|

تجمع اعتراضی مدیران مهدهای کودک در پاستور

مهدکودک‌ها توان ادامه ندارند

شرق: کارگران کارخانه‌ها، پرستاران، معلمان و حالا صاحبان مهدهای کودک به شرایط سخت خود انتقاد دارند. روز چهارشنبه جمع زیادی از مدیران و بنیان‌گذاران مهدهای کودک با حضور در خیابان پاستور خواستار پیگیری نیازها و شرایطی شده‌اند که به گفته مالکان مهدهای کودک آنها را تا یک قدمی تعطیلی کشانده است

مهدکودک‌ها توان ادامه ندارند

شرق: کارگران کارخانه‌ها، پرستاران، معلمان و حالا صاحبان مهدهای کودک به شرایط سخت خود انتقاد دارند. روز چهارشنبه جمع زیادی از مدیران و بنیان‌گذاران مهدهای کودک با حضور در خیابان پاستور خواستار پیگیری نیازها و شرایطی شده‌اند که به گفته مالکان مهدهای کودک آنها را تا یک قدمی تعطیلی کشانده است. قرارشان ساعت هشت صبح جلوی نهاد ریاست‌جمهوری است. از جلوی رستوران پاستور بیشتر اجازه بالارفتن ندارند و در پارک کوچک حاشیه خیابان جمع شده‌اند. اکثریت زنان هستند. زنانی با انرژی اما مطالبه‌گر که می‌گویند به دلیل سیاست‌های یک بام و دو هوایی که آموزش و پرورش در قبال مهدکودک‌ها دارد آنها در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند. قرار می‌شود سه نماینده از آنها وارد نهاد شود و کسی هم حرف‌هایشان را گوش کند. از گوشه و کنار می‌شود صدایشان را شنید. بنرهایشان را در دست گرفته‌اند و با سکوت اعتراض خود را عنوان می‌کنند. آنها به رشد قارچ‌گونه خانه‌های کودک غیرمجاز و اجازه‌دادن به مدارس برای تشکیل دوره پیش‌دبستانی اول اعتراض دارند. 

یکی از مدیران مهد در گفت‌وگو با «شرق» درباره این ماجرا می‌گوید: «سال ۱۳۹۹ به صورت کاملا ناگهانی تولی مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش سپرده شد. آموزش و پرورش هم آمادگی لازم را برای این تغییر نداشت. بعد از اینکه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش رفتیم، تا همین لحظه بسیاری از مسائل ما بلاتکلیف است. بحث شهریه، ثبت‌نام و... بلاتکلیف است. حتی مدارس غیرانتفاعی از پرداخت مالیات معاف هستند اما ما مالیات پرداخت می‌کنیم. همه اینها مواردی است که یک مجموعه خصوصی دارد که آموزشی است، اما جالبی ماجرا این است که نظارت بر این مجموعه خصوصی دولتی است». وی افزود: «مدارس اعم از دولتی و غیرانتفاعی همه امکانات آموزشی را دارند و از بیمه و مالیات معاف هستند، امکانات آموزشی در اختیار آنها گذاشته می‌شود ولی متأسفانه ما هیچ امکاناتی نداریم. ضمن اینکه ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ را در همه مراکز آموزشی آزاد کرده‌اند. در حالی که پیش‌دبستانی مختص مهدکودک است، اما یک دبیرستان هم مورد داریم که بنر زده برای ثبت‌نام پیش‌دبستانی دوره یک و دو».

این مدیر مهدکودک در ادامه با اشاره به عدم رسیدگی به رشد مراکز غیرمجاز نگهداری کودک گفت: «طرف یک مغازه ۳۰ متری را گرفته و شبیه کافه کرده و چهار تا اسباب‌بازی گذاشته و اسمش را گذاشته KIDSCLUB به همین راحتی کار کودک می‌کند. اما منی که مهدکودک دارم و یک سال است دنبال مجوزم و هنوز مجوز تطبیقم نیامده و با هزاران دوندگی فقط مجوز تأسیس گرفته‌ام، اجازه این کار را ندارم. در حال حاضر استانداردسازی مهدکودک‌ها زیر ۸۰۰ میلیون نیست، شما باید یک محیط را استاندارد کنی و یک مهدکودک بنا به استانداردهای خودشان حداقل باید ۵۰ متر حیاط داشته باشد. چطور ممکن است یک مرکز غیرمجاز به‌راحتی کار می‌کند». او در ادامه گفت: «قرار بود همه ۱۷ ارگانی که مجوز مهدکودک‌ها را می‌دادند زیر نظر سازمان ملی و تربیت باشند، اما این اتفاق نیفتاد. وزارت ارشاد برای خودش مجوز می‌دهد، برخی مراکز فرهنگی- عقیدتی مدارس راه انداخته‌اند و عملا تیشه به ریشه مهدکودک‌ها زده‌اند». بعد از ساعتی نمایندگان از دیدار با یکی از نمایندگان رئیس‌جمهوری بازگشتند و خبر از قول‌های مساعد دادند و نامه‌ای را برای رساندن به دست مسعود پزشکیان با اسامی مدیران مهدهای کودک در دفتر نهاد ریاست‌جمهوری گذاشتند. در بخش‌هایی این نامه آمده است: با عنایت به موارد ذیل، حمایت از این گروه فرهنگی و درج پاره‌ای مشکلات خواهشمند است از ورشکستگی و تعطیلی تدریجی این مراکز تخصصی که دارای پیشینه طولانی هستند، جلوگیری به عمل آید و به خشت اول یعنی اوان کودکی تا شش سال تمام، اهمیت و اهتمام ورزیده شود؛ لذا پاره‌ای از مطالب را به استحضار می‌رساند.

1-جلوگیری از افزایش در تعداد و کمیت قارچ‌گونه مراکز پیش از دبستان برای کودکان 4 و 5 و 6 ساله جهت پیشگیری از آسیب‌های جسمانی و روانی ضروری به نظر می‌رسد.

چه با داشتن مجوز و دارانبودن استاندارد‌های مورد نیاز کودکان و چه بدون مجوز تحت عناوین مختلف مانند خانه اسباب‌بازی، مؤسسات زبان کودکان و... .

2- هماهنگی و انجام مکاتبات مورد نیاز سازمان متولی با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها حسب بخش‌نامه شماره 406 دال بر آموزشی‌بودن مراکز کودکستان‌ها که به شرح ذیل می‌باشد:

الف: ماده دو تبصره دو، هماهنگی با سازمان تأمین اجتماعی با عنایت به ساعات کارکرد مندرج در قرارداد بیمه پرسنل به‌صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت که ماهانه لیست می‌گردد.

ب: آموزشی‌بودن کودکستان‌ها و معافیت مالیاتی (امسال کاملا آزاد طبق ماده 100 و 95 محاسبه گردید).

پ: اعلام آموزشی‌بودن کودکستان‌ها به ادارت ذی‌ربط از قبیل آب، برق، گاز.

3-تعیین شهریه به‌وقت منطبق با ماده 1 در 15 اردیبهشت هر سال که تاکنون صورت نگرفته و ابلاغ نشده است.

4-با عنایت به دارابودن زیرساخت‌های مورد نیاز برخی از کودکستان‌ها برای دایربودن کلاس اول و دوم ابتدایی خواهشمند است مجوز مربوطه به این دسته از کودکستان‌ها اعطا گردد.

5- از برگزاری کلاس‌های پیش 1 چهارساله اکیدا در مراکز متفاوت تحت هر عنوانی خودداری گردد و با مراکز مختلف برخورد نمایند (این دوره غیررسمی، غیراجباری می‌باشد).

6-سازمان متولی بدون درنظرگرفتن زحمات مهد‌های کودک در جهت رتبه‌بندی و استاندارد‌سازی مبادرت به حذف ستاره‌ها، درجه‌بندی جهت کاهش مبالغ شهریه نموده‌اند، لذا خواهشمندیم سال‌ها زحمات تخصصی این مراکز نادیده گرفته نشود و ستاره‌های آنان یعنی سال‌ها تجارب و تخصصشان دیده شود و حقوقشان تضییع نگردد.

گفتنی است مدیران مهدکودک بعد از گرفتن قول مساعد از نماینده ریاست‌جمهوری برای دیدن مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان دانش‌آموزی به این سازمان رفتند، اما موفق به دیدار با او نشدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها