|

گیشه سینماها در آخرین روزهای تابستان

صدرنشینی کمدی‌ها ادامه دارد

آمار فروش سینمای ایران در واپسین روزهای تابستان نشان می‌دهد مخاطبان سینما همچنان فیلم‌های کمدی را در اولویت قرار می‌دهند. برخی از کارشناسان سینما این فروش را بازتابی از شرایط اقتصادی و اجتماعی می‌دانند و معتقدند در برخی ادوار، فروش فیلم‌ها در گونه‌های مختلف سینمایی می‌تواند تا حد زیادی بازتاب شرایط اجتماعی پیرامون‌مان باشد و انتخاب آثار کمدی از سوی مخاطبان سینما، فارغ از کیفیت ساخت و قصه‌ای که روایت می‌کنند، می‌تواند نیاز مردم به لحظات شاد و مفرح را نمایندگی کند. آمار فروش گیشه نشان می‌دهد «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی بالاتر از سایر رقبا قرار گرفته است. سه‌گانه اطیابی با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی همچنان برای علاقه‌مندان سینمای کمدی جذاب است و به نظر می‌رسد ‌می‌تواند یکه‌تاز گیشه سینماها باشد.

صدرنشینی کمدی‌ها ادامه دارد

شرق: آمار فروش سینمای ایران در واپسین روزهای تابستان نشان می‌دهد مخاطبان سینما همچنان فیلم‌های کمدی را در اولویت قرار می‌دهند. برخی از کارشناسان سینما این فروش را بازتابی از شرایط اقتصادی و اجتماعی می‌دانند و معتقدند در برخی ادوار، فروش فیلم‌ها در گونه‌های مختلف سینمایی می‌تواند تا حد زیادی بازتاب شرایط اجتماعی پیرامون‌مان باشد و انتخاب آثار کمدی از سوی مخاطبان سینما، فارغ از کیفیت ساخت و قصه‌ای که روایت می‌کنند، می‌تواند نیاز مردم به لحظات شاد و مفرح را نمایندگی کند. آمار فروش گیشه نشان می‌دهد «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی بالاتر از سایر رقبا قرار گرفته است. سه‌گانه اطیابی با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی همچنان برای علاقه‌مندان سینمای کمدی جذاب است و به نظر می‌رسد ‌می‌تواند یکه‌تاز گیشه سینماها باشد.

«قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان نیز از‌جمله اکران‌های تازه سینماهاست. «قیف» روایت ماجراهایی عاشقانه بین چند انسان و غیرانسان است که مدام در معرض خطر قرار می‌گیرند. در خلال این موقعیت‌ها، موضعی انتقادی هم به وضعیت جامعه دارد. «قیف» مخفف اسم شخصیت رضا عطاران است؛ کسی که از سیاره‌ای به نام هیرکانی به زمین آمده، عاشق شده و سر سفره عقد نشسته است. این موجود فرازمینی اما گرفتار دشمنان قبیله خود، هیرکینی‌ها می‌شود و نزدیک است که به شکل گربه درآید. رضا عطاران شخصیت محوری این فیلم را ایفا می‌کند و فروش فیلم نشان می‌دهد که در این مدت کوتاه مورد استقبال قرار گرفته است.

جایگاه سوم فروش گیشه متعلق به تازه‌ترین فیلم سعید سهیلی است. «پول و پارتی» از سوم مرداد اکران خود را آغاز کرده است و طبق روال آثار متأخر سهیلی، هم‌زمان با لحظات مفرح، به نقد اجتماعی نیز می‌پردازد.

مدتی قبل سعید سهیلی در گفت‌وگو با فریدون جیرانی در برنامه «سی‌وپنج میلیمتری» به احوالات خود در سال‌های اخیر و بازتاب آن در آثارش اشاره کرد و گفت: «من حالم خوب نیست؛ به‌شدت پریشانم، به‌شدت خشمگینم و به‌شدت با سینما و مسئولان مشکل دارم. آیا من بیمارم؟ نیستم. به خدا نیستم. آیا آنها بیمارند؟ نه نیستند. مشکل از دو چیز می‌آید. مشکل سینما به‌طور کلی دو چیز است؛ جهل و تزویر. نمی‌توانم با اینها راحت باشم. هر چیزی که با فهم قاطی نشود، فاجعه است. قدرت بدون فهم، پول بدون فهم، چاقوی بدون فهم، فیلم‌ساز بدون فهم، و... تبدیل به چیز خطرناکی می‌شود. هیچ چیز الان جای خودش نیست». او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اصلاحیه‌هایی که به فیلم وارد شده است، گفت: «80 مورد اصلاحیه برای پول و پارتی داده بودند، اما انجام نشد. نشستیم با روح‌الله سهرابی (مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی) گپ زدیم و این 80 مورد را به هشت یا 18 مورد رساندیم؛ آن‌هم فیلمی که من فکر می‌کردم اصلا ممیزی نداشته باشد». «مفت‌بر» به کارگردانی عادل تبریزی از دیگر کمدی‌هایی است که به‌تازگی به اکران سینماها رسیده ‌و برخلاف رسوم معمول این‌گونه آثار، از حامد بهداد و سحر دولتشاهی که عمدتا در سینمای اجتماعی نقش‌های ویژه‌تری ایفا کرده‌اند، در این اثر دعوت به همکاری شده است. فروش این فیلم نیز مثل سایر آثار کمدی رضایت‌بخش است.

در میان فیلم‌های کمدی، هر‌از‌گاهی فیلمی که مناسب کودکان و نوجوانان باشد، جایی در میان اکران‌های شلوغ سینماها پیدا می‌کند. تعداد این‌دست آثار در سال آن‌قدر اندک است که به‌ سختی می‌توان به ارزیابی درستی درباره جایگاه این قبیل آثار میان مخاطبان پرداخت. با‌این‌حال از این حقیقت نمی‌توان به راحتی گذشت که بخش درخور توجهی از جامعه را کودکان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که نیاز به خوراک فرهنگی مناسب دارند و کم‌توجهی به ساخت آثاری که مناسب آنهاست، باعث ریزش بخش چشمگیری از مخاطبان سینما شده است. فیلم سینمایی «شهر گربه‌های ۲» به کارگردانی سیدجواد هاشمی از‌جمله آثاری است که در حال حاضر میزبان طیف سنی کودک و نوجوان است و به فروش قابل قبولی نیز دست پیدا کرده‌.

«خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی، در فصل دوم خود توانست مخاطبانش را راضی کند. این فیلم از ۱۶ خرداد به اکران رسید و با گذشت بیش از یک ماه از آغاز اکران، نسبت به فیلم‌های تازه اکران‌شده، به رده پایین‌تر جدول فروش رسیده است. فیلم سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی که اکران خود را از ۲۴ مرداد آغاز کرده است، این روزها در جایگاه هفتم فروش گیشه قرار دارد.

داستان این فیلم یک عاشقانه در دل التهاب را روایت می‌کند. رضا یک ایرانی در بین اعضای گروهک تروریستی داعش است که مسئولیت رسانه این گروه را بر عهده دارد. او در‌پی جست‌و‌جو درباره یک ایرانی اسیر توسط داعش، با همسر خود که گمان می‌کرد کشته شده است، روبه‌رو می‌شود. «شه‌سوار» به کارگردانی حسین نمازی، دیگر فیلم کمدی تازه اکران سینماها‌ست. نمازی در نشست خبری این فیلم سینمایی تأکید کرد: «از یک زمان حس کردم دیگر نمی‌توانم فیلم تلخ بسازم و تا الان بهترین فیلم من «شه‌سوار» است». «شه‌سوار» داستان یک عروسی‌ است که انگار قرار نیست هیچ‌وقت پا بگیرد، اما این‌ بار ماجرا فرق می‌کند، حتی به قیمت پنهان‌کردن جنازه عموی خانواده! سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی‌زاده، مهرناز افلاکیان، میثم رازفر، ناهید استواری، عزت‌اله رمضانی‌فر، امیر دژاکام و گیتی قاسمی ‌بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «ملاقات با جادوگر» که اکران خود را از ۲۰ تیر آغاز کرده است، پس از پشت سر گذاشتن هفته‌های ابتدایی اکران، به تدریج به قسمت پایین جدول فروش سینماها سقوط کرد. ملاقات با جادوگر با رویکردی انتقادی نوشته شده است. در این فیلم با دو آقازاده متفاوت روبه‌رو هستیم که یکی از آنها فردی تنها و ساده‌لوح است که سایرین می‌خواهند از او بهره‌کشی کنند و دیگری که اتفاقا جایگاهی پایین‌تر دارد، تلاش می‌کند معادلاتی در حد خرید و فروش استادیوم آزادی انجام دهد و بهره مالی زیادی ببرد. «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان و تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان بر اساس فیلم‌نامه‌ امیرمهدی ژوله ساخته شده و مانی حقیقی، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، نسیم ادبی، علیرضا خمسه و بهرام بهرامیان در آن ایفای نقش می‌کنند. «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک لطفی خواجه‌پاشا از معدود فیلم‌های اجتماعی و جدی سینماهاست که در مدت کوتاه اکران خود ارتباط خوبی با مخاطبانش برقرار کرده‌. بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که 12 سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندان‌شان را برهم می‌ریزد؛ کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند. این خلاصه داستانی از این فیلم سینمایی است که مارال بنی‌آدم و جواد قامتی نقش‌های اصلی آن را ایفا می‌کنند.

«آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی که به‌تازگی اکران‌ خود را آغاز کرده است، کمی با دیگر ساخته‌های این کارگردان فاصله دارد و فضای سرگرم‌کننده‌ای برای مخاطبانش ایجاد می‌کند. حامد کمیلی در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش را ایفا کرده است و محسن کیایی، گلاره عباسی، احترام برومند و مهدی هاشمی دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها