداخت 500 هزار دلار به کمپانی دارلینک و 1.5 میلیون دلار به کمپانی گروبیزینس که یک کمپانی کاغذی ثبت‌شده در پاناما بوده است...». گزارش فوق ارتباطات و ملاقات‌های سران این دو مؤسسه با سازمان مجاهدین و همکاری‌های متقابل را نیز فاش کرده است.

گروه دوم به نام «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها». مارک دوبویتز و بنیامین واینتال دو صهیونیست اصلی مدیریت این بنیاد هستند. طبق گزارش‌های منتشره رسمی، این بنیاد با کمک مالی 222 میلیون‌دلاری خانواده میلیاردر صهیونیستی به نام آبرامسون در سال 2001 تأسیس شد. برونفمن (رئیس کنگره جهانی یهود در سال 1979 تا 2007) مبلغ یک‌میلیون‌و 50 هزار دلار از سال‌های 2001 تا 2004 به این بنیاد کمک مالی کرد. از آن زمان تاکنون ثروتمندان صهیونیستم، چند میلیارد دلار کمک‌های مالی به این بنیاد کرده‌اند. طبق گزارش‌ها علنی این بنیاد در حمله آمریکا به عراق نقش ایفا کرد و مأموریت اصلی آن در سال‌های اخیر اقدام نظامی آمریکا علیه ایران است. این گروه در بیانیه 18 مرداد 1403، از آمریکا خواست که حمله نظامی به پایگاه‌های سپاه در ایران را در دستور کار قرار دهد.

نیویورک‌تایمز در سال 2018 در گزارشی فاش کرد که مارک دوبویتز مدیر این بنیاد در سال 2016، سالانه 560 هزار دلار حقوق برداشت کرده است و درباره خروج ترامپ از برجام نقش مهمی داشته است. این در حالی است که طبق گزارش نشریه فاکس بیزینس آمریکا، حقوق سالانه رئیس‌جمهور آمریکا 400 هزار دلار است که با مجموعه مزایا و هزینه‌های سفر و... حدود 560 هزار دلار می‌شود.

ترور شخصیت موسویان: یک نمونه عملی در تشریح اقدامات رژیم صهیونیستی در دیپلماسی عمومی ضد ایران

ژیائو وانگ، دانشجوی چینی-آمریکایی‌ دوره دکترای دانشگاه پرینستون در سال 2016 برای تحقیق درباره روابط ایران با قدرت‌های استعماری در دوره قاجار به ایران سفر کرد که دستگیر و به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شد. او در سال 2019 در دوره ترامپ با یک استاد ایرانی به نام مسعود سلیمانی که در آمریکا بازداشت شده بود، مبادله شد و به آمریکا بازگشت. بعد از بازگشت، گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای این دانشجوی چینی-آمریکایی را تحت پوشش خود قرار داد و پروفایلی از او در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد. سپس او را در «مؤسسه آمریکن اینترپرایز» وابسته به جمهوری‌خواهان و از طرفداران پروپاقرص اسرائیل مشغول به کار کردند. این دانشجو بعد از بازگشت به آمریکا، دستور کار «گروه سیاست اتحاد علیه ایران هسته‌ای» را دنبال کرد، برجام و سیاست‌های تعاملی اوباما با ایران را به باد انتقاد گرفت و سیاست «فشار حداکثری ترامپ» را تبلیغ کرد.

در 12 آبان 1400 برابر با سوم نوامبر 2022 با هدایت و تأمین مالی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، دانشجوی چینی-آمریکایی شکایتی علیه دانشگاه پرینستون تسلیم دستگاه قضائی آمریکا کرد که طی آن موسویان را به‌عنوان یکی از متهمان در این شکایت مطرح کرد. او در شکایت خود نوشت: موسویان طی مقالات متعدد از برنامه هسته‌ای ایران و منافع ایران حمایت کرده، درحالی‌که از نظر دولت آمریکا، ایران یک کشور حامی تروریسم است.

بنیامین ماینتال در 25 دسامبر 2021 برابر با 30 آذر 1400 در روزنامه جوروزلم‌پست این موضوع را فاش کرد و نوشت که دانشجوی چینی‌الاصل دانشگاه پرینستون شکایت خود را علیه این دانشگاه و موسویان تسلیم کرد.

12 ژانویه 2022 وب‌سایت «کمپس‌واچ» که اختصاص به گزارش و تحلیل در مورد دانشگاه‌های آمریکا دارد، طی گزارشی با تیتر «موسویان: نامطلوب‌ترین مرد در آمریکا»، به بازداشت و زندانی‌شدن دانشجوی چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون به اتهام جاسوسی در ایران پرداخت و طی این گزارش اتهاماتی علیه موسویان مطرح کرد از‌جمله دست‌داشتن در ترور رهبران کُرد در برلین در سال 1992 و مقصربودن در بازداشت دانشجوی مذکور در ایران.

کمتر از چهار هفته بعد از خبری‌شدن شکایت دانشجوی چینی-آمریکایی علیه دانشگاه پرینستون و موسویان، گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در 13 ژانویه 2022 برابر با 23 دی 1400 طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه پرینستون خواستار اخراج فوری موسویان از دانشگاه پرینستون شد. در این نامه آمده است:

«موسویان در تشییع جنازه سردار سلیمانی شرکت کرده و از او حمایت کرده است. موسویان گفته که آمریکا و ایران باید دست از تهدیدات متقابل و استفاده از زور بردارند اما از سلیمانی که علیه آمریکا و اتباع آمریکا به زور متوسل شده حمایت کرده که به‌عنوان یک تروریست بین‌المللی مورد تحریم بوده است. لذا دانشگاه پرینستون هیچ‌گاه نباید موسویان را استخدام می‌کرده است. موسویان در حکومت ایران مسئولیت‌های متعددی داشته است. در دوران سفارت موسویان در آلمان، سرویس اطلاعاتی ایران رهبران کُرد را در برلین ترور کرد. ظریف چند سال قبل در مصاحبه‌ای گفت موسویان متعهد به منافع کشورش است و با تمام ظرفیت در این جهت کار می‌کند. این اعتراف آقای ظریف بسیار آزاردهنده است... لذا ما از دولت آمریکا و تمام افراد و مؤسسات حقوقی آمریکا می‌خواهیم تا زمانی که موسویان در دانشگاه پرینستون کار می‌کند، تمام پرداخت‌های مالی به این دانشگاه برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی را لغو کنند. ما به دانشگاه پرینستون مهلت می‌دهیم که تا 17 فوریه پاسخ بدهد که آیا موسویان را اخراج می‌کند یا خیر». یک روز بعد در 13 ژانویه 2022 برابر با 23 دی 1400، «مجمع خاورمیانه آمریکا» وابسته به لابی صهیونیسم، طی بیانیه‌ای از مردم آمریکا خواست «برای پایان‌دادن به جهت‌گیری‌های اسلامی و ضداسرائیلی و ضدغربی، به دانشگاه پرینستون آمریکا به خاطر حضور آقای موسویان کمک مالی نکنند».

چند روز بعد از این نامه در 19 ژانویه 2022 برابر با 29 دی 1400، روزنامه هاآرتص اسرائیل در گزارشی با ذکر اظهارات مأموران سازمان‌های اطلاعاتی سیا و موساد علیه موسویان نوشت: «موسویان مارمولکی است که مرزهای خود را می‌داند. یک افسر ارشد سابق اطلاعاتی اسرائیل که در مورد موسویان بررسی‌های خوبی دارد، به هاآرتص گفت: ‌او یک عامل تبلیغاتی ایران است». به دنبال اظهارات اخیر سید‌حسین موسویان محقق مدعو در دانشگاه پرینستون، در حمایت از قاسم سلیمانی، غوغایی در میان ناظران ایران در آمریکا به راه افتاده است... موسویان در سال 1336 در خانواده‌ای ثروتمند و تاجر فرش اهل کاشان به دنیا آمد. این خانواده با یک جنبش انقلابی با گرایش اسلامی ارتباط نزدیک داشت که حزب جمهوری اسلامی از آن رشد کرد.

انتصاب موسویان به‌عنوان استاد ارشد دانشگاه پرینستون، به او اعتبار و مقام عالی علمی در مؤسسات تحقیقاتی در آمریکا و اروپا بخشید و او به یک مدرس و ستون‌نویس مورد تقاضا در مهم‌ترین روزنامه‌های جهان از‌جمله نیویورک‌تایمز تبدیل شد. نورمن رول، مشاور ارشد سابق سیا که مدیر اطلاعات این آژانس برای ایران بود، اظهارات موسویان را «نفرت‌انگیز» خواند. جو لیبرمن، رئیس «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» و سناتور سابق ایالات متحده، اظهارات موسویان را محکوم کرد و از پرینستون خواست فورا او را برکنار کند. لیبرمن گفت: «در زمانی که جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که جمهوری اسلامی برای ایجاد شبکه‌هایی برای حملات تروریستی به خاک آمریکا تلاش می‌کند، نباید جایی در پرینستون یا هر نهاد دیگر آمریکا برای سفیر موسویان وجود داشته باشد».

برای تشدید فضاسازی‌ها، در فوریه 2022 برابر با بهمن 1400، دو دیپلمات ارشد دولت ترامپ طی مقاله‌ای خواستار اخراج موسویان از دانشگاه پرینستون شدند. مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه دولت ترامپ و گابریله نورونها دستیار ویژه پمپئو در امور برنامه هسته‌ای ایران در مقاله مشترکی در روزنامه پرینستونین ضمن حمایت رسمی از درخواست «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مبنی بر اخراج موسویان، نوشتند: موسویان مدافع ایران بوده و از قاسم سلیمانی حمایت کرده و با توجه با شکایت حقوقی دانشجوی چینی-آمریکایی زندانی‌شده در ایران علیه موسویان و دانشگاه پرینستون، شایسته است که دانشگاه پرینستون موسویان را اخراج کند.

البته چون اتهام دست‌داشتن موسویان در ترور رهبران کُرد در برلین در ایام مأموریت وی، در تمام گزارش‌های لابی صهیونیست و رسانه‌ها و گروه‌های وابسته اپوزیسیون ایرانی تکرار می‌شد، پرفسور فرانک فون هیپل استاد برجسته آمریکایی دانشگاه پرینستون در مقاله‌ای در روزنامه پرینستونین متن 398 صفحه حکم دادگاه میکونوس در مورد ترور برلین را در اختیار افکار عمومی جهان قرار داد و نوشت که در کل این 398 صفحه هیچ اتهامی مستقیم یا غیرمستقیم در مورد موسویان وجود ندارد. پرفسور فرانک هیپل که آلمانی‌الاصل است، در مقاله خود در روزنامه پرینستونین، ریشه دشمنی‌های لابی صهیونیسم علیه موسویان را فاش کرد. او در مقاله خود نوشت:

«گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای توسط میلیاردرهایی مثل شلتون ادلسون تأمین مالی می‌شود که در سخنرانی خود گفت آمریکا باید با بمب اتم ایران را مورد حمله قرار دهد. این گروه یک جریان افراطی ضد ایران و طرفدار ترامپ است که ضد دیپلماسی با ایران و حامی خروج آمریکا از برجام بود. موسویان و «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در دو نقطه مقابل قرار دارند. من از سال 2009 شاهد بوده‌ام که موسویان مسیر دیپلماسی و راه‌حل صلح‌آمیز بحران هسته‌ای ایران را تشویق کرده و نهایتا حامی برجام بوده، در حالی که این گروه ضد دیپلماسی و ضد برجام بوده است. خوشبختانه منطق موسویان بر منطق گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای چیره شد و با توافق برجام، از یک جنگ جدید در خاورمیانه جلوگیری شد. اصل ضدیت‌ها علیه موسویان به خاطر همین موضوع است. اتهام محوری علیه موسویان این است که او در ترور رهبران اکراد در سال 1992 دخالت داشته، در‌حالی‌که در متن 398صفحه‌ای حکم دادگاه برلین، هیچ اتهامی مستقیم یا غیرمستقیم متوجه موسویان نیست. موسویان قبل از آمدن به آمریکا هم در ایران دستگیر و زندانی شد. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به یک اصلی متوسل شده و آن اینکه‌ «اگر نمی‌توانی منطق سیاسی یک نفر شوی، ناطق را با اتهامات جنایی از سر راه بردار». واقعیت این است که جریان جنگ‌طلب در آمریکا حریف منطق موسویان نشده‌اند و لذا به دنبال ترور شخصیت او هستند».

اما در این روند سیل مقالات توسط رسانه‌های فارسی ضد ایران همچون ایران اینترنشنال، کیهان لندن و صدای آمریکا از یک طرف و رسانه‌های اسرائیل همچون جوروزلم‌پست وابسته به حزب نتانیاهو، رسانه‌های آمریکایی جناح صهیونیستی در آمریکا متعلق به مرداک صهیونیسم معروف جهانی همچون نیویورک‌پست، فاکس‌نیوز و فری‌بیکن و میدل‌ایست‌فوروم ادامه یافت تا اینکه با سخنرانی موسویان در کنگره سالانه فرماندهی آمریکا در آگوست 2023 مرداد 1402، فشارها به اوج رسید.

اما لابی صهیونیسم بعد از سخنرانی موسویان در فرماندهی استراتژیک نیروهای مسلح آمریکا، تلاش کرد که اقدامات علیه موسویان را به کنگره آمریکا بکشاند. موسویان در سخنرانی خود در حضور 750 ژنرال آمریکایی، سیاست‌های چند دهه آمریکا در خاورمیانه و ایران را به نقد کشید و در پایان نیز هفت توصیه به استراتژیست‌های آمریکا برای اصلاح سیاست‌های خاورمیانه‌ای به این شرح داد:

«1- به جای تحریم و صدور تسلیحات و نظامی‌کردن منطقه خاورمیانه، بر همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژیک تمرکز کنید.

2- به سیاست‌های خطرناک مداخله و جنگ و تغییر رژیم در کشورها خاتمه دهید.

3- روابط دوستانه با همه کشورها برقرار کنید، به جای اینکه با گروهی از کشورها علیه گروه دیگری از کشورها متحد شوید.

4- روابط مردم با مردم همچون توریسم و همکاری‌های آکادمیک، فرهنگی و اجتماعی را گسترش دهید، اما بر اساس احترام به فرهنگ‌ها و ارزش‌های مردم خاورمیانه و نه اینکه دنبال تحمیل ارزش‌های آمریکایی و غربی به سایر ملت‌ها باشید.

5- از ایجاد یک سیستم همکاری و امنیت جمعی بین هشت کشور خلیج فارس حمایت کنید و به جای ایجاد پایگاه‌های نظامی و صرف هزاران میلیارد دلار، تأمین امنیت منطقه را به خود کشورهای منطقه واگذار کنید.

6- از خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی به‌طور جدی حمایت کنید. اگر اصول برجام در منطقه خلیج فارس و در قالب سیستم همکاری جمعی اعمال شود، عملا خلیج فارس عاری از سلاح‌های هسته‌ای شکل خواهد گرفت.

7- برای خاتمه‌دادن به 40 سال خصومت آمریکا با ایران، یک گفت‌وگوی جامع و فراگیر با تهران برقرار کنید و به دنبال روابطی بر اساس احترام متقابل، عدم مداخله و منافع مشترک باشید؛ زیرا فهرست موضوعات مورد منافع مشترک بین ایران و آمریکا طولانی است.

آمریکا امروز به یک استراتژی جدید بر مبنای «عدم مداخله»، «عدم تلاش برای تغییر رژیم»، «عدم نقض حاکمیت ملی کشورها» و «احترام متقابل» نیاز دارد نه اینکه به دنبال کنترل همه افراد در همه جهان باشد».

انتقادهای شجاعانه و صریح و پیشنهادهای کلیدی و استراتژیک موسویان در جمع ژنرال‌های آمریکا جنجالی به پا کرد.

نشریه فری‌بیکن آمریکا حامی سرسخت صهیونیسم در گزارش 29 آگوست 2023 برابر با هفتم شهریور 1402 خود نوشت: «موسویان در جمع فرماندهان آمریکا سیاست‌های آمریکا را به باد انتقاد کشید، ترامپ را به خاطر خروج از برجام و کشتن قاسم سلیمانی سرزنش کرد و از آمریکا خواست به سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران خاتمه داده و سیاست‌هایش در خاورمیانه را تغییر دهد. جیم بانک، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، به فری‌بیکن گفت: ‌کمک‌های موسویان به رژیم جنایتکار ایران باعث شد که این رژیم به بمب هسته‌ای دست یابد که می‌تواند موجب نابودی آمریکا و متحدین آمریکا شود».

نشریه‌های صهیونیستی از‌جمله «جوئیش‌نیوز» بلافاصله گزارش فری‌بیکن را بازنشر دادند. نکته درخور توجه اینکه چند ماه قبل از این نوع موضع‌گیری‌های اعضای کنگره آمریکا، دانشجوی چینی-آمریکایی با حمایت «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در دفتر جیم بانک، عضو کنگره، مشغول به کار شده بود تا با تشریح دوران بازداشتش در زندان اوین برای نمایندگان کنگره، فضا را برای اقدام کنگره علیه موسویان فراهم کند.

ایران‌اینترنشنال 10 شهریور 1402 برابر با اول سپتامبر 2023، نامه دو عضو برجسته جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به فرماندهی استراتژیک ارتش آمریکا را منتشر کرد. مایک راجرز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و راجر ویکر، عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکای کنگره طی نامه‌ای به فرماندهی استراتژیک آمریکا ضمن محکوم‌کردن دعوت از موسویان، خواستار توضیح این فرماندهی شدند. فرماندهی استراتژیک آمریکا هم در پاسخ در دفاع از دعوت موسویان‌ گفت که ما برای شنیدن نظرات موافق و مخالف، از سخنرانان مختلف دعوت می‌کنیم.

اما فشار لابی صهیونیست‌ در حدی گسترش یافت تا اینکه در نیمه اکتبر 2023 یعنی چند روز بعد از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و نمودارشدن فضای ضد اسرائیلی در افکار عمومی غرب، کنگره آمریکا تحقیق و تفحص در مورد موسویان را رسما اعلام کرد. 12 عضو کمیته آموزش عالی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس دانشگاه پرینستون 10 سؤال درباره موسویان مطرح کردند ازجمله اینکه آیا دولت خارجی (ایران) حضور موسویان را در دانشگاه پرینستون تأمین مالی کرده است؟

این اولین ‌بار در تاریخ کنگره آمریکاست که این کنگره در مورد یک ایرانی، پروسه رسمی و قانونی تحقیق و تفحص را انجام داده است. اما نکته کلیدی این تحرکات آن است که متن نامه‌های کنگره آمریکا در سال 1402 (2023) کپی‌شده از متن نامه گروه صهیونیستی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به رئیس دانشگاه پرینستون در ژانویه 2022 است. این مطالب نشان می‌دهد که لابی صهیونیست‌ها عامل اصلی ورود کنگره آمریکا به فعالیت‌های موسویان است.

بنیامین واینتال از رهبران بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی‌ها که در بیت‌المقدس مستقر است، در چند سال گذشته مقالات متعدد و گسترده‌ای علیه موسویان در شبکه‌های رسانه‌ای صهیونیستی همچون جورزلم‌پست، ایران‌اینترنشنال، فاکس‌نیور و میدل‌فوروم منتشر کرده است. ریشه اصلی لابی صهیونیسم در اقدامات علیه موسویان به این دلیل است که در 20 سال گذشته خط تبلیغاتی آنها بر این چند محور متمرکز بوده است:

 فریب افکار عمومی آمریکا و جهان درباره برنامه هسته‌ای ایران و گسترش ایران‌هراسی‌

 جلوگیری از آگاهی‌های بین‌‌المللی درباره خطر بمب هسته‌ای رژیم صهیونیستی به منظور حفظ برتری تسلیحاتی رژیم صهیونیستی‌

 بسیج افکار عمومی جهت متقاعدسازی رهبران آمریکا برای حمله نظامی به ایران‌

 رایزنی، زمینه‌سازی و پیگیری اهداف موساد و رژیم صهیونیستی در غرب با هدف افرایش تضادهای ایران و آمریکا‌

 تلاش برای ایجاد شورش داخلی در ایران‌

 شکل‌دادن اتحاد عبری-عربی در منطقه علیه ایران.

اما موسویان در 15 سال گذشته با صدها مصاحبه با مهم‌ترین رسانه‌های آمریکا و غرب مانند نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، لس‌آنجلس‌تایمز، گاردین، لوموند، فرانکفورتر آلگماینه، سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، ال‌پائیس و فرانس 24، حضور چشمگیر در مهم‌ترین اندیشکده‌های آمریکا و اروپا و جهان عرب و انتشار پنج کتاب توسط مهم‌ترین ناشران اروپا و آمریکا، عواقب منفی سیاست جنگ و تحریم و فشار و تغییر رژیم در ایران را برای افکار عمومی جهان غرب تشریح و تبیین کرد. علاوه بر آن، او راهکارهای حل صلح‌آمیز بحران هسته‌ای، کاهش تخاصمات آمریکا و ایران، عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار‌جمعی شامل نابودی سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و ایجاد دوستی و مشارکت با کشورهای همسایه خلیج فارس از طریق سازمان‌دادن سیستم همکاری‌های جمعی در خلیج فارس را به افکار عمومی آمریکا و جهان ارائه کرد.

البته پیمودن چنین مسیری، فوق‌العاده پیچیده و دشوار بود. برای نمونه، در یک اتفاق عجیب، لابی صهیونیسم در واشنگتن انتشار کتاب عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای را در شرایطی متوقف کرد که کتاب توسط مؤسسه بروکینگر آمریکا زیر چاپ بود و این مؤسسه انتشار کتاب را هم رسما اعلام کرده بود. بعد از توقف چاپ کتاب، مؤسسه بروکینگز به موسویان نوشت که از انتشار کتاب معذور است، چون افراد صاحب‌نظری آن را مطالعه کرده‌اند و معتقدند که سرتا‌پای کتاب شما ضد برنامه هسته‌ای اسرائیل و توجیه و دفاع از برنامه هسته‌ای ایران است. بروکینگز از موسویان خواست که محتوای کتاب را تعدیل کند که او زیر بار نرفت و قرارداد خود را با بروکینگز لغو و کتاب را توسط «مؤسسه راتلج» و نشر «تایلور او فرانسیس» که از بزرگ‌ترین مؤسسات انتشاراتی جهان مستقر در انگلستان هستند، منتشر کرد.

این تلاش‌ها نه‌تنها مخل اهداف و برنامه‌های لابی صهیونیست و جریان جنگ‌طلب در آمریکا بود، بلکه در حدی در افکار عمومی آمریکا و جهان غرب مؤثر بود که تصمیم به ترور شخصیت وی گرفتند.

لابی صهیونیست، گروه‌های جنگ‌طلب ایران به سرکردگی منافقین را نیز برای تخریب شخصیت موسویان به استخدام درآورد. برای نمونه حسن داعی برنامه‌های متعدد تلویزیونی علیه موسویان به راه انداخت.

باشگاه خبرنگاران در گزارشی به نقل از خبرگزاری فارس می‌نویسد: «تمامی فعالیت‌ها، ارتباط‌گیری‌ها و روابط گروهک رجوی در آمریکا توسط سه عنصر این گروهک صورت می‌گیرد که از اعضای رده‌بالا و سابقه‌دار منافقین هستند. یکی از این سه عضو «حسن داعی‌السلام» است که سال‌هاست در آمریکا سکونت دارد و به‌عنوان یکی از اعضای فعال رجوی، مأمور نفوذ در رسانه‌های آمریکاست و به‌عنوان کارشناس سیاسی در شبکه‌های ماهواره‌ای آمریکا ظاهر می‌شود. یکی دیگر از مأموریت‌های سپرده‌شده به این شخص، ارتباط‌گیری با رضا پهلوی است‌ تا در مواقع ضرورت و پشت پرده بتواند هماهنگی و ارتباط میان گروهک منافقین و جریان سلطنت‌طلب را علیه جمهوری اسلامی برقرار کند. اما مهم‌ترین وظیفه‌ای که به داعی‌السلام محول شده به ارتباط وی با شخصیت‌های سیاسی جنگ‌طلب آمریکایی مربوط است؛ وی مأموریت دارد ابتدا با صرف هزینه و انجام لابی‌های گسترده در آمریکا برخی نماینده‌های تندرو‌ آمریکایی را برای حمله نظامی به ایران متقاعد کند و سیاسیون بازنشسته و اصحاب رسانه در این کشور را برای پرداختن و صحبت در موضوع ضرورت حمله نظامی به ایران تحریک کند».

صدها نمونه مشابه وجود دارد ازجمله فرهاد رضایی، عضو گروه صهیونیستی «فیلو پروجکت» که در روزنامه جوروزلم‌پست اسرائیل مقاله‌ای علیه موسویان و دانشگاه پرینستون نوشت. مجید محمدی هم طی مقاله‌ای در ایران‌اینترنشنال همه محورهای اتهامی لابی صهیونیست همچون دست‌داشتن در ترور میکونوس و ترورهایی داخل کشورهای اروپایی را تکرار و نوشت: موسویان مدافع منافع ایران و حامی برنامه هسته‌ای ایران و برجام بوده و مکرر تأکید کرده برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

در حقیقت این برنامه تخریبی علیه موسویان از دوران ریاست‌جمهوری اوباما آغاز شد؛ چون تلاش‌های وی در افکار عمومی آمریکا و غرب در تسهیل مسیر حصول راه‌حل بحران هسته‌ای از طریق دیپلماسی با تأکید بر حق بهره‌مندی ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و ضرورت رفع تحریم‌ها علیه ایران، تأثیرگذار بود.

موسویان در سال 2012 برابر 9 فروردین 1390 در کنفرانس جهانی هسته‌ای در واشنگتن و در حضور حدود 800 نفر از مقامات عالی‌رتبه، دانشمندان و متخصصان هسته‌ای جهان، طرح 9ماده‌ای برای حل بحران هسته‌ای را ارائه کرد که تمام اصول آن در توافق برجام مدنظر قرار گرفته است. او در مقاله‌ای که در خبرگزاری رویترز منتشر شد، 20 دلیل برای اشتباه‌بودن حمله نظامی به ایران ارائه کرد. وی همچنین در نشست دانشمندان هسته‌ای جهان در برلین، 20 دلیل در اثبات صلح‌آمیز‌بودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.

موسویان در سخنرانی‌ها و مقالات خود درباره عواقب منفی تحریم‌ها علیه ایران تلاش ویژه به خرج داد. برای نمونه در نشریه المانیتور 12 دلیل درمورد عواقب منفی تحریم‌ها علیه ایران ارائه کرد. نشریه المانیتور که وابسته به امارات متحده عربی است بعد از خروج ترامپ از برجام، موسویان را در لیست سیاه خود قرار داد و از ادامه انتشار مقالات موسویان خودداری کرد، چون دولت امارات تصمیم گرفت در اتحاد علیه ایران با آمریکای ترامپ و نتانیاهو مشارکت کند.

مقاله موسویان در روزنامه فایننشال‌تایمز در ابتدای دولت اوباما تحت عنوان «آنچه که جان کری باید بداند» انعکاس مهمی در رسانه‌های جهان داشت. او در این مقاله نوشت: «ایران از مذاکره جدی در صورتی که بر مبنای حسن نیت باشد، استقبال می‌کند؛ مذاکراتی بر مبنای شرایط مساوی و بدون چشم‌انداز تهدیدکننده. لذا اوباما و کری باید اقداماتی فراتر از پیشنهاد مذاکره انجام دهند. آنها باید زبان تهدید و رفتار خصمانه را کنار بگذارند. تنها پس از این اقدامات است که دیپلماسی اثرگذاری خود را آغاز می‌کند».

توصیه موسویان به قدرت‌های جهانی در مصاحبه‌های متعدد با مهم‌ترین رسانه‌های جهان مثل رویترز و سی‌ان‌ان، درباره تلاش قدرت‌های جهانی برای یک معامله هسته‌ای بر اساس «معامله الماس در مقابل بادام‌زمینی» نیز انعکاس فوق‌العاده زیادی در رسانه‌های جهان داشت.

این تلاش‌ها موجب شد در 21 فوریه 2016 برابر با 21 بهمن 1394، سازمان منافقین طی نامه به اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد «مأموریت اصلی موسویان تشکیل یک شبکه فعال ترور و گسترش عملیات جمهوری اسلامی در آمریکا و براندازی حکومت در آمریکاست».

سازمان منافقین خلق که فعالیت‌های گسترده‌ای برای ممانعت از توافق هسته‌ای داشت، در نامه‌ای نوشت: «جمهوری اسلامی یک کرسی در دانشگاه پُر‌پرستیژ آمریکا، دانشگاه پرینستون، خریداری و موسویان را به‌عنوان پژوهشگر مطالعات اسلامی عازم آمریکا کرده است». سازمان منافقین با پرفسور ترور خواندن موسویان، خشم خود را از سخنرانی‌ها و روشنگری‌های موسویان در مؤسسات علمی و آکادمیک و مراکز نظامی آمریکا آشکار کرده و خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت «‌مأموریت اصلی او تشکیل یک شبکه فعال ترور و گسترش عملیات جمهوری اسلامی و براندازی حکومت در آمریکاست».

منافقین در این نامه با انتقاد از ذوب‌شدن یخ روابط واشنگتن با تهران، از احتمال بازگشایی سفارت ایران در واشنگتن ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند: «بازگشایی سفارت ایران در واشنگتن و پذیرش چنین شخصی به‌عنوان سفیر در آمریکا، امنیت ملی شهروندان آمریکا و منافع ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت».

گروه سلطنت‌طلب‌های افراطی طرفدار جنگ و تحریم علیه ایران‌ نیز در این کارزار فعال شدند. در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نیز گروهی از سران این اپوزیسیون، طی نامه‌ای به ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، خواستار اخراج موسویان از آمریکا شدند. آنها در نامه سرگشاده‌ای که در روزنامه صهیونیستی نیویورک‌پست منتشر شد، نوشتند: «موسویان مصاحبه‌های بسیاری کرده که در شبکه‌های خبری پخش و مدام با دفاع از رژیم ایران دستورات ملاها را اجرا کرده و حتی امروز هم شاهدیم نظرات خود را می‌نویسد و از منافع رژیم ایران دفاع می‌کند و به انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ می‌پردازد».

در این گزارش آمده «موسویان در دوران باراک اوباما عضو ثابت تیم‌های مختلفی بود که توسط اتاق‌ فکرهای واشنگتن تشکیل می‌شدند. او مصاحبه‌های بسیاری می‌کرد که در شبکه‌های خبری پخش می‌شد. حتی امروز هم شاهدیم نظرات خود را می‌نویسد و از منافع رژیم ایران دفاع می‌کند و به انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ می‌پردازد... اکنون که دونالد ترامپ از توافق اتمی خارج شده «هیچ معنایی» ندارد که موسویان در خاک آمریکا بماند... حضور موسویان در خاک آمریکا هیچ هدفی ندارد مگر پیشبرد ایدئولوژی و منافع دشمنان آمریکا و همچنین تفرقه‌افکنی و هراس‌افکنی در جامعه ایرانیان مقیم آمریکا و کاشتن بذر هراس و تفرقه‌افکنی در میان جامعه ایرانیان آمریکایی». به گزارش کیهان لندن، رضا بهروز، پیتر کهن‌لو، احمد باطبی و رویا حکاکیان از امضا‌کنندگان این نامه‌اند‌.

اما بعد از گسترش اعتراضات جهانی در مورد جنایات اسرائیل در غزه، بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی‌ها خط تبلیغاتی جدیدی علیه موسویان آغاز کرد و مقالات متعددی علیه موسویان به‌عنوان حامی گروه‌های جبهه مقاومت ضد اسرائیل منتشر کرد. بنیامین واینتال، مدیریت این خط جدید تبلیغاتی جدید را نیز بر عهده داشت. او در مقاله‌ای که در فاکس‌نیوز آمریکا منتشر کرد، به یک مصاحبه موسویان با نشریه تاتز آلمان در سال 1997 یعنی حدود 27 سال پیش استناد کرد که او در این مصاحبه گفته بود که دولت ایران از گروه‌های حماس و حزب‌الله حمایت معنوی می‌کند.

بنیامین واینتال در سال 2024 برابر با 1403 اتهام جدیدی علیه موسویان مطرح کرد. او طی گزارشی که در 23 ژوئن 2024 برابر با 3 تیر 1403 در روزنامه جوروزلم‌پست اسرائیل منتشر کرد‌ به نقل از علیرضا نادر، کارمند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که موسویان مدرس دانشگاه پرینستون طرفدار دسترسی ایران به بمب هسته‌ای است. درحالی‌که تمام مقالات موسویان در 15 سال گذشته، تأکید بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بوده و سه کتاب موسویان تحت عناوین‌ «بحران هسته‌ای ایران»، «عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتارجمعی» و «ساختار جدید برای امنیت و همکاری جمعی در خلیج فارس»، تماما در مورد مخالفت ایران با بمب هسته‌ای و ضرورت ایجاد خاورمیانه و خلیج فارس از سلاح‌های هسته‌ای و کلیه سلاح‌های کشتارجمعی است که در هر سه کتاب راهکارهای مفصلی را ارائه کرده است.

گروه‌های وابسته با لابی صهیونیسم و سازمان منافقین همچون گروه «اتحاد علیه توجیه‌گران رژیم جمهوری اسلامی ایران» نیز علیه موسویان فعال هستند. مدیریت این گروه بر عهده فردی به نام لادن بازرگان است. او طی مصاحبه‌های خود گفته که از ایران فرار کرده و برادرش در دهه 80 نیز در ایران اعدام شده است. برادر وی به خاطر عضویت در گروهک‌های تروریستی حامی تجاوز صدام به ایران اعدام شد، در‌حالی‌که برادر موسویان به نام شهید سید‌عباس موسویان در دوران جنگ تحمیلی و در دفاع از خاک ایران‌ به شهادت رسید. این گروه در بیانیه‌ای از دانشگاه پرینستون آمریکا خواست که موسویان را فورا از این دانشگاه اخراج کند. بنیامین واینتال فعالیت‌های این گروه علیه موسویان را در شبکه‌های رسانه‌ای صهیونیسم به‌طور کامل پوشش داد و شبکه‌های فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال و کیهان لندن و صدای آمریکا نیز همه مصاحبه‌ها و بیانیه‌های این گروه را با آب‌و‌تاب خاصی منتشر کردند.

گروه «اتحاد علیه توجیه‌گران رژیم اسلامی ایران» فراخوان تظاهراتی علیه موسویان در روز جمعه‌ 26 آوریل 2024 (7 اردیبهشت 1403) در مقابل دانشگاه پرینستون داد. بنیامین واینتال طی دو ماه این فرخوان را در رسانه‌های متعدد لابی صهیونیسم از‌جمله جوروزلم‌پست، فاکس‌نیوز و نیویورک‌پست تبلیغ کرد و رسانه‌های فارسی‌زبان همچون کیهان لندن و ایران‌اینترنشنال نیز سرمایه‌گذاری وسیعی کردند تا بتوانند یک تظاهرات چندهزار‌نفری به راه اندازند. شبکه صدای آمریکا هم این تظاهرات را پوشش زنده داد. اما بعد از دو ماه تبلیغات وسیع شبکه‌های صهیونیستی برای شرکت در تظاهرات «فراخوان بزرگ اخراج موسویان از دانشگاه پرینستون»، تنها حدود 30 نفر در این تجمع شرکت کردند!

بنیامین واینتال در چهارم می‌ 2024 برابر با پنجم اردیبهشت 2024، طی گزارشی که در جوروزلم‌پست اسرائیل با تیتر‌ «دانشگاه پرینستون به پرفسور حامی حماس و حزب‌الله و ترور چسبده»، منتشر کرد، دانشگاه پرینستون را به خاطر عدم اخراج موسویان شدیدا مورد حمله قرار داد.

متعاقبا رسانه آمریکایی «سمافور» که از حامیان سرسخت صهیونیسم است روز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 برابر با 9 می‌ 2024 طی گزارشی به نقش دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی در تسهیل نفوذ جمهوری اسلامی پرداخت و فعالیت‌های حسین موسویان در این دانشگاه را زیر سؤال برد. پایگاه خبری «سمافور» در گزارش مدعی روابط نزدیک دانشگاه پرینستون با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر شد و می‌گوید‌ «دانشگاه پرینستون در دوران ریاست‌‌جمهوری باراک اوباما قصد داشت نقش یک بازیگر محوری را در ترمیم روابط تهران و واشنگتن 

ایفا کند».

به دنبال این گزارش، مدیرگروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» طی یک بیانیه رسمی، خواستار تحقیقات فدرال آمریکا در‌این‌باره شد و مجددا از دانشگاه پرینستون خواست همکاری خود را با حسین موسویان قطع کند. در بیانیه‌ که توسط صدای آمریکا منتشر شد، آمده: «دانشگاه‌های آمریکایی باید مراکز یادگیری باشند، نه کانال‌هایی برای دستورکارهای خارجی. گزارش امروز سمافور نشان می‌دهد که چگونه دولت ایالات متحده در مقابله با عملیات نفوذ جمهوری اسلامی در خاک ایالات متحده 

عقب است.

انبوهی از گزارش‌ها در سال گذشته -‌از تعلیق رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گرفته تا افشای «ابتکار کارشناسان ایران» و نقش دانشگاه پرینستون به‌عنوان پلتفرمی برای ترویج منافع جمهوری اسلامی‌- ضرورت یک تحقیق رسمی کنگره را نمایان می‌کند».

یک نمونه دیگر از ده‌ها مورد، تلاش‌های اخیر لابی صهیونیست برای ممانعت از حضور موسویان در کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی است. موسویان در نیمه می‌ 2024 (خرداد 1403) در اندیشکده کوربر آلمان سخنرانی داشت. بنیامین واینتال طی گزارش‌های متعدد در رسانه‌های صهیونیستی همچون جوروزلم‌پست ضمن محکوم‌کردن این اندیشکده آلمانی برای دعوت از موسویان، این اندیشکده را متهم به حمایت از نازیسم کرد و از دولت آلمان خواست که ورود موسویان به آلمان را به‌طور دائم ممنوع کند. این گزارش به نقل از دانیل کیلی عضو هئیت‌رئیسه جامعه یهودیان آلمان نوشت که دعوت کوربر از موسویان غیر قابل تحمل است و دعوت‌کنندگان باید پاسخ‌گو باشند‌‌.

بعد از سخنرانی موسویان در اندیشکده کوربر، مینا احدی تظاهراتی در هامبورگ علیه این اندیشکده برگزار کرد که طبق گفته خود او فقط 10 نفر در این تظاهرات شرکت کردند. منتها بنیامین واینتال در گزارشی در ایران‌اینترنشنال ضمن انعکاس این تظاهرات و تکرار ادعاهای قبلی در مورد موسویان، نوشت که 40 نفر در این تظاهرات شرکت کردند. واینتال در این گزارش با یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات به نام فرح مدائن گفت‌وگو کرد و نوشت که سه برادر و یک خواهر فرح مدائن در مبارزات مسلحانه دهه 80 علیه حکومت در ایران اعدام شدند.

مینا احدی و شوهرش نیز در مبارزات مسلحانه سازمان‌های تروریستی منافقین و کومله شرکت داشتند. او پس از انقلاب به‌عنوان دانشجوی دانشکده پزشکی تبریز‌ از دانشگاه اخراج شد. شوهرش اسماعیل یگانه‌دوست از اعضای حزب کومله کردستان بود که اعدام شد. او پس از اعدام همسرش، در سال 1361 عازم کردستان شد. بعد از 10 سال فعالیت در حزب کومله، وی در سال 1369 به کشور اتریش پناهنده شد و شش سال بعد به آلمان آمد که در آلمان زندگی و فعالیت می‌کند. او همچنین از فعالان سابق حزب کمونیست ایران بوده است. سازمان «اتحاد جهانی ملحدان» در وب‌سایت خود ضمن معرفی مینا احدی می‌نویسد: «او توسط حکومت ایران به اعدام محکوم شده بود که بعد از 10 سال جنگ مسلحانه علیه ایران، در سال 2001 به اتریش متواری شد و «کمیته جهانی ضد سنگسار» را تأسیس کرد». مینا احدی علیه مرکز اسلامی هامبورگ هم شکایتی به دادستانی آلمان ارائه کرد که موجب تعطیلی این مرکز شد.

این یک نمونه مستند و آشکار از به‌کارگیری افراد و گروه‌های تروریستی ایرانی مقیم کشورهای غربی توسط لابی صهیونیست در جهت ترغیب غرب به جنگ و تحریم علیه ایران از طریق جوسازی‌های منفی علیه ایران و خفه‌کردن ایرانی‌های وطن‌پرستی است که در صحنه دیپلماسی عمومی و افکار عمومی جهان علیه جنگ و تحریم نقش مؤثری ایفا کرده و می‌کنند. متأسفانه هیچ‌کدام از دولت‌های بعد از انقلاب، به چنین واقعیت‌های ملموس و مهمی و اهمیت دیپلماسی عمومی توجهی نداشتند و کارنامه آنها صفر است. شاید عباس عراقچی بتواند در این مورد تحولی به وجود آورد.

*منابع در دفتر روزنامه موجود است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها