|

نکاتی کلیدی در مناظره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و کامالا هریس

معمای انتخابات حل نشد

در نخستین مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، به طرح مسائل کلیدی از جمله درباره جنگ‌های غزه و اوکراین پرداختند.

معمای انتخابات حل نشد

در نخستین مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، به طرح مسائل کلیدی از جمله درباره جنگ‌های غزه و اوکراین پرداختند. مناظره ۱۰ سپتامبر ای‌بی‌سی‌نیوز که از فیلادلفیا روی آنتن رفت، در مقاطعی بحث‌برانگیز شد. هردو نامزد درباره یکدیگر صحبت کردند و به حملات شخصی روی آوردند. هیچ‌کدام درباره جزئیات سیاست‌های جدید صحبت نکردند. ترامپ و هریس دیدگاه‌های متفاوتی درباره اقتصاد، سقط جنین و سیاست خارجی ارائه کردند. در این مناظره کامالا هریس در مجموع فراتر از انتظار ظاهر شد و ترامپ هم با روزهای اوج خود در مناظره‌ها با جو بایدن در سال 2020، فاصله داشت. اما در این میان جانبداری دو مجری این مناظره از نامزد دموکرات‌ها هم موضوعی نبود که بتوان آن را نادیده گرفت. در بخشی از مناظره که دو نامزد درباره اسرائیل و جنگ غزه بحث می‌کردند، از ترامپ سؤال شد که «چگونه به جنگ غزه پایان خواهد داد و گروگان‌های حماس را آزاد خواهد کرد؟». او ابتدا گفت‌ اگر او رئیس‌جمهور بود، این جنگ «هرگز شروع نمی‌شد» و در مقابل هریس را متهم کرد که «از اسرائیل متنفر است»‌؛ اما هریس این را رد کرد. او در ادامه افزود: «من همیشه به اسرائیل توان دفاع از خودش را خواهم داد، اما ما به راه‌حل دو‌کشوری نیاز داریم؛ جایی که غزه بازسازی شود و فلسطینی‌ها امنیت و حق تعیین سرنوشت و عزتی را که مستحق هستند، داشته باشند‌».

درحالی‌که انتخابات در وهله اول رئیس‌جمهور سابق کشور را در‌برابر جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، قرار داده بود، هریس به فکر تثبیت جایگاه خود بود و در‌عین‌حال سعی می‌کرد اعتبار کارنامه مثبت دولت را به خودش نسبت دهد. ترامپ در مناظره گفت: «این را به خاطر بسپارید: او همان بایدن است‌». ترامپ تورم بالا و سیاست‌های انرژی و مرزی دولت را به هریس نسبت داد. هریس گفت: «واضح است که من جو بایدن نیستم» و افزود که «رهبری جدید برای کشور» خواهد بود و در‌عین‌حال از سوابق دولت در زمینه انرژی، اقتصاد و... صحبت کرد.

اظهارات هریس تکرارِ همان صحبت‌های قبلی بود که درباره سیاست خارجی مطرح کرده بود. ترامپ ضمن اشاره به اینکه جهان در آستانه جنگ جهانی سوم است، شایستگی بایدن را برای تصدی ریاست‌جمهوری زیر سؤال برد و پرسید: «رئیس‌جمهور ما کجاست؟». هریس چند لحظه بعد گفت: «شما رقیب جو بایدن نیستید. شما با من رقابت می‌کنید». ترامپ در اظهارات پایانی خود روی نقش هریس در دولت فعلی تمرکز کرد و افزود که او به‌‎عنوان معاون رئیس‌جمهور یک دوره کامل برای اجرای تغییراتی که وعده داده وقت داشته است. ترامپ گفت: «او سه سال‌ونیم معاون بوده است. آنها سه سال‌ونیم وقت داشتند تا بحران مرز را حل کنند. آنها سه سال‌ونیم برای ایجاد شغل و تمام چیزهایی که درباره‌اش صحبت می‌کنیم فرصت داشتند. چرا این کار را نکردند؟».

هریس و ترامپ همچنین بر سر مسئله سقط جنین با هم اختلاف‌نظر داشتند؛ موضوعی که به‌ویژه پس از لغو حکم «رو در ‌برابر وید» در دادگاه عالی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ایالت‌ها از طریق همه‌پرسی و دیگر اقدامات چشم‌انداز جدید را مورد بررسی قرار داده و مجموعه قوانین مختلفی را در سراسر کشور برای سقط جنین که دموکرات‌ها و گروه‌های چپ‌گرا و فمینیستی به‌شدت از آن حمایت می‌کنند، وضع کردند.

هریس که از حق فدرال سقط جنین حمایت می‌کند، گفت‌ رقیب او در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری «ممنوعیت ملی سقط جنین» را تصویب خواهد کرد. او درباره پروژه ۲۰۲۵ صحبت کرد؛ کتاب راهنمای سیاسی بنیاد هریتیج که رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها اعلام کرده که نقشی در تهیه آن نداشته است. ترامپ ضمن دفاع از محول‌کردن قانون سقط جنین به ایالت‌ها در پی لغو حکم رو در برابر وید، گفت: «من پای هیچ ممنوعیتی را امضا نمی‌کنم و دلیلی هم برای ممنوعیت وجود ندارد‌». ترامپ درباره این موضوع تحت فشار قرار گرفت، اما در قبال قوانینی که برای سقط جنین محدودیت‌های سراسری ایجاد می‌کنند قول وتو نداد.

دیویس از ترامپ پرسید: «آیا ممنوعیت ملی سقط جنین را وتو می‌کنید؟». او در پاسخ گفت: «مجبور نیستم چنین کاری بکنم» و افزود: «چنین لایحه‌ای از یک سنای ازهم‌گسسته بیرون نمی‌آید؛ زیرا به ۶۰ سناتور نیاز داریم که لایحه را با وجود سنگ‌اندازی‌ها، پیش ببرند‌». ترامپ از هریس پرسید که آیا از سقط جنین در سه‌ماهه سوم حمایت می‌کند یا خیر و گفت که حکم «رو در‌برابر وید» محدودیتی برای سقط جنین در این مقطع قائل نیست. او به اظهارنظر جنجالی رالف نورتام، فرماندار سابق ویرجینیا، درباره لایحه سقط جنین دیرهنگام در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد که نورتام حامی آن بود. نورتام گفته بود در صورتی که نوزاد نورسیده با بدشکلی‌های ظاهری حاد به دنیا آمده باشد، می‌توانیم جانش را بگیریم. این لایحه ناکام ماند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا از مجریان مناظره پرسید: «چرا این سؤال را مطرح نمی‌کنید؟». آنها هریس را وادار نکردند که به سؤال رقیب خود پاسخ بدهد و در عوض موضوع دیگری را پیش کشیدند.

اقتصاد یکی از مهم‌ترین مسائل رأی‌دهندگان نیز از موضوعات مناظره ریاست‌جمهوری بود. ترامپ از طرح خود برای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی صحبت کرد، درحالی‌که هریس از دستورکار خود برای کاهش مخارج خانوار و کسب‌و‌کارهای کوچک گفت. هریس روی برنامه خود برای افزایش اعتبار مالیاتی کودکان به شش هزار دلار تأکید کرد تا خانواده‌های جوان بتوانند از عهده خرید تخت، صندلی داخل خودرو و خرید لباس برای فرزندان خود برآیند. او همچنین پیشنهاد خود را برای کسر ۵۰ هزار دلار از مالیات کسب‌و‌کارهای کوچک تکرار کرد. ترامپ گفت چشم‌انداز تعرفه او میلیاردها دلار درآمدزایی خواهد کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشنهاد داد روی تمام محصولات وارداتی به آمریکا تعرفه ۱۰‌درصدی می‌گذارد. ترامپ گفت: «درنهایت کشورهای دیگر پس از ۷۵ سال، هزینه تمام کارهایی را که برای جهان کردیم می‌پردازند و تعرفه‌ها سنگین خواهند بود‌». او همچنین با انتقادهای مربوط به تورم‌زا‌‌بودن تعرفه‌های خود مخالفت کرد. ترامپ گفت: «من تعرفه گذاشتم، اما هیچ تورمی نداشتم‌».

در‌نهایت، نامزدها در این مناظره پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای در سیاست‌های خود نداشتند. هریس و ترامپ ضمن پاسخ به سؤالاتی درباره اقتصاد، روابط خارجی، انرژی، سقط جنین، مهاجرت، تغییرات اقلیمی و مراقبت‌های بهداشتی، بیشتر مواضع همیشگی خود را تکرار کردند. هردو نامزد در پاسخ به سؤالی که درباره مبارزه با تغییرات اقلیمی مطرح شده بود، پاسخ انحرافی دادند یا نظرشان را عوض کردند. هریس قبل از اشاره به حق بیمه سنگین خانه در فلوریدا به دلیل طوفان‌هایی که رخ می‌دهد، از ترامپ که تغییرات اقلیمی را شوخی خوانده بود انتقاد کرد. او سپس از کسب‌وکارهای تولیدی و حمایت از اتحادیه‌ها گفت. ترامپ به این سؤال پاسخ نداد و در عوض از دولت بایدن و شخص رئیس‌جمهور به دلیل شکل روابط با دیگر کشورها انتقاد کرد. دیویس، ترامپ را در مورد وعده‌های قبلی‌اش درباره لغو و اصلاح قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه که به اوباماکر معروف است، تحت فشار قرار داد. او گفت: «در‌حال کار روی آن هستیم. انجامش می‌دهیم. اصلاحش خواهیم کرد‌». ترامپ درحالی‌که هنوز طرح نهایی خود را ارائه نکرده، گفت: «ایده‌اش را در سر دارد‌». او گفت: «اگر ایده‌ای به ذهن‌مان برسد، فقط در صورتی تغییرش می‌دهم که بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد‌».

جمهوری‌خواهان پس از مناظره در پشت صحنه اعتراض داشتند که دیوید مویر و لینزی دیویس، مجریان مناظره، نسبت به هریس سوگیری داشتند. ویوک راماسوامی، نامزد سابق حزب جمهوری‌خواه، این مناظره را مبارزه‌ای سه به یک علیه ترامپ توصیف کرد‌ و مایک والتز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، منصفانه‌بودن راستی‌آزمایی ای‌بی‌سی را زیر سؤال برد. در‌عین‌حال، دموکرات‌ها ترامپ را متهم کردند که در‌برابر یک نامزد جدید و نام‌آشنا تدافعی ظاهر شده است. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، در پشت صحنه گفت‌ هریس فراتر از حد انتظار ظاهر شد.

چالش مناظره دوم

در‌حالی‌که کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بلافاصله پس از این مناظره، بر برگزاری مناظره بعدی تأکید کرده است، دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه او، گفت مناظره دیگری در کار نیست. دونالد ترامپ خود را «پیروز مناظره» خواند و گفت: مشت‌زن حرفه‌ای وقتی در مبارزه می‌بازد می‌گوید من یک مسابقه مجدد می‌خواهم. به نوشته رویترز، اظهارات ترامپ در‌حالی مطرح می‌شود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد بینندگانی که کامالا هریس را برنده مناظره شامگاه سه‌شنبه دانسته‌اند در اکثریت است. بااین‌حال دونالد ترامپ افزود: «نظرسنجی‌ها به‌وضوح نشان می‌دهد که من در مناظره علیه رفیق کامالا هریس، نامزد چپ رادیکال دموکرات‌ها، برنده شدم و او بلافاصله خواستار برگزاری مناظره دوم شد». بر‌اساس یک نظرسنجی که توسط شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در ساعات پس از این مناظره انجام شد، ۶۳ درصد از تماشاگران اعلام کردند که خانم هریس عملکرد بهتری نسبت به ترامپ داشت. در همین حال، شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز نیز گزارش داده است‌ پس از مناظره، دونالد ترامپ برتری خود را در جورجیا و کارولینای شمالی از دست داده و برای اولین بار کامالا هریس در این دو ایالت پیشی گرفته است. از این دو ایالت به همراه پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا و نوادا به عنوان هفت ایالت سرنوشت‌ساز در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ یاد می‌شود. با‌این‌حال فاکس‌نیوز تأکید کرده است که مانند هر رویداد بزرگ دیگر، برای دیدن تأثیر واقعی این مناظره باید چند هفته منتظر ماند. از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست به مقایسه واکنش دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پس از دو مناظره قبلی و فعلی پرداخته و نوشته است برخلاف دموکرات‌ها «که پس از شکست سخت جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ به عزاداری درباره عملکرد او پرداختند»، جمهوری‌خواهان پس از مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس «ترجیح دادند واکنش محتاطانه‌تری در انتقاد از ترامپ‌ پیش بگیرند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها