|

واکنش سردار نوذری، کنعانی و نمایندگی ایران در سازمان ملل به اتهام‌زنی‌های جدید علیه ایران

هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده است

کارزار اتهام‌زنی به ایران این بار مصرانه از ارسال موشک به روسیه آن‌هم هم‌زمان با جلسه شورای حکام آژانس در حال خبرسازی است که معنای سیاسی واضحی با خود به همراه دارد. خبری که هم از سوی مقامات ایرانی و هم مقامات روسی بارها تکذیب شده و دیروز هم دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هرچند از توسعه همکاری با ایران دفاع کرد و گفت «تهران شریک ماست؛ ما به توسعه همکاری با ایران در همه زمینه‌ها از‌جمله حساس‌ترین آنها ادامه خواهیم داد»، اما در واکنش به ادعاها درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، تأکید کرد: «چنین گزارش‌هایی منعکس‌کننده حقیقت نیستند».

هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده است
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

 کارزار اتهام‌زنی به ایران این بار مصرانه از ارسال موشک به روسیه آن‌هم هم‌زمان با جلسه شورای حکام آژانس در حال خبرسازی است که معنای سیاسی واضحی با خود به همراه دارد. خبری که هم از سوی مقامات ایرانی و هم مقامات روسی بارها تکذیب شده و دیروز هم دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هرچند از توسعه همکاری با ایران دفاع کرد و گفت «تهران شریک ماست؛ ما به توسعه همکاری با ایران در همه زمینه‌ها از‌جمله حساس‌ترین آنها ادامه خواهیم داد»، اما در واکنش به ادعاها درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، تأکید کرد: «چنین گزارش‌هایی منعکس‌کننده حقیقت نیستند».

این اظهارات پسکوف در حالی مطرح می‌شود که به‎‌تازگی بار دیگر ادعای ارسال سلاح از ایران به روسیه از سوی رسانه‌های غربی مطرح شده و حتی اتحادیه اروپا نیز مدعی شده است ‌بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، ایران موشک‌های بالستیک برای روسیه ارسال می‌کند. ‌پیتر استانو‌، سخنگوی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرده است‌ «ما از اطلاعات موثق ارائه‌شده توسط متحدان خود درباره تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه آگاه هستیم». اتحادیه اروپا همچنین نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت اثبات ارسال موشک برای مسکو هشدار داده است. پیش‌ از این، وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی و اروپایی ادعا کرده بود ‌تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد برای روسیه ارسال می‌کند. کرملین ‌روز دوشنبه در واکنش به این گزارش تصریح کرد‌ این اطلاعات همیشه با «واقعیت مطابقت ندارد». پیش از این، نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرده بود: «ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر را که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله‌گرفتن از گفت‌وگو‌های آتش‌بس می‌شود، امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه کشور‌های دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند».

بارها اعلام کرده‌ایم حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیستیم

در همین حال، ‌روز گذشته جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین بارها اعلام کرده که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست. سردار فضل‌الله نوذری با تأکید بر آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با هرگونه تهدیدی اظهار کرد: نیروهای مسلح آمادگی کاملی دارند و بازدارندگی ما در حد عالی است؛ به‌گونه‌ای که در عملیات اخیر علیه رژیم صهیونیستی، بازدارندگی دشمن آسیبی جدی دید و آنها شکست خوردند. جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا‌ همچنین درباره تهدید‌های دشمنان علیه کشور گفت: دشمن با این‌گونه تهدیدات می‌خواهد شکست‌های خفت‌بار خود را جبران کند، اما این تهدیدات قابلیت عملی‌شدن را ندارد و صرفا در قالب جنگ روانی دشمنان صورت می‌گیرد. سردار نوذری درباره ادعای اوکراینی‌ها مبنی بر تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه نیز عنوان کرد: هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است. جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا‌ خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده، این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست.

این اتهامات از طرف تأمین‌کنندگان تسلیحات برای یک طرف جنگ مطرح می‌شود

کنعانی نیز دیروز در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اتهامات مطرح‌شده از سوی برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات و بحران اوکراین داریم و جای تأسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین، بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تأکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویا رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند. کنعانی تصریح کرد: این اتهامات از سوی کسانی به ایران مطرح می‌شود که خود تأمین‌کننده تسلیحات برای یک طرف جنگ در این بحران هستند و در گسترش این جنگ نقش ایفا می‌کنند.

غربی‌ها به دنبال اثبات نقش ایران به‌عنوان متحد روسیه در جنگ اوکراین هستند

در رابطه با چرایی و خطر اتهام ارسال موشک از ایران به روسیه، نعمت‌الله ایزدی، سفیر سابق ایران در شوروی، معتقد است: بیشتر از اینکه بحث ارسال‌ یا عدم ارسال موشک خطرناک باشد، غربی‌ها ایران را به‌عنوان متحد روسیه در جنگ اوکراین تحلیل می‌کنند. مهم‌ترین هدف غربی‌ها از انتشار اخبار ارسال موشک از ایران به روسیه، اثبات همراهی ایران با روس‌ها در اوکراین است. روسیه فعلا تحت فشار است و شکل‌های جدیدی از جنگ را روی میز گذاشته؛ در نتیجه غربی‌ها می‌خواهند مسئله ارتباط ایران و روسیه را به‌عنوان یک اتهام مطرح کنند. هم‌پیمان تلقی‌شدن ایران با روسیه، فشار بر ایران را بیشتر می‌کند. به گفته این دیپلمات سابق، «غربی‌ها می‌خواهند در درجه اول اثبات کنند که ایران متحد روسیه است‌ و در درجه دوم با فشاری که به تهران وارد می‌شود، ارتباط‌ آن را با روسیه کاهش دهند‌ وگرنه ارسال چند موشک چندان مسئله مهمی برای غربی‌ها نیست».

ایزدی درباره راهکار مناسب برای ایران در میان ارتباط با شرق و غرب و هم‌زمانی اتهام‌زنی‌ها با مسئله دالان زنگزور و گزارش آژانس‌ نیز معتقد است: برخی از مسائل ریشه در گذشته دارد. ما چند سال است‌ به روس‌ها به‌گونه‌ای القا کرده‌ایم که تنها گزینه‌مان در شرایط بحرانی، روسیه است. احساس روسیه این است که ما گزینه دیگری نداریم. اگر در قدم اول بتوانیم یک نوع توازن در روابط با غرب و روسیه به صورت علمی ایجاد کنیم، راه‌حل مناسبی را پیش گرفته‌ایم. استراتژی جدیدی باید در سیاست خارجی تعریف شود و به تعادل و توازن میان شرق و غرب بپردازیم. این سیاست می‌تواند غربی‌ها و روسیه را قانع کند. مشکل عمده ما این است که روسیه تصور می‌کند ایران دیگر راهکاری به‌جز روسیه ندارد. کلید حل این موضوع، شروع گفت‌وگو با اروپاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها