|

در صحن شورای شهر تهران چالش‌های محله نعمت‌آباد در منطقه 19 تهران و سرانجام تابلوهای موزه امام علی (ع) پیگیری شد

شهردار از کدام پنجره به تهران نگاه می‌کند

نخسین روز مهر ترافیک سنگینی نداشت. مهدی چمران اعلام کرد که کمر ترافیک پایتخت شکسته نشده و غول ترافیک بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. اما تصاویر صبحگاهی مرکز کنترل ترافیک نشان می‌داد خیابان‌ها آن‌طورکه انتظار می‌رفت پرترافیک نیستند. بخشی از وعده‌های حمل‌ونقلی شهرداری هم به هفته اول مهر ماه نرسید.

شهردار از کدام پنجره به تهران نگاه می‌کند

شرق: نخسین روز مهر ترافیک سنگینی نداشت. مهدی چمران اعلام کرد که کمر ترافیک پایتخت شکسته نشده و غول ترافیک بزرگ‌تر از این حرف‌هاست. اما تصاویر صبحگاهی مرکز کنترل ترافیک نشان می‌داد خیابان‌ها آن‌طورکه انتظار می‌رفت پرترافیک نیستند. بخشی از وعده‌های حمل‌ونقلی شهرداری هم به هفته اول مهر ماه نرسید. جلسه علنی شورای شهر تهران به دلیل حضور اعضای شورا در مدارس ساعت 10 صبح آغاز شد و نخستین پرسش خبرنگاران هم عاقبت تابلوهای نفیس موزه امام علی (ع) بود. هفته گذشته خروج 30 تابلوی نفیس از موزه امام علی و بازگشت نامشخص این تابلوها در صحن شورای شهر مطرح شد. یکی از مدیران شهری در ابتدا اعلام کرد که این تابلوها بازگردانده شده‌اند، اما یک مقام مسئول در سازمان فرهنگی هنری اعلام کرد که این تابلوها به نیت فروش از موزه خارج شده‌اند. در لیست آثار خارج‌شده پنج اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری، چهار اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده قرار داشت.

سعید صدراییان، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران هم در گفت‌وگویی تأکید کرد: قیمت تمامی این آثار در مجموع سه میلیارد هم نبوده، در این میان مشخص شد 16 اثر هم به فروش رفته است. درحالی‌که مدیران شهری تأکید داشتند این رویه معمول در شهرداری تهران است و چنین اخباری را به انگیزه‌های سیاسی مرتبط می‌دانستند، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته در حاشیه شورای شهر تهران به رسانه‌ها گفت: دو ماه قبل گزارشی از بیرون شهرداری درخصوص به‌امانت‌دادن تابلوهای موزه امام علی(ع) به یک مؤسسه به ما اعلام شده است، عضو هیئت‌مدیره سازمان فرهنگی و هنری اعلام کرده بود که بنده از موزه اطلاعات دریافت کردم اما رسما تکذیب می‌کنم و از موزه به ما اطلاع نداده‌اند. این تابلوها به امانت به آن مجموعه طی سه صورت‌جلسه به صورت ۱۰تایی داده شده و قرار بود تا ۳۰ تیر به شهرداری بازگردد؛ ضمن اینکه شهرداری گفته به امانت تحویل می‌دهد اما چند نفر برای قیمت‌گذاری تابلوها جهت فروش توسط آن مؤسسه انتخاب می‌شوند.

به گفته امانی، معاون شهردار همان روز تذکر اعلام کرد که تابلوها برگشته و سپس عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی و هنری گفت که در حال بازگشت است. این موضوع مطرح شد که کل قیمت تابلوها کمتر از سه میلیارد تومان است اما بر اساس همان لیست شهرداری مجموع قیمت تابلوها پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. چطور می‌گویند کمتر از سه میلیارد تومان است؟ این عضو شورای شهر با بیان اینکه روال فروش طی نشده و مستندات آن به صورت مجزا تذکر داده می‌شود، گفت: رئیس‌هیئت مدیره اعلام کرده که ۱۴ تابلو به فروش رفته و علت این بوده که موزه امام علی (ع) مشکل بازسازی داشته است. یعنی موزه برای سه میلیارد تومان مشکل داشته که تابلوها را بفروشند؟

امانی با بیان اینکه فروش تابلوها مصوبه هیئت وزیران را ندارد، یادآوری کرد: برگشت تابلوهای به فروش رفته امکان‌پذیر نیست و باید پیگیری کنیم که تابلوهای موجود حفظ شود و از مؤسسه به شهرداری بازگردد و چون روال قانونی طی نشده باید با عاملان آن برخورد شود.

این در حالی بود که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره این اتفاق گفت: در این خصوص بی‌دلیل جنجال شده است. ما از رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دعوت کرده‌ایم تا در صحن شورا حاضر شود و گزارشی درخصوص این تابلوها ارائه دهد. او خرید و فروش تابلوها در موزه‌های دنیا را یک امر مرسوم دانست و گفت: این کار طبق قراردادها در همه جای دنیا انجام می‌شود. با این حال از رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران خواسته‌ایم در صحن شورا حضور یابد و توضیحات لازم را ارائه کند.

اما روز گذشته باز هم به مشکلات یکی از محلات ناحیه 3 منطقه 19 پرداخته شد، محله پرآسیبی که بهشت خلافکاران ساخت‌وساز است. در گزارشی که یکی از اعضای شورای شهر تهران تهیه کرده بود، مشخص شد برخلاف گزارش مدیران شهری همچنان ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه در جریان است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در گزارش محله‌گردی خود از محله نعمت‌آباد گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز بعد از محله خلازیر در این محله یکی از معضلات مدیریت شهری است، ساخت‌وسازهایی که هرچند فعلا متوقف شده و نیوجرسی‌ها و خاکریزها در مقابل معابر ورودی آنها گذاشته شده‌اند، اما در داخل بناهای غیراستاندارد و غیرمجاز سکونت و تردد مشاهد می‌شود و هر آن ممکن است با ریزش آنها فاجعه جدیدی اتفاق بیفتد. ضمن اینکه ساخت و نازک‌کاری در داخل این بناها هم انجام می‌شود و حجم عملیات و تعداد ساختمان‌ها زیاد است که با عوامل اجرای ناحیه امکان کنترل و برخورد و ممانعت امکان‌پذیر نیست.

امانی با بیان اینکه دادن انشعابات به صورت غیرقانونی یا اتصال شبانه و مخفیانه انشعابات آب و برق توسط سازندگان یکی دیگر از عوامل تداوم این رویه غیرقانونی است، ادامه داد: متأسفانه وضعیت نگهداشت و نظافت محله نامناسب و نگران‌کننده است. پیمانکار نگهداشت و رفت‌وروب منطقه 19 با این وسعت با مناطق 16 و 17 یک شرکت بوده و طبیعی است که امکانات و نیروی انسانی این پیمانکار به صورت یک‌سوم به هریک از این مناطق توزیع می‌شود در حالی که دو منطقه 16 و 19 از مناطق بزرگ و پرجمعیت است و هریک جداگانه باید پیمانکار اختصاصی داشته باشند. کمبود مخازن زباله، انباشتگی و پخش زباله در اطراف مخازن، جابه‌جایی مخازن، انهار پاک‌سازی‌نشده، حیوانات موذی و بوی تعفن در سطح محله کاملا مشهود بود. به عنوان نمونه وضعیت وخیم جوی‌های آب و جاری‌شدن فاضلاب در خیابان شهید کوه‌بریان یا وضعیت ناهنجار نظافت در حاشیه بزرگراه شهید سعیدی، کوچه شهید بهنام که با وجود طول آن حتی یک مخزن زباله هم نبود و مردم کیسه‌های زباله را جلوی در منازل‌شان می‌گذارند. مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا هم در جریان بررسی این گزارش یادآور شد:‌ ساختار سازمانی ناحیه سه باید اصلاح و بودجه لازم اختصاص داده شود. شورا تذکر داده که در زمان قرائت گزارش مناطق، باید معاون هماهنگی امور مناطق در صحن حضور داشته باشد، اما نمی‌دانیم چگونه می‌توان عدم حضور معاون شهردار را توجیه کرد. وی با تأکید بر اصلاح قراردادهای نگهداشت و رفت‌وروب افزود: باید قرارداد خدمات شهری و پسماند با هم ادغام شوند تا وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

مهدی اقراریان هم در واکنش به این گزارش در تذکری مبنی بر اینکه لازم‌ است در زمان قرائت گزارش از محلات، معاون امور مناطق شهرداری هم در صحن شورا حضور داشته باشد، گفت: براساس اخبار غیررسمی ظاهرا قرار بود معاون امور مناطق جابه‌جا شود. شاید علت عدم حضور ایشان این باشد که قرار است جابه‌جا شوند و در یکی از مناطق شهر تهران فعالیت داشته باشند. او با بیان اینکه این دوره از عجایب شهرداری تهران است با گلایه از نظافت شهر تهران ادامه داد: قبل از اینکه آقایان در شهرداری تهران برای ما که منتقد شهرداری هستیم، مانع و سنگ‌اندازی ایجاد کرده و اجازه حضور در مناطق را ندهند، من به همراه دادستان در این منطقه چندین بار حضور پیدا کرده‌ام. در شهرداری تهران برخی مناطق ویژه و برخی محلات در این مناطق ویژه‌تر هستند، چراکه خانه یک مسئول یا وزیر آنجاست و آنجاها را تمیز می‌کنند، اما دل‌ها باید برای مناطق جنوبی شهر تهران بسوزد و مردم آنجا معتقدند جزء مناطق فراموش‌شده هستند. اقراریان ادامه داد: آقای زاکانی که در طبقات بالایی و بالای سر ما حضور دارند، گویا بیشتر از پنجره شمالی به شهر نگاه می‌کنند. اتفاقا در شمال تهران اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد مانند اینکه در یک باغ سه بار آتش‌سوزی اتفاق افتاده و جالب این است که این باغ متعلق به یکی از دستگاه‌هاست.

در ادامه علیرضا نادعلی در پاسخ به اقراریان گفت: صحبت‌های ما در صحن شورا درباره مدیران و تغییرات آنها در سازمان‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما بارها گفته‌ایم که دخالتی در انتصابات نداریم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با تأکید بر اینکه تجمیع یکباره پیمانکاران با مخالفت ما همراه بود، گفت: ما بحث پایلوت را مطرح کردیم اما طرح به این شکل اجرائی شد. ما در کمیسیون به موضوع ورود کردیم و نظر این بود که تجمیع پیمانکاران به صورت پایلوت اجرائی شود. در این جلسه در جریان تذکر یکی از اعضا مشخص شد وعده کوتاه‌شدن زمان صدور پروانه ساخت هم از سوی شهرداری دقیق نبوده است.

احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تذکری با بیان اینکه رونق‌دادن به بافت فرسوده یکی از سیاست‌های اصلی شورا بوده است، گفت: میزان صدور پروانه هشت‌هزار و ۶۹۱ مورد بوده که با سه‌مرحله‌ای‌کردن روند، فرایند ساخت‌وساز با تأخیر بیشتری مواجه شده است. در حالی آمار صدور پروانه در دو سال قبل افزایش پیدا کرده که این آمار مقایسه‌ای با سال ۱۴۰۱ است و اگر آمار را ببینیم از سال ۱۳۹۸ هم کمتر است. ما کاهش شدید درآمد را نیز شاهد هستیم که مدیریت شهری را در اجرای برنامه‌ها با چالش مواجه می‌کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: زمان صدور پروانه نه‌تنها کاهش نیافته؛ بلکه افزایش یافته است. بازدید فنی و برخی امور فرایند کندی دارد و مشخص است که این روند در مناطق به درستی انجام نمی‌شود. صدور پروانه از ۲۹۰ روز در سال ۹۹ به ۳۷۰ روز رسیده و اعلام ۴۰ و ۵۰ روز زمان صدور پروانه برای مردم و نمایندگان شورا قابل پذیرش نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها