|

عضو شورای شهر تهران به دنبال آدرس 200 هزار واحد مسکونی

سؤال چهارم از شهردار تکرار شد

رئیس شورای شهر: روند قانونی طرح سؤال از شهردار طی نشده است

سؤال چهارم از شهردار تهران تکرار شد. دو هفته پیش بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران با موضوع کلنگ‌زنی پروژه 200 هزار واحد مسکونی در تهران به شهردار تهران تذکر داد. سوده نجفی از شهردار تهران خواسته بود آدرس این پروژه‌ها را به شورا ارسال کند.

سؤال چهارم از شهردار تکرار شد
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 سؤال چهارم از شهردار تهران تکرار شد. دو هفته پیش بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران با موضوع کلنگ‌زنی پروژه 200 هزار واحد مسکونی در تهران به شهردار تهران تذکر داد. سوده نجفی از شهردار تهران خواسته بود آدرس این پروژه‌ها را به شورا ارسال کند. رئیس شورای شهر تهران به اداره مصوبات می‌نویسد «به‌عنوان سؤال رسمی اعلام به شهردار»، اما در میانه راه مهدی چمران متوجه می‌شود که مسیر قانونی طرح سؤال از شهردار طی نشده و شهردار را به صحن شورا دعوت نمی‌کند. روز دوشنبه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، به رسانه‌ها درباره سرانجام ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، می‌گوید: از طرح سؤال به‌شدت استقبال می‌کنم و حتی به رئیس شورای شهر زنگ زدم که چون می‌خواهم به مأموریت بروم، آماده هستیم که در این زمینه صحبت کنیم و از آقای چمران خواستم که پاسخ ما را در دستور کار قرار دهند؛ اما ابتدا ایشان عنوان کرد که اگر اصرار دارید، باشد بیایید صحبت کنیم؛ البته بعدا بررسی کردند و گفتند که قبل از طرح سؤال باید تذکر مطرح می‌شد و باید رویه قانونی طرح سؤال طی می‌شد. هرچند که ما مصمم بودیم که پاسخ دهیم اما بعدا برخی‌ افراد مطرح کردند که ما نمی‌خواهیم جواب دهیم. شهردار تهران با بیان اینکه من بشخصه از هر چیزی که موجب شفافیت موضوعات شود، استقبال می‌کنم، گفت: ما بی‌عیب‌و‌نقص نیستیم؛ اما در راستای شفاف‌شدن موضوعات کمک می‌کنیم.

او درباره آدرس 200 هزار واحد مسکونی هم توضیح می‌دهد: این موضوع ۹۲ پلاک را در بر می‌گیرد که ۹۲ پرونده ساخت هم دارد؛ اما بخشی از این موضوع برای شهرداری تهران است و بخش عمده‌ای از آن برای دیگر نهادها، سازمان‌ها و دولت است و هنر ما این بود که موضوعات را شناسایی کرده و پرونده را به کمیسیون ماده ۵ برده و مجوز گرفتیم. به‌عنوان مثال ۶۰ هکتار برای وزارت راه و شهرسازی است که پرونده هم دارد و این را که چه زمانی بخواهد پروسه ساخت را آغاز کند، نمی‌دانیم. مشخص نیست اگر بخش عمده این پروژه‌های مسکونی مربوط به دیگر نهادها است و زمان آغاز آن مشخص نیست، چرا شهردار تهران وعده ساخت آن را به تهرانی‌ها داده است و در کارنامه امید و افتخار خود تنها به عدد تعهدات شهرداری اشاره نکرده است.

روز گذشته هم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، سخنان شهردار را تأیید می‌کند و می‌گوید: ما هنوز از ایشان دعوت نکردیم اما دعوت می‌کنیم که درباره مسکن گزارش‌های خود را ارائه دهد. او ادامه می‌دهد: ما به شهردار گفتیم آمادگی پاسخ‌گویی داشته باشد، البته موردی که مطرح شد، مراحل قانونی را طی نکرده بود و ما روز سه‌شنبه را در نظر گرفته بودیم اما چون سفر بریکس پیش آمد، اجازه دادیم به فرصت دیگری موکول شود. آن موضوعی که مطرح شد، سؤال نبود و سؤال باید مراحل قانونی خود را طی کند. سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، هم پس از سخنان تازه چمران یک بار دیگر سؤال خود را از شهردار تهران درباره پروژه‌های مسکن شهرداری تهران مطرح کرد. او روز گذشته در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به طرح سؤال خود از شهردار تهران با بیان اینکه این‌جانب در راستای ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران در تاریخ ۱۱ شهریور یعنی ۱۵ روز پیش سؤالی از شهردار تهران داشتم که تقدیم ریاست شورای شهر تهران، آقای چمران، کردم که ایشان نیز این موضوع را تأیید و به شهردار تهران ابلاغ کردند، می‌گوید: در ماده ۸۳ قانون انتخاب شهرداران این‌گونه قید شده که چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا از سوی رئیس‌ شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت رعایت‌نشدن مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در‌این‌‌صورت رئیس شورا سؤال را کتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر تا مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده ‌شورا و پاسخ به سؤال است.

نجفی یادآوری می‌کند: سؤال بنده به استناد تذکر دیگر اعضای شورای شهر تهران بود که در این زمینه پیش‌تر تذکر داده بودند، اما گویا طرح سؤال ۱۱ شهریور بنده را تذکر نامیده‌اند، بنابراین بنده یک بار دیگر سؤال خود را مطرح می‌کنم تا ایرادی که برخی به این موضوع دارند، رفع شود. بنده قطعا به سؤال اصرار دارم و خواستار حضور شهردار در صحن شورا برای پاسخ به این سؤال هستم.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری تور بازدید خبرنگاران از پروژه‌های مسکن شهرداری تهران می‌گوید: متأسفانه شهرداری به جای پاسخ‌گویی اقدام به برگزاری تور بازدید با حضور خبرنگاران کرده و در اقدامی عجیب بنده را هم به این تور دعوت کرده که در زمان مناسب به این موضوع خواهم پرداخت.

پیگیری سرانجام بازگشت 30 تابلوی نفیس شهرداری

اما یکی از تذکرهای درخورتوجه روز گذشته اعضا، خروج 30 تابلوی نفیس از موزه امام علی و بازگشت نامشخص این تابلوها بود. هرچند که رئیس فرهنگی و هنری شهرداری تهران که در حاشیه شورای شهر حضور داشت، به خبرنگار «شرق» می‌گوید که این تابلوها برگشته‌اند و در نامه‌ای به عضو شورای شهر اعلام شده که تابلوها بازگشته است. اما ناصر امانی به «شرق» توضیح می‌دهد که تا زمان اعلام تذکر پیگیری‌هایش بی‌پاسخ مانده است. امانی روز گذشته در تذکری هشدار می‌دهد: گزارشی به بنده رسیده که از موزه امام علی تعداد ۳۰ عدد تابلوی ارزشمند هنری با صورت‌جلسه‌ای با عنوان برگزاری نمایشگاه به امانت به مجموعه‌ای از خارج شهرداری تهران واگذار شده و با اینکه این نمایشگاه برگزار نشده، این تابلوها به موزه امام علی که وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است، برگشت داده نشده است. او با بیان اینکه مسئولان موزه تلاش بسیار داشتند که تابلوها برگردد؛ اما جواب تماس تلفنی این عزیزان را هم ندادند، می‌گوید: در تاریخ مردادماه سال ۱۴۰۳ درباره کم‌ّوکیف این موضوع به سازمان فرهنگی و هنری نامه زدم و پیگیری‌ها نشان داد که تا این لحظه نه‌تنها گزارشی نداده‌اند، حتی پاسخ صریح و روشنی به نماینده کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که پیگیر این موضوع نیز بودند، داده نشده و ما نگران هستیم، چرا‌که فقط ارزش یکی از این تابلوها،‌ حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده و ارزش معنوی آنها مهم‌تر است و به شهرداری تهران تذکر می‌دهم که این تابلوها به موزه امام علی برگردد.

تهران به استقبال مهر می‌رود

اما روز گذشته سه معاون شهردار درباره اقدامات شهرداری برای آمادگی آغاز سال تحصیلی جدید در صحن شورای شهر گزارش دادند. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، از تلاش برای شناورسازی ساعت کاری ادارات در مهر‌ماه سخن گفت و اینکه شهردار تهران جلساتی با معاون اول رئیس‌جمهور داشت. او با بیان اینکه در راستای روان‌سازی ترافیک در مهرماه، برگزارنشدن نمایشگاه‌ها را پیگیری کردیم، می‌گوید: البته دقت داشته باشید که با وجود پیگیری‌ها سال گذشته نمایشگاه فرش برگزار شد که عارضه‌ ترافیکی را به شهر تحمیل کرد، اما تلاش می‌شود که امسال با هماهنگی‌های انجام‌شده در مهرماه نمایشگاهی برگزار نشود. به گفته او تغییرات ساعت جابه‌جایی بار و کالا و صادرنشدن مجوز حفاری از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر نیز ابلاغ شده است و در این مدت ۳۱۲ مدرسه ایمن‌سازی شدند و حتی چراغ‌های راهنمایی مقابل مدارس نیز ترمیم شده و برای استقرار آمبولانس نیز هماهنگی لازم انجام شده است.

معاون شهردار تهران درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر اینکه تا امروز ۱۰۲ اتوبوس داخلی تحویل گرفتیم که تا پایان هفته وارد ناوگان می‌شود، اضافه می‌کند: پارت اول اتوبوس‌های برقی چینی رسیده و در گمرک بندرعباس است و چون به صورت بدون کانتینر می‌آوریم، ۱۲ دستگاه رسیده و از پایان مهرماه ال‌آرتی و مابقی اتوبوس‌ها به بندرعباس می‌رسد و ۱۵۰ تاکسی برقی هم رسیده است که در حال ترخیص هستیم. محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، از توزیع ۲۴ هزار بسته نوشت‌افزار به‌عنوان نماد ۲۴ هزار شهید تهران میان دانش‌آموزان خبر داد. اعضای شورای شهر تهران درباره گزارش شهرداری تهران برای آغاز سال تحصیلی توضیحاتی ارائه داده و بر‌ ایمن‌سازی مدارس، کاهش بار ترافیکی مهرماه، رسیدگی به فضای سبز مدارس و دانشگاه‌ها در راستای جلوگیری از خشک‌شدن آنها و تعیین تکلیف وضعیت ثبت‌نام اتباع به‌ویژه در مناطق جنوبی تهران تأکید کردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها