|

آغاز مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی

ارتش‌های آمریکا و کره‌ جنوبی روز گذشته رزمایش گسترده‌ای را آغاز کردند که هدف آن تقویت قابلیت‌های دفاعی مشترک در برابر کره‌ شمالی دارای تسلیحات هسته‌ای عنوان شده است. بر اساس گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز»، کره‌ شمالی به برگزاری این رزمایش اعتراض کرده و آنها را تمرین‌های تهاجمی توصیف کرده است.

آغاز مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی

ارتش‌های آمریکا و کره‌ جنوبی روز گذشته رزمایش گسترده‌ای را آغاز کردند که هدف آن تقویت قابلیت‌های دفاعی مشترک در برابر کره‌ شمالی دارای تسلیحات هسته‌ای عنوان شده است. بر اساس گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز»، کره‌ شمالی به برگزاری این رزمایش اعتراض کرده و آنها را تمرین‌های تهاجمی توصیف کرده است.

طبق این گزارش، این رزمایش سالانه در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره بالا گرفته و سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره‌ شمالی و همچنین تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی افزایش یافته است. این تمرینات بلافاصله پس از صدور بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه کره‌ شمالی آغاز شد که در آن تأکید شده بود این رزمایش «تمرینات جنگی تحریک‌آمیز برای تهاجم» هستند و توجیهی برای اهداف هسته‌ای کره‌ شمالی فراهم می‌کنند.

در این بیانیه آمده‌ «ضروری است تعادل قدرت به‌طور مداوم حفظ شود تا از جنگ جلوگیری شده و بالاترین بازدارندگی ایجاد شود‌». ارتش‌های آمریکا و کره ‌جنوبی به بیانیه وزارت خارجه کره‌ شمالی واکنش نشان ندادند.

آمریکا و کره‌ جنوبی تمرینات مشترک خود را به‌‌عنوان تمرینات دفاعی توصیف کرده‌اند و در سال‌های اخیر به‌ منظور مقابله با تهدیدات در حال تحول کره‌ شمالی، تمرینات خود را گسترش داده و به‌روزرسانی کرده‌اند.

این رزمایش که «اولچی فریدم شیلد» نام دارد، به مدت ۱۱ روز تا ۲۹ آگوست ادامه خواهد داشت و شامل تمرینات جنگی شبیه‌سازی‌شده و بیش از ۴۰ نوع تمرین میدانی، از‌جمله تمرینات با سلاح‌های واقعی است. رزمایش امسال بر ارتقای آمادگی در برابر تهدیدات مختلف کره‌ شمالی، از‌جمله موشک‌ها، اخلال در «جی‌پی‌اس» و حملات سایبری تمرکز دارد و همچنین به درس‌های آموخته‌شده از درگیری‌های مسلحانه اخیر توجه خواهد کرد. تقریبا 19 هزار نفر از نیروهای نظامی کره‌ جنوبی در این رزمایش شرکت خواهند کرد که شامل برنامه‌هایی مبتنی بر سناریوهای حملات هسته‌ای کره‌ شمالی است. ارتش آمریکا هنوز تعداد سربازان آمریکایی شرکت‌کننده در تمرینات را تأیید نکرده و نیز نگفته است آیا دارایی‌های استراتژیک آمریکا در این تمرینات مشارکت خواهند داشت یا خیر؟

ایالات متحده در ماه‌های اخیر، استقرار بمب‌افکن‌های دوربرد، زیردریایی‌ها و گروه‌های ضربت ناوهای هواپیمابر را در منطقه افزایش داده است تا با نیروهای کره‌ جنوبی و ژاپنی تمرین کند.

به نوشته رسانه «ای‌بی‌سی نیوز»، این رزمایش ممکن است واکنش تهاجمی کره‌ شمالی را به دنبال داشته باشد‌ که برنامه تسلیحاتی در حال رشد خود را به نمایش گذاشته و تهدیدات لفظی‌ای درباره درگیری‌های هسته‌ای علیه واشنگتن و سئول داشته است. کیم جونگ‌ اون، رهبر کره‌ شمالی، اوایل ماه جاری‌ مراسم بزرگی در پایتخت کشور، پیونگ‌یانگ، به‌ مناسبت تحویل ۲۵۰ لانچر موشکی هسته‌ای به واحدهای نظامی خط مقدم برگزار کرد و خواستار گسترش مداوم برنامه هسته‌ای ارتش خود شد. این رویداد نگرانی‌ها درباره برنامه تسلیحاتی کیم را افزایش داده است؛ چرا‌که او نشان داده قصد دارد تسلیحات هسته‌ای میدانی را در مرز کره‌ شمالی با کره‌ جنوبی مستقر کند و ادعا می‌کند‌ ارتش او می‌تواند در صورت تهدید به حملات هسته‌ای پیش‌دستانه واکنش نشان دهد. تحلیلگران می‌گویند رهبر کره شمالی ممکن است هم‌زمان با انتخابات آمریکا، فشارها را افزایش دهد تا اهداف بلندمدت خود را برای وادار‌کردن واشنگتن به پذیرش کره‌ شمالی به‌عنوان قدرت هسته‌ای پیش ببرد و در مذاکره با آمریکا بر سر امتیازات اقتصادی و امنیتی از موضع قدرت ظاهر شود. در تمرینات «اولچی فریدم شیلد» سال گذشته، کره‌ شمالی آزمایش‌های موشکی بالستیک انجام داد که آنها را شبیه‌سازی «حملات هسته‌ای به اهداف کره‌ جنوبی» توصیف کرد. در هفته‌های اخیر، کره‌ شمالی همچنین هزاران بادکنک پر از زباله به سوی جنوب پرتاب کرده که بخشی از یک جنگ روانی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها