|

ما هنوز امیدوار هستیم

خانه سینما امسال تصمیم گرفت به‌ جای برگزاری جشن به شیوه سنتی، روز ملی سینما را در کنار مردم با حضور سینماگران برگزار کند. این اتفاق رخ داد و‌ برنامه پایانی بزرگداشتی برای «کیومرث پوراحمد» و «داریوش مهرجویی» بود. فرصتی برای آنکه اتفاقات رخ‌داده برای سینماگران و هنرمندان در دو سال گذشته مرور شود. محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما، گفت: «بعضی از همکاران سینماگر ما هم اعلام کردند به دلیل شرایط اجتماعی سال‌های گذشته امسال حال و حوصله چندانی برای برگزاری جشن ندارند، ما هم تلاش کردیم تا به‌عنوان یک نهاد صنفی شرایط را برای همه سینماگران فراهم کنیم».

خانه سینما امسال تصمیم گرفت به‌ جای برگزاری جشن به شیوه سنتی، روز ملی سینما را در کنار مردم با حضور سینماگران برگزار کند. این اتفاق رخ داد و‌ برنامه پایانی بزرگداشتی برای «کیومرث پوراحمد» و «داریوش مهرجویی» بود. فرصتی برای آنکه اتفاقات رخ‌داده برای سینماگران و هنرمندان در دو سال گذشته مرور شود. محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما، گفت: «بعضی از همکاران سینماگر ما هم اعلام کردند به دلیل شرایط اجتماعی سال‌های گذشته امسال حال و حوصله چندانی برای برگزاری جشن ندارند، ما هم تلاش کردیم تا به‌عنوان یک نهاد صنفی شرایط را برای همه سینماگران فراهم کنیم». عسگرپور با اشاره به نقل‌قول‌هایی که این مدت از مدیران قبلی سینما شده، گفت: «در این موقعیت اندیشه در سینما کم شده و عرصه برای کسانی که به دنبال انتقال اندیشه هستند، تنگ شده است». او بیان کرد: «نگرانی من از حذف اندیشه در سینما است». عسگرپور گفت: «هدف از برگزاری پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما این است که فراموش نکنیم سینمای ما در همین چند سال اخیر از کجا به کجا رسیده است». او‌ همچنین یادی از دو هنرمند بزرگ سینما کرد که پرونده فوت‌شان عجیب بود و هنوز هم حل نشده است.

قاتلان در میان ما هستند: در ادامه مراسم اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، محسن امیریوسفی‌ درباره روز درگذشت داریوش مهرجویی گفت: «من در ساعت اولیه که خبر آن جنایت آمد، به محمدشهر رفتم و شاهد آن فضای سوررئال بودم. یادم هست که در مراسم درگذشت کیارستمی، مهرجویی فریاد زد قاتلان در میان ما هستند. شاید عده‌ای آن روز خرده گرفتند، ولی انگار او راست می‌گفت». امیریوسفی ادامه داد: «شش ماه بعد از فوت کیومرث پوراحمد آن اتفاق عجیب برای مهرجویی و همسرش رخ داد، بعد از این دو حادثه ما وارد فضای عجیبی شدیم، حالا با کارگردان‌هایی مواجه هستیم که از مرز رد می‌شوند‌ یا کارگردان‌هایی که دیگر نخواستند فیلم بسازند، همین وضعیت را در بازیگران هم داریم، امروز بازیگرانی هستند که پرونده قضائی دارند». این کارگردان گفت: «وعده‌هایی برای حل مشکلات قضائی سینماگران داده شده اما چندان امیدوار نیستیم. به نظرم صادقانه‌ترین رفتار در وضعیت موجود را از طرف آقای صالحی، وزیر ارشاد، دیدیم که با اکراه این مسئولیت را قبول کرد، شاید می‌دانست که نمی‌گذارند کاری انجام شود، با وجود این ما هنوز امیدوار هستیم».

چرا پوراحمد خودکشی کند؟

ابوالحسن داوودی دیگر سینماگری بود که سخن گفت. او با تحسین مهرجویی گفت: «در این زمانه که لفظ استاد بی‌ارزش شده، داریوش مهرجویی یک استاد واقعی بود». او ادامه داد: «وقتی خواستم به این مراسم بیایم، گمان کردم در ازدحام جمعیت انتظار خواهم کشید و چهره‌های زیادی را خواهم دید اما چنین اتفاقی نیفتاد. امیدوارم با توجه به رویکرد افزایش وفاق ملی پیگیری کنیم و متوجه شویم که چرا سینماگران قهر کردند، چرا اصلا مردم قهر کردند و بیشتر از اینکه این ماجرا برای ما مهم باشد، باید برای دولتمردان مهم باشد». ابوالحسن داوودی با اشاره به مرگ دو کارگردان سینمای ایران گفت: «بهتر است این سؤال را بپرسیم که پشت این اتفاقات چه بوده است؟ در پس این ظن‌ها و سوءظن‌ها چه چیزی بود و نتیجه آن چه شده است؟ بنابراین بهتر است وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کنیم». او ادامه داد: «اصلا تمام این شک‌ها را کنار بگذاریم و بپذیریم که کیومرث پوراحمد خودکشی کرده است، آیا این ماجرا برای خانه سینما جای سؤال نیست؟ کسی‌ که سیر فیلم‌هایش همگی نشان از زندگی و امید دارد، چرا خودکشی کرده است؟».

۲۶ پرونده: اما علیرضا حسینی، عضو هیئت‌رئیسه خانه سینما، علاوه بر یادکردن از این دو کارگردان و سرانجام تلخ‌شان‌ گفت: «در این یک هفته‌ 14 برنامه داشتیم که شامل رونمایی از کتاب و برگزاری پنل‌های تخصصی بود. در این مدت بیش از دو هزار خبر درباره پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما از طرف رسانه‌ها منتشر شد». او گفت: «تعداد 21 پرونده باز از هنرمندان سینمایی و پنج پرونده باز از دیگر هنرمندان از طرف خانه سینما در حال پیگیری است». خانه سینما با همکاری مراکز فرهنگی هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از ۱۸ تا ۲۶ شهریور در مراکز فرهنگی شهر برگزار کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها