|

وقتی رسانه‌ها وارد می‌شوند

از سه‌شنبه بعدازظهر که پیجرها در لبنان منفجر و موجب زخمی و جان باختن بیش از سه هزار نفر شد، پیگیری درباره چگونگی این انفجار آخرالزمانی آغاز شده است. هرچند در ابتدا کارشناسان آن را به حمله سایبری تشریح کردند، اما کمی بعد مشخص شد در این پیجرها، قبل از رسیدن به دست صاحبانشان، مقداری مواد منفجره کار گذاشته شده بود. در این میان نمی‌توان نقش رسانه‌ها را برای پیگیری این انفجار نادیده گرفت. آنان با پیگیری سرنخ‌ها توانسته‌اند حداقل چند مظنون را که اکنون متواری هستند معرفی کنند. آنها جلوتر از پلیس و حتی شاکیان قدم برداشته‌اند. در‌حال‌حاضر کشورهای تایوان، مجارستان و بلغارستان هرگونه مداخله و حضور این پیجرها در کشورشان را تکذیب کرده‌اند.

از سه‌شنبه بعدازظهر که پیجرها در لبنان منفجر و موجب زخمی و جان باختن  بیش از سه هزار نفر شد، پیگیری درباره چگونگی این انفجار آخرالزمانی آغاز شده است. هرچند در ابتدا کارشناسان آن را به حمله سایبری تشریح کردند، اما کمی بعد مشخص شد در این پیجرها، قبل از رسیدن به دست صاحبانشان، مقداری مواد منفجره کار گذاشته شده بود. در این میان نمی‌توان نقش رسانه‌ها را برای پیگیری این انفجار نادیده گرفت. آنان با پیگیری سرنخ‌ها توانسته‌اند حداقل چند مظنون را که اکنون متواری هستند معرفی کنند. آنها جلوتر از پلیس و حتی شاکیان قدم برداشته‌اند. در‌حال‌حاضر کشورهای تایوان، مجارستان و بلغارستان هرگونه مداخله و حضور این پیجرها در کشورشان را تکذیب کرده‌اند.

 بنا‌بر تصاویر منتشرشده از بقایای این پیجرها، شرکت تایوانی «گولد آپولو» آنها را تولید کرده است. خبرنگاران بلافاصله به این شرکت مراجعه کردند اما اعلام شد‌ شرکت مجارستانی «مشاوران بی‌ای‌سی 

(BAC Consulting)» مجوز تولید این پیجرها را در اروپا در اختیار دارد و این شرکت مسئول تولید این پیجرهاست.

 خبرنگاران‌ سراغ این شرکت مجارستانی رفته‌اند. این شرکت که در ماه مِی‌ ۲۰۲۲ ثبت شده، هیچ دفتر رسمی‌ای ندارد و فقط طبقه همکف ساختمانی را در بوداپست با دیگر شرکت‌ها شریک است. وب‌سایت این شرکت از روز چهارشنبه از دسترس خارج شده است. شرکت بی‌ای‌سی در عرصه «محیط زیست، توسعه و امور بین‌المللی» و همچنین ۱۱۸ زمینه دیگر از جمله شکر، تولید روغن، خرده‌فروشی جواهرات و استخراج گاز طبیعی فعالیت دارد. بنا‌بر گزارش مالی بی‌ای‌سی، در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۲۵ هزار دلار و در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۹۳ هزار دلار درآمد داشته و ۳۲۴ هزار دلار، یعنی ۵۵ درصد درآمدش را صرف خرید تجهیزات کرده است.

 پس از آنکه مکان شرکت توسط خبرنگاران شناسایی شد، آنها سراغ رئیس شرکت رفتند. «کریستیانا بارسونی-آرچیدیاکونو»، مدیرعامل ایتالیایی-مجارستانی شرکت «مشاوران بی‌ای‌سی» به عنوان متهم انفجار پیجرها شناخته می‌شود. خبرنگاران خیلی زود او را پیدا کردند اما او در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی هرگونه دست‌داشتن در تولید این پیجرها را رد کرد و گفت: «من فقط واسطه‌گری می‌کنم. فکر کنم اشتباه گرفته‌اید». پس از آن بود که دیگر در انظار عمومی ظاهر نشد. البته دولت مجارستان نیز اعلام کرد‌ پیجر‌های ارسال‌شده هیچ‌وقت در مجارستان نبودند و به نظر می‌رسد شرکت «مشاوران بی‌ای‌سی» فقط به عنوان واسطه عمل کرده است. با وجود این اکنون خبری از مدیرعامل این شرکت نیست. مادرش گفته است تحت مراقبت سرویس مخفی مجارستان قرار دارد. مراجعه خبرنگاران به آپارتمان او در ساختمان مجللی در بوداپست فایده‌ای نداشته است. درِ خانه بسته بوده و همسایه‌ها و دوستانش هیچ خبری از او ندارند. خبرنگاران سراغ دوستان و آشنایان این زن سیسیلی رفته‌اند و به گزارش یورونیوز، دریافته‌اند او به هفت زبان زنده دنیا مسلط است، دکترایش را در فیزیک ذرات از یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا گرفته و برای کارهای بشردوستانه به‌ آفریقا سفر کرده است. از نظر دوستانش بی‌اندازه باهوش اما بی‌قرار است، شغل‌های مختلفی را امتحان کرده‌، به درآمد بالا علاقه دارد و زودباور است.

 از طرف دیگر در تایوان نیز شرایط به همین راحتی نیست. دولت این کشور از دو نفر بازجویی کرده است.

 به نظر می‌رسد پای یک واسطه دیگر هم در میان است. به گزارش وب‌سایت مجارستانی «تلکس»، پیجرهای منفجرشده احتمالا توسط شرکت بلغاری «نورتا گلوبال» از شرکت تایوانی «گولد آپولو» خریداری شده است. خبرنگاران به دنبال رئیس این شرکت نیز رفته‌اند اما به گزارش دیلی‌میل، رنیسون ژوزه، مدیرعامل نروژی «نورتا گلوبال»، از روز ۱۷ سپتامبر یعنی روز انفجار پیجر‌ها برای یک سفر کاری آپارتمانش در اسلو را ترک کرده و متواری شده است. احتمال اینکه شرکت بلغاری نیز در فرایند خرید این پیجرها نقش داشته باشد، از طرف خبرنگاران پیگیری شده اما دولت بلغارستان هم اعلام کرد اصلا این پیجرها در این کشور نبوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها