|

تبیین برنامه‌های دولت چهاردهم در نخستین گفت‌و‌گوی رسمی رئیس‌جمهوری با خبرنگاران چاره‌ای جز حل FATF نداریم

چاره‌ای جز حل FATF نداریم

اولین نشست خبری رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان عصر دیروز هرچند با تأخیر یک‌ماهه برگزار شد، اما نشستی متفاوت از همه نخستین نشست خبری‌های رؤسای جمهور بود. نشستی که بارها با تشویق خبرنگاران برای صداقت و صراحت رئیس‌جمهور همراه شد و شوخی‌های شیرین پزشکیان خستگی انتظار چندساعته برای آغاز برنامه را از تن‌ها بیرون کرد.

چاره‌ای جز حل  FATF نداریم
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

اولین نشست خبری رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان عصر دیروز هرچند با تأخیر یک‌ماهه برگزار شد، اما نشستی متفاوت از همه نخستین نشست خبری‌های رؤسای جمهور بود. نشستی که بارها با تشویق خبرنگاران برای صداقت و صراحت رئیس‌جمهور همراه شد و شوخی‌های شیرین پزشکیان خستگی انتظار چندساعته برای آغاز برنامه را از تن‌ها بیرون کرد. مانند جایی که گفت خودم هم نفهمیدم چطور‌ رئیس‌جمهور شدم، یا زمانی که صبوری نکرد تا سؤال خبرنگار چینی ترجمه شود، به لحاظ تسلط بر زبان انگلیسی تشویق حضار را دریافت کرد، یا حتی وقتی در رد ادعای ارسال موشک از ایران به یمن، نام موشک‌های هایپرسونیک ایران را به خاطر نیاورد، همگی صحنه‌هایی از همان بخش کاملا شناخته‌شده رئیس‌جمهوری بود که در این یک ماه گذشته بارها مردمی‌بودنش را به رخ کشیده بود. البته همین فاصله یک‌ماهه هم نکته مثبتی با خود داشت و همان‌گونه که پزشکیان در واکنش به سؤال روزنامه «شرق» توضیح داد، در عمل بخش مهمی از سؤالاتی که ممکن بود در روز اول انتخابش پرسیده شود و به وعده ختم شود، به مرحله اجرا رسیده بود؛ مانند بازگشت استادان و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها، کم‌رنگ‌شدن گشت ارشاد، تقویت روابط همسایگی با سفر به عراق و ارسال پالس مثبت به دنیا برای ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها، اما باید در آینده پیگیر اجرای آنها بود چون دولت تازه‌کاری است و رئیس‌جمهور هم از آنها و نگاهش برای تحقق آنها سخن گفت. مسعود پزشکیان دیروز از تلاش دولت برای رفع فیلترینگ و رفع حصر و حذف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکوری‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت توضیحاتی ارائه داد.

نشست دیروز رأس ساعت 15 با ورود رئیس‌جمهور به سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد و مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور، توضیحاتی از تغییر نحوه برگزاری نشست ارائه داد که مهم‌ترین آن، قرعه‌کشی برای نوبت پرسیدن پرسش‌ها بود و برای اولین بار، صداوسیما که همیشه ‌شانس اولین پرسش را داشت، در میانه‌های نشست فرصت پرسیدن را به دست آورد. رئیس دولت چهاردهم دیروز در نخستین نشست خبری خود که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: سؤال می‌شد که چرا جلسه نمی‌گذارید؟ من می‌گفتم بگذارید یک‌سری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می‌گذاریم. وی افزود: روزی که برای نشست خبری انتخاب شده، خود‌به‌خود با نگاه ما همخوانی دارد. هفته وحدت با آنچه ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند، بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حقشان است؛ مستقل از قومیت و نژادی که دارند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: رسول خدا که به مدینه آمد، دعواها و اختلاف‌ها‌ بین قبایل خیلی بود. پزشکیان گفت: حضرت علی فرمودند‌ انسان‌ها از زمان آدم تاکنون، مانند دندانه‌‌های یک شانه هستند؛ هیچ عربی بر عجمی، هیچ سیاهی بر سفیدی برتری ندارد، مگر به خاطر تقوا. تقوا در ادبیات اعتقادی و در نگاه منِ مدیر یعنی حرکت بدون خطا. این حرکت بدون خطا در اقتصاد، پزشکی و مدیریت هر‌کدام معنای متفاوتی دارد. وی افزود: مؤمن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به سادگی تغییر نکند؛ این کلیت کار ماست و مبنای خود را بر وحدت و انسجام قرار داده‌ایم. الان هم اگر مسائلی هست که می‌شود نقد کرد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید؛ دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه و اثرگذاری داشته باشند. رئیس‌جمهور گفت: باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد. رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم بر اساس این چارچوب. با همین نگاه ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

برای رفع تحریم‌ها و FATF به مجمع تشخیص نامه خواهم زد

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتما خواهم نوشت‌ برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود. وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطات‌مان را در اول و با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم، با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم. رئیس‌جمهور افزود: همین کار را می‌توانیم با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم، داشته باشیم و طبیعتا همان چیزی که گفتید کاملا درست است. لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت حتما ‌ پیش می‌بریم.

در رابطه با «رونق تولید» قدم اول ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا‌ مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی هشت‌درصدی (بر اساس برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از‌جمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟‌ گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزادکردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیلگری کنیم.

قرارداد ۲۵ساله ایران و چین عملیاتی خواهد شد

پزشکیان در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار چین با اشاره به رابطه بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران با کشور چین‌ گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است. وی افزود: کاری که چین در ارتباط با میانجیگری میان ما و عربستان سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگی برای هماهنگی در منطقه است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقت‌نامه مشترک ۲۵ساله ایران و چین نیازمند عملیاتی‌شدن است، گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم دلیل اجرانشدن آن ‌چیزی را که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، بررسی کنم تا اجرائی و عملیاتی شود. پزشکیان یادآور شد: ارتباط ما در همان بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران و دسترسی ما به چین کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند. وی تصریح کرد: می‌خواهیم همان شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می‌گوییم با امکانات و دسترسی‌ها و تکنولوژی‌های مناسبی آن را پیش ببریم؛ چراکه مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم چیزی را که نوشته شده عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

اولویت اول ما پیداکردن نگاه و زبان مشترک در داخل است

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم، گفت: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان با هم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. رسول خدا‌(ص) می‌فرمایند که همه شما مسلمانان، نه مؤمنان، با هم برادرید. وی افزود: چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم ولی چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به راحتی سوار قطار شده و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟ رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی بتوانیم راحت با هم رفت‌وآمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفظ کرده‌ایم، اقتصاد و فرهنگ‌مان را توسعه داده‌ایم، بازار را رونق داده‌ایم و تبدیل به جمعیتی شده‌ایم که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد. پزشکیان با بیان اینکه باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلات‌مان را حل کنیم، آن زمان می‌توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولیدکنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم. وی افزود: مسئله FATF و مسئله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم. اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید، نه‌تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، بلکه می‌توانیم خود را به چشم‌اندازهای رهبر معظم انقلاب برسانیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اولویت اول ما پیداکردن نگاه و زبان مشترک است. دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی‌کردن سیستم برای اجراست که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم برای این منظور برنامه بنویسند.

غرب می‌داند ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره که پرسید «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده؛ آیا در بحبوحه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تأخیر انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند؟ ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. وی افزود: اینکه یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل‌کشی می‌کند اعتراض می‌کنیم و نگاه مشترکی داریم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: در مقابل دیدگان دنیا، اسرائیل نسل‌کشی می‌کند و کسی هم اعتراض نمی‌کند. اگر غرب نسبت به امنیت اسرائیل نگران است چرا نسبت به غزه و فلسطین نگران نیست؟ جهان نباید اجازه دهد یک گروه با قدرت خود و پشتیبانی قدرت‌ها، مردم بی‌گناه را نابود کند و بعد نگران این باشند که ایران به آنها موشک داده است. پزشکیان تأکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم اما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

برای انتخاب وزرا ۲۰ تیم به مدت ۱۰ هزار ساعت کار کردند

او در پاسخ به سؤال خبرنگار هم‌میهمن درباره بالا‌بودن متوسط سن اعضای دولت که بالای ۵۹ سال است و استفاده از نیروهای جوان در معاونت‌های وزارتخانه‌ها‌ بیان کرد: این حرف کاملا درستی است. بنا را بر این گذاشته بودیم که میانگین سنی وزرا ۵۵ سال باشد. ولی در فراخوان‌هایی که دادیم و عزیزانی که برای ما سوابق فرستادند و تیم‌هایی که این سوابق را بررسی می‌کردند، حدود ۲۰ تیم بودند و به همه کسانی که گفته بودیم می‌توانند به ما کمک کنند، شرح حال ارائه بدهند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این ۲۰ تیم به همراه شورای سیاست‌گذاری بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا تیم نهایی برای وزرا تعیین شود، اظهار کرد: افرادی که خود را نامزد کرده بودند یا آنهایی که جریان‌ها و جناح‌ها معرفی کرده بودند، در ارزیابی‌ها شد‌ آنچه‌ امروز می‌بینید. پزشکیان اضافه کرد: مدیران ما معمولا طول عمر زیادی ندارند و در روند سازمان پله‌به‌پله بالا نمی‌آیند. لذا تعداد مدیرانی که بر ‌اساس ثبات سازمان در سیستم هستند، خیلی کم است. او با بیان اینکه به وزرا گفته‌ایم از نخبگان، دانشجویان و افراد جوان در کنار خود استفاده کنند، گفت: این رویه سبب خواهد شد همراه معاونان تجربه‌ای کسب کنند. در مراحل پایین‌تر هم به جوانان میدان بدهند تا رشد کنند. ضمن آنکه در حین رشد، آموزش‌های لازم را ببینند.

از جوانان، مذاهب و قومیت‌ها استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای سازمان اداری و استخدامی دنبال فردی است که مفاهیم مدیریت عملکرد نیروی انسانی را بداند، اظهار کرد: چرا‌که صرف اینکه یکی رئیس شود و پست سازمانی بدهیم، نتیجه‌ای ندارد. هر نیروی انسانی احتمال اشتباه دارد اما وظیفه آن مسئول، تربیت و ارتقای نیروی انسانی است‌ نه اینکه اگر اشتباه کرد، او را کنار بگذاریم و فرد دیگری را جانشین کنم و همین روند دوباره تکرار شود. پزشکیان گفت: در ۴۵ سال گذشته نیروی انسانی آورده‌ایم و این اتفاق تکرار شده و نتیجه‌اش این شده که وقتی به پرونده نگاه می‌کنیم، نیرو نمی‌بینیم. البته قول می‌دهیم حتما از جوانان، خواهران، مذاهب و قومیت‌ها بر ‌اساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده کنیم.

تلاش می‌کنیم ارتباط‌مان را با همه کشورهای اسلامی تقویت کنیم

او در پاسخ به پرسش خبرنگار المیادین درباره سفر ولیعهد عربستان به تهران‌ گفت: باور و اعتقاد من این است که ما با هم برادریم. چرا باید با هم رفت‌وآمد نداشته باشیم؟ چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم؟ هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک‌تر کند، من شخصا از آن استقبال می‌کنم. رئیس‌جمهور افزود: حضرت علی(ع) در وصیت‌نامه‌اش‌ فرموده‌اند‌ هر اختلافی را که بتوانیم‌ میان مسلمانان حل کنیم، از سال‌ها نماز و روزه ارزشش بالاتر است و این باور ما هم هست. چه با عربستان سعودی، چه با مصر و چه با اردن و چه با همه کشورهای اسلامی، تلاش خواهیم کرد ارتباطات‌مان را تقویت کنیم.

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره انتقال پایتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جدید در تهران، گفت: بنا بر گفته وزیر راه و شهرسازی، برای حل معضلات مسکن در تهران و ایجاد توسعه‌ باید بین منابع و مصارف نیازها و داشته‌ها تعادل ایجاد کرد. اگر منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم، قطعا یک روز نابود خواهیم شد. او افزود: نشست زمین در تهران از نظر محیط‌زیستی وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهایی که در اطراف تهران است، در صورت کاهش بارندگی، تمام خواهد شد. بر همین اساس باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. ما یک امکان بزرگ در کنار خلیج فارس داریم که بسیاری از کشورها حسرت آن را می‌کشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تراکم را به سمتی بکشانیم که در آنها امکان ماندن وجود دارد، اظهار کرد: باید تعادلی بین محیط زیست و ادامه زندگی به وجود بیاوریم. همچنین بیشتر کارخانه‌های اطراف تهران، ماده اولیه را از کنار خلیج فارس می‌آورند، آن را تبدیل کرده و دوباره به خلیج فارس ارسال می‌کنند که سبب افزایش قیمت تمام‌شده کالا می‌شود. پزشکیان گفت: این‌گونه نیست که بگوییم ساخت‌وساز مسکن یک‌دفعه در تهران متوقف خواهد شد؛ چرا‌که این یک معضل است. باید رسانه در این زمینه به ما کمک کند. در غیر این صورت با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به سمت فروپاشی می‌رویم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی که می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی مواجه کند و رهبری نیز در مورد انتصاب افراد زاویه‌دار و بدسابقه هشدار دادند، اما متأسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه در دولت شما پست و مقام گرفتند، آقای رئیس‌جمهور آیا از این انتصابات خبر دارید، تصریح کرد: چیزی که شما می‌گویید فتنه، من با یک نگاهی در یک صف [به موضوعی] اعتراضی کرده‌ام، شما در صف دیگر اعتراض دیگری کردید. شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با او است. اینها تصورات است. هرکس تصور می‌کند حق با او است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: نگاه ما این است که همه در چارچوب چشم‌اندازی که رهبری تعیین کردند و سیاست‌های کلی‌ای که ابلاغ کردند عمل خواهیم کرد. اگر کسی در گذشته بر‌اساس نگاهی که شما دارید و شاید حق هم با شما باشد، می‌خواهد الان کمک کند و آدم توانمندی هم است، به او بگوییم چون در گذشته فلان موضع را اتخاد کرده‌اید، چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟ پزشکیان گفت: قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بزنیم. وفاق یعنی بپذیریم عیب‌هایی داشته‌ایم. این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم. می‌خواهیم بر‌اساس قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم. اگر خلاف آن عمل کردند، با آنها برخورد می‌کنیم.

جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و حمایت از برگزاری آنها، گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم ضد‌انقلاب شویم و ما را از پست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت. او افزود: اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند، نباید منتقد را اخراج کنند؛ باید خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعید، مملکت درست نمی‌شود. مملکت با گفت‌وگو درست می‌شود. رئیس‌جمهور تأکید کرد: در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تأکید داریم. منظور این نیست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر باید توسط قوه قضائیه محاکمه شود.

مملکت برای عده‌ای خاص نیست، بلکه برای همه است

پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار انصاف‌نیوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئیس‌جمهور، گفت: ابرپروژه‌های مورد نظرم نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آنکه نرم‌افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه‌ آوردن مردم برمی‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند‌ مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوششان نیامد، بلند شوند‌ بروند، از این حالت خارج شود. او با بیان اینکه مملکت برای همه است، یادآور شد: این‌گونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوششان نیامد، نباشند. البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم‌افزاری از سخت‌افزاری پیچیده‌تر است. تغییرات نرم‌افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه‌ها می‌رسد. رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که برای من خیلی مهم است‌ این باور را در مردم ایجاد کنیم که با با آنهاییم و مردم باید به ما کمک کنند که مملکت را درست کنیم، گفت: این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ماست و دغدغه‌هایی که دوستان ما می‌گویند چرا فلان فرد را در فلان سمت گذاشته‌ای، باید بگویم همه اشتباه می‌کنیم و معصوم نیستیم. اما هنر این است که عیب‌های هم را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

‌‌‌‌‌اقتصاد ما مریض است و مداخله و عمل می‌خواهد

او در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «شرق» درباره کنترل گرانی‌ها و شرطی‌شدن مدیران و مسئولان در نحوه مقابله با این مسئله و همچنین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: باید مستقر می‌شدیم، سپس با شما خبرنگاران صحبت می‌کردیم؛ تا حدودی ثبات پیدا کرده‌ایم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. باید کمک کنید که بتوانیم روش‌های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم تلخ باشد، پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید. پزشکیان افزود: اگر لازم شد مداخلاتی انجام می‌دهیم، بپذیریم که این مداخلات می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله‌ای را به هیچ سیاست‌گذاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایمتی به همراه دارد که باید آن را بپذیریم. او درخصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کنیم.

   دادستانی اجازه برخورد گشت ارشاد با مردم را نداده است

او در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین درباره راهکار عملی رئیس‌جمهور درباره مطالبات مردم در زمینه ساماندهی اتباع خارجی و برطرف‌کردن معضلات گشت ارشاد، گفت: گشت ارشاد را پیگیری می‌کنیم و دادستانی هم اعلام کرد که حق برخورد ندارند. رئیس‌جمهور افزود: برای ساماندهی اتباع افغانستانی، سه جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ برخی از این اتباع مجاز هستند و برخی غیرقانونی وارد شده‌اند که نوع برخورد با آنها متفاوت است. ما با هم برادریم ولی مراعات چارچوب بین دولت‌ها لازم است. چارچوب قانونی بین کشورها باید نوشته شود. درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم. پزشکیان افزود: مقداری از بدهی بازنشستگان پرداخت شده است. مبلغ بدهی ما به آنها بیش از ۷۰ همت است. اما کل آنچه در قانون آمده ۲۰ همت است؛ درحال پیداکردن منبع برای پرداخت مازاد آن هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها