|

پذیرش طرح استیضاح مکرون

مجلس ملی فرانسه به بررسی طرح استیضاح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور خواهد پرداخت؛ طرحی که توسط گروه چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ارائه شده است.

پذیرش طرح استیضاح مکرون

مجلس ملی فرانسه به بررسی طرح استیضاح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور خواهد پرداخت؛ طرحی که توسط گروه چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ارائه شده است. این طرح با حمایت ۸۱ نماینده از بلوک چپ‌گرای «جبهه مردمی جدید»، از جمله ۷۲ نماینده از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، به‌علاوه حزب سبزها و تعدادی دیگر از نمایندگان گروه دموکرات‌های چپ و جمهوری‌خواهان، مواجه شده است.

این پیشنهاد طبق ماده ۶۸ قانون اساسی فرانسه ارائه شده که امکان برکناری رئیس‌جمهور در صورت نقض وظایفش را فراهم می‌کند. بر‌اساس گزارش «یونی‌اسپوتنیک»، این طرح پس از آن ارائه شد که رهبر فرانسه، مشارکت چپ‌ها در دولت جدید را که بعد از پیروزی ائتلاف آنها در انتخابات پارلمانی در حال شکل‌گیری است، رد کرد. در انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه جولای، بلوک چپ‌گرا اکثریت آرا را به دست آورد و ۱۸۲ کرسی از ۵۷۷ را کسب کرد. ائتلاف ریاست‌‌جمهوری مکرون با نام «با هم برای جمهوری» در مکان دوم قرار گرفت و ۱۶۸ کرسی در مجلس ملی به دست آورد. حزب راست‌گرای «جبهه ملی» به همراه متحدانش از حزب جمهوری‌خواه، به عنوان سومین قدرت پارلمانی با ۱۴۳ کرسی شناخته شد. بنابراین، هیچ نیروی سیاسی اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید را به دست نیاورد. انتظار می‌رود ترکیب کابینه جدید فرانسه تحت نخست‌وزیری میشل بارنیه، این هفته اعلام شود. دفتر مجلس ملی پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ طرح مشابهی برای استیضاح «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه را غیرقابل قبول اعلام کرده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها