|

دست‌انداز ارزی پیش پای خودروسازان مولد خصوصی

‌در‌حالی تولید خودرو در پنج‌ماهه امسال کاهش یافته که خودروسازان تخصیص‌نیافتن ارز را عامل اصلی در کاهش تولید عنوان می‌کنند. بررسی روند تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نشان می‌دهد تولید خودرو و قطعات در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 18درصد افت کرده است.

 دست‌انداز ارزی پیش پای خودروسازان مولد خصوصی

‌در‌حالی تولید خودرو در پنج‌ماهه امسال کاهش یافته که خودروسازان تخصیص‌نیافتن ارز را عامل اصلی در کاهش تولید عنوان می‌کنند. بررسی روند تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نشان می‌دهد تولید خودرو و قطعات در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 18درصد افت کرده است.

همچنین تولید این محصولات نسبت به خرداد 20 درصد کاهش یافته است. از طرفی بررسی صورت‌های مالی ارائه‌شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) نشان می‌دهد در پنج ماه نخست امسال، ۳۶۰ هزارو ۱۷۹ دستگاه خودروی سواری (بدون در نظر گرفتن وانت پراید) تولید و در مقابل، ۳۳۹ هزارو ۵۴۲ دستگاه فروخته شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در پنج ماه نخست امسال تولید و فروش خودرو هشت درصد کاهش یافته است.

کارشناسان‌ مهم‌ترین دلایل کاهش تولید خودرو در کشور را قطعی برق و عدم تخصیص ارز عنوان می‌کنند که گفته می‌شود به واردات خودرو اختصاص داده شده و اثرات خود را در تولید به‌وضوح نشان داده است. قطعی برق که در تابستان صنایع را درگیر کرده بود، خودروسازان را نیز بی‌نصیب نگذاشت و به گفته فعالان این بخش دو روز در هفته با قطعی برق مواجه بودند که بالطبع تیراژ تولید را کاهش داد.

از طرفی عدم اختصاص ارز، خودروسازان را با چالش تأمین مواد اولیه روبه‌رو کرد و تولید خودرو را تحت‌الشعاع قرار داد. بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد طی پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برای واردات مورد نیاز صنایع خودرو و حمل‌ونقل تأمین شده است.

گفتنی است از این حجم، ۲.۱ میلیارد دلار با نرخ نیمایی و ۱.۴ میلیون دلار با نرخ توافقی تأمین شده است. در مجموع تأمین ارز صنایع

۲۱ میلیارد‌و ۷۵۴ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردات انجام شده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، مدعی شد در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تیر آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تأمین کرده بود، مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بود و تخصیص‌های پس از ۱۷ تیر هم هنوز تأمین ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل تأمین ارز دست‌به‌گریبان هستند.

او افزود: وزارت صمت در زمان وزارت علی‌آبادی دستورالعملی برای تأمین ارز به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد اما این دستورالعمل پر از ایراد بود؛ از جمله ایرادات وارد بر این بخش‌نامه این بود که ارزبری خودروهای سواری به طور متوسط 15 هزار دلار است اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر 9هزار‌و 500 دلار ارز اختصاص داده است.

در‌حالی آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور کاهش یافته که به دلیل دخیل‌بودن دولت در این شرکت‌ها، حمایت‌های مختلفی از آنها می‌شود اما خودروسازان خصوصی بدون حمایت دولت و فقط براساس داشته‌های خود در‌حال تولید هستند و چه‌بسا اگر خودروسازان بزرگ کشور نیز از سایه دولت خارج شده بودند، با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار می‌توانستند روند تولید خود را بهبود بخشند، نه اینکه برای فرار از بهبود بهره‌وری به هر ریسمانی چنگ بزنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها