|

تردید کاخ سفید برای آتش‌بس در غزه

تردید کاخ سفید نسبت به توافق آتش‌بس در غزه افزایش یافته است.

تردید کاخ سفید برای آتش‌بس در غزه

تردید کاخ سفید نسبت به توافق آتش‌بس در غزه افزایش یافته است. آکسیوس در گزارشی به نقل از مقام‌هایی آمریکایی نوشت که کاخ سفید در‌حال بازنگری در راهکارهایش برای آتش‌بس اسرائیل و حماس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است و دستیاران ارشد جو بایدن در‌حال بررسی این موضوع‌اند که در شرایط کنونی که حماس و اسرائیل هر دو بیشتر بر مواضعشان پافشاری می‌کنند و انعطاف‌پذیری کمتری نشان می‌دهند، آیا ارائه پیشنهاد جدید فایده‌‌ای خواهد داشت یا خیر. به نوشته این رسانه، افزایش تردیدها در کاخ سفید برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس درحالی است که بایدن شخصا درحال ترسیم راهبرد ایالات متحده در این زمینه است و می‌خواهد به تلاش برای رسیدن به توافق ادامه دهد، اما مشاوران او فکر می‌کنند درحال‌حاضر، پیشنهاد جدید به جایی نمی‌رسد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و ویلیام برنز، مدیر سیا، اخیرا گفته‌اند که ایالات متحده ممکن است در روزهای آینده یک پیشنهاد جدید و به‌روز‌شده ارائه کند، اما به نوشته آکسیوس، دیگر مقام‌های آمریکایی می‌گویند چنین اقدامی قریب‌الوقوع نیست. یکی از مقام‌های آمریکایی در این زمینه گفت: «در شرایط سختی قرار داریم. کاخ سفید ناراحت، عصبانی و ناامید است. ما هنوز در‌حال کار روی این پیشنهادیم اما قرار نیست به‌زودی چیزی ارائه کنیم». مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفتند که مشاوران ارشد بایدن در هفته گذشته در‌حال بررسی وضعیت مذاکرات بوده‌اند و به احتمال دستیابی به توافق در آینده نزدیک بسیار بدبین شده‌اند.

به گفته این مقام‌ها: «حماس با کشتن شش گروگان‌- از جمله یک شهروند آمریکایی‌- و پس از آن درخواست جدید برای آزادی ۱۰۰ زندانی فلسطینی دیگر که به اتهام قتل اسرائیلی‌ها درحال گذراندن حبس ابد هستند، کاخ سفید را از دستیابی به توافق ناامید و بدبین‌تر کرده است». به‌ویژه اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در کنفرانس مطبوعاتی هفته گذشته درخواستش را برای حفظ کنترل کامل نظامی اسرائیل بر امتداد کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه تکرار کرد. هفته گذشته وقتی از جو بایدن پرسیدند که آیا فکر می‌کند نتانیاهو برای دستیابی به توافق به اندازه کافی تلاش می‌کند، او پاسخ داد: «نه!».

به نوشته آکسیوس، در این شرایط، ایالات متحده با یک دوراهی دشوار مواجه شده است؛ زیرا احساس می‌کنند یحیی سنوار، رهبر حماس، در‌حال‌حاضر خواهان توافق نیست. از طرفی پس از قتل گروگان‌ها و هم‌زمان درخواست‌های افراطی‌تر این گروه، بایدن نمی‌خواهد به همه خواسته‌های حماس توجه کند. دولت بایدن هنوز درحال همکاری با قطر و مصر روی یک پیشنهاد دقیق‌تر برای توافق است، اما هنوز به فرمولی نرسیده است که بتواند شکاف‌های فعلی میان خواسته‌های حماس و اسرائیل را پر کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند اکنون بیشتر تمرکز بر این است که ببینند آیا مصری‌ها و قطری‌ها می‌توانند سنوار را برای کوتاه آمدن از خواسته‌هایش تحت فشار بگذارند یا خیر. در سوی دیگر نیز مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند در روزهای اخیر پیشرفت عمده‌ای برای نزدیک‌شدن به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها حاصل  نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها